اولین جلسه کمیته علمی همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» برگزار شد
کد خبر: 3956055
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶

اولین جلسه کمیته علمی همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» برگزار شد

اولین جلسه کمیته علمی نخستین همایش بین‌المللی «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث»، صبح امروز چهارشنبه 6 اسفندماه، در سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش ایکنا، داود صائمی، دبیر اجرایی همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» در این نشست اظهار کرد: بنده با توجه به مسئولیتی که در این همایش دارم، گزارشی را عرض می‌کنم. دغدغه اصلی برگزاری این همایش این بود که معارف قرآن و حدیث کاربردی‌سازی شود. این طرح را به مدت حدود یک سال و نیم مورد بررسی قرار دادیم و این دغدغه وجود داشت که معارف قرآن و حدیث را به بدنه اجتماع آورده و از آن بهره ببریم و خدا را شاکریم که توانستیم آن را وارد فضای دانشگاه علوم و معارف قرآن کرده و الحمدلله موافقت‌ها صورت گرفت.
 
وی افزود: بر اساس آنچه می‌خواستیم از این همایش به دست بیاوریم، آن را طراحی کردیم؛ لذا در برخی موارد در کار تسریع شد. برای این همایش مجوزهایی که توانستیم بیگریم، شامل isc و سیویلیکا است که البته سیر اداری آن نیز پیچیده است که با پیگیری‌های انجام شده، این کار به ثمر نشست.
 
صائمی افزود: فراخوان این همایش تا 31 خرداد 1400 تمدید شده و در حال دریافت مقالات هستیم. تاکنون حدود 60 مقاله به دست ما رسیده است. البته بسیاری از کسانی که در حوزه پژوهش فعالیت دارند، در حدود ده تا پانزده روز پایانی اقدام به ارسال مقالات به دبیرخانه همایش می‌کنند، لذا معتقدیم مقالات بیشتری ارسال خواهد شد.
 
صائمی تصریح کرد: طراحی پوستر را به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی آماده کرده و تا آنجا که توانسته‌ایم، به تبلیغ پرداخته‌ایم. در بین خبرگزاری‌ها، ایکنا به خوبی با ما همکاری کرده و مصاحبه‌ای هم با دکتر عشریه داشتند که بر روی سایت خبرگزاری منتشر شد.
 
دبیر اجرایی همایش «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» بیان کرد: ما دو مسیر را برای ارائه مقالات در پیش گرفتیم که یکی ایمیل همایش و دیگری سایت دانشگاه است. لازم است از رئیس محترم دانشگاه جناب آقای دکتر نقیب، دکتر کاوند و تیم پژوهشی و دکتر ساجدی و دکتر نبوی تشکر کنم که بسیار دلسوزانه کار را پیگیری کردند و توانستیم کار را به اینجا برسانیم. از جناب مهدوی و دلیردان که در طراحی سایت کمک کردند نیز تشکر می‌کنم. همچنین دکتر عشریه زحمات بسیاری برای برگزاری این همایش کشیدند که جای تقدیر و تشکر دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان عشریه، دبیر علمی همایش در این نشست ضمن تبریک ایام میلاد حضرت امیرالمؤمنین(ع) و سایر ایام خجسته این ماه اظهار کرد: اصل اینکار بسیار ارزشمند است و ان‌شاءالله ثمرات آن را شاهد باشیم. البته کارهای علمی نیاز به فرصت‌سازی دارد؛ یعنی اگر کار را رها کنیم، بسیاری از افرادی که استعداد و ظرفیت دارند و می‌توانند در عرصه‌های علمی شرکت کنند، در رکود خواهند ماند. 
 
وی افزود: طی مدتی که این بحث مطرح شد، همه دانشجویان درگیر این کار شده و دوست داشتند همکاری و ارائه مقاله داشته باشند، لذا اگر زمینه‌ها را ایجاد نکنیم، چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد. از سوی دیگر برگزاری چنین همایشی، عاملی برای تشویق دانشجویان و بروز استعدادهای آنان است. ان‌شاء‌الله در روزهای پایانی مقالات بیشتری خواهد آمد و با مدیریتی که از جانب فکر جمعی انجام می‌شود، فرجام علمی خوبی خواهیم داشت.
 
رئیس دانشکده علوم قرآنی قم گفت: امیدواریم این همایش زمینه‌ای شود که مقالات به سرانجامی برسند که در جهت کاربردی‌سازی تحقیقات قرآنی در جامعه مورد استفاده قرار گیرند.
 
وی گفت: بهترین مقالات شناسایی خواهند شد و در مجلات علمی پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یا سایر دانشگاه‌ها منتشر خواهند شد. البته اولویت ما نشریات خود دانشگاه است.
 
در این جلسه اعضای کمیته علمی نیز دیدگاه‌های خود را جهت لحاظ در همایش مطرح کردند.
انتهای پیام
captcha