تصویر «پدر» در سینما و تلویزیون مخدوش است
کد خبر: 3956050
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
علیرضا سجادپور بیان کرد:

تصویر «پدر» در سینما و تلویزیون مخدوش است

یک سینماگر گفت: آنچه از پدر در کارهای نمایشی سینما و تلویزیون می‌بینیم، تصویری مخدوش است که با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی همخوانی ندارد.

علیرضا سجادپور، تهیه‌کننده سینما و رئیس سابق اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره تصویرسازی سینما و تلویزیون از مقام پدر، چنین اظهار کرد: به یاد ندارم فیلمی در سینما و تلویزیون تولید شده باشد که در آن به شکلی پررنگ به پدر توجه شده باشد، البته ابتدای دهه هفتاد سریالی با عنوان «پدر سالار» تولید شد که آن نیز بیشتر جنبه‌های منفی را مطرح می‌کرد، زیرا در آن کار پدری که نشان داده شده، فردی بود که تنها میزان برای کارهایش، سلیقه و خواست خودش بود.

وی افزود: در اکثر تولیدات تلویزیونی پدر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما این توجه همیشه در حاشیه است. برای مثال؛ آنچه به عنوان پدر در سریال «پایتخت» می‌بینیم تصویری مخدوش از پدر است، در کنار کارهای مثبت، برخی رفتارهای ناپسند را هم از پدر خانواده می‌بینیم، البته منظور زیر سؤال بردن این کارها نیست، بلکه به نظر می‌رسد آثاری که درباره پدر تولید شده‌اند، نگاهی کمال‌گرا به پدر ندارند.

تهیه‌کننده «شکلات داغ» تأکید کرد: برخلاف پدر، درباره مادر فیلم‌ها و سریال‌های خوبی تولید شد که در آنها نگاه به مادر کاملاً مطابق با جایگاه والای مادر است. بهترین مثال فیلم سینمایی مادر ساخته علی حاتمی است که هر سال در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) پخش می‌شود و طی سالیان سال هنوز هم برای تماشا جذاب است. دلیل این مسئله از آنجا نشئت می‌گیرد که وقتی دوربین خانواده را محور قرار می‌دهد به اندازه‌ای بار احساسی مادر بالاست که ناخودآگاه تمام توجه دوربین معطوف به آن شخصیت می‌شود و دیگر کمتر فرصتی برای پرداختن به پدر باقی می‌ماند.

این مدیر سابق سینمایی درباره تأثیرات این کم‌کاری گفت: طبیعی است وقتی نتوان در سینما و تلویزیون به طرز شایسته‌ای مقام و منزلت پدر را به تصویر کشید، الگوسازی موفقی هم در این رابطه خلق نمی‌شود. برای همین نسل‌های جدید از داشتن الگو محروم بوده و نمی‌دانند پدر خوب بودن چه شاخصه‌هایی دارد. این وضعیت به هر حال در درازمدت به خانواده آسیب وارد خواهد کرد.

سجادپور در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم‌های خارجی که در این حوزه تولید شده‌اند، توانایی پاسخگویی به این نیاز انسانی را دارند، بیان کرد: مطمئناً فیلم‌های بسیاری خوبی در سینمای جهان تولید شده‌اند که در آنها به شخصیت پدر توجه شده است، اما به‌نظرم این کارها قادر نیست برای ایرانیان الگو‌ باشد، زیرا فرهنگ اسلامی ـ ایرانی نیازمند الگوهای خاص خود است، همچنین، با وجود داشتن ظرفیت‌های بالا چرا باید از الگوهای خارجی بهره ببریم؟

وی متذکر شد: توصیه جدی من این است که در تولیدات تلویزیونی از پرخاشگری به شخصیت پدر یا مادر در کارهای نمایشی به شدت پرهیز شود، چون متأسفانه کارهایی را می‌بینیم که به راحتی با زیر سؤال بردن جایگاه والدین، هر آنچه در فرهنگ ما پنبه شده است را رشته می‌کند، در صورتی که برای نشان دادن آسیب‌ها لازم نیست، حتماً به روش‌های ناپسند متوسل شد، باید اندیشید تا روشی را یافت که به بهانه آسیب‌شناسی، مشکل ساز نشود.

این سینماگر در پایان تصریح کرد: در فیلم «بچه‌های آسمان» اشاره‌ای بسیار زیبا به مقام و منزلت پدر می‌شود. در این کار پدر به بهترین شکل به کودک خود راه کسب مال حلال را می‌آموزد، اما افسوس که این اشارات در تولیدات نمایشی بسیار نادر هستند یا اینکه در حاشیه به آنها پرداخته می‌شود. در فیلمی هم که نام بردم چنین اتفاقی رخ داده، یعنی به صورت کاملاً گذرا پدر مدنظر قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha