غرب در فرصت سه ماهه ایران مجبور به اتخاذ تصمیم به‌هنگام می‌شود
کد خبر: 3956117
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
حسن لاسجردی:

غرب در فرصت سه ماهه ایران مجبور به اتخاذ تصمیم به‌هنگام می‌شود

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه توافق ایران و آژانس بین‌المللی اتمی نشانه درایت سیاسی ایران بود، گفت: اکنون غرب نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا سه ماه آینده دچار خلأ اطلاعاتی است و جمهوری اسلامی ایران نیز با هوشمندی از این نگرانی و خلأ اطلاعاتی غربی‌ها استفاده کرده است لذا غرب مجبور به اتخاذ تصمیم به‌هنگام می‌شود.

حسن لاسجردی

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اختلافات ایجاد شده بین مجلس و دولت در نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و متعاقب آن تأکید رهبر معظم انقلاب بر پرهیز از دوصدایی و نمایش بلوغ حاکمیت در عبور سریع از این اختلاف گفت: هیجانات سیاسی به طور حتم هم بر مردم و افکار عمومی تأثیرات نامناسبی می‌گذرد و هم اینکه موجب سوء استفاده دشمنان رسمی؛ قدرت‌های بزرگ و دشمنان غیر رسمی؛ جریانات سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، می‌شود.

قانون مجلس و اقدام دولت؛ ذیل تصمیمات شورای عالی امنیت ملی

لاسجردی اظهار کرد: در اینجا اهمیت نقش فصل‌الخطاب بودن رهبر معظم انقلاب مشخص شد و تأکید ایشان بر حل این اختلافات با تعامل و گفت‌وگوی دولت و مجلس نشان داد طیفی که این دعواها را راه می اندازند این بلوغ سیاسی را ندارند که نگاه کلان‌تری داشته باشند و در جهت منافع ملی گام بردارند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: قطعاً هم قانون مجلس و هم توافق دولت و آژانس، ذیل تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده و هر دو در راستای تأمین منافع ملی کشور هستند اما متأسفانه عده‌ای به دنبال این هستند که از هر کاهی کوهی بسازند و به اختلافات دامن بزنند.

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین ابراز کرد: به اعتقاد من این یکی از مهم‌ترین معضلات سیاسی کشور است و عقلای قوم باید نسبت به این نوع رفتارها حساسیت نشان بدهند و در مقابل این موج آفرینی‌های مصنوعی، که اتفاق اخیر مجلس نیز از جنس همین موج‌آفرینی‌ها بوده، با یک اجماع نظر برخورد کنند تا افرادی که با نگاه‌های غرض‌آلود وارد جنگ‌های زرگری سیاسی می‌شوند هم نسبت به وضعیت موجود آگاه شده و هم از خامی و فراهم کردن زمینه سوء استفاده معاندان خارج شوند.

لاسجردی درباره امکان تشدید این نوع تنش‌ها با نزدیک شدن به انتخابات، گفت: به طور حتم کسانی که امروز متوجه مصالح ملی نیستند و حتی صریح‌تر بگویم حتی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب را مبنی بر رعایت اصول آداب و اخلاق اسلامی رعایت نمی‌کنند، باید با برخورد ارکان قانونی مانند قوه قضاییه، کمیسیون اصل 90 یا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مواجه شده و رفتار و گفتار آنها بررسی شود و به نوعی اخطارهای لازم به آنها داده شود.

توافق با آژانس؛ مظهر رفتار مبتنی بر درایت سیاسی ایران

لاسجردی درباره ارزیابی خود از توافق ایران و آژانس و پیامی که به آمریکا و اروپا ارسال شد، گفت: این توافق یک ظاهر و یک باطن دارد؛ ظاهر توافق این است که ما یک فرصت سه ماهه به غربی‌ها داده‌ایم تا بتوانند زمان لازم را برای تصمیم‌گیری داشته باشند. یکی از مسائلی که این روزها در گفت‌وگوهای سیاسی مطرح می‌شد این بود که دولت جدید آمریکا تازه بر سر کار آمده و برای تصمیم‌گیری نیازمند زمان است و جمهوری اسلامی در رفتاری مبتنی بر بلوغ سیاسی این زمان را به دولت جدید آمریکا و اروپایی‌ها داد، لذا دادن این فرصت سه ماهه دقیقاً بر مبنای درایت سیاسی ایران بود.

وی اظهار کرد: حال دو سناریو پیش رو داریم؛ آمریکا تحریم‌ها را لغو می‌کند که به نتیجه رسیدیم یا اینکه به تصمیم نهایی نمی‌رسد که باز هم ما به نتیجه لازم رسیده‌ایم و در ادامه مسیر اقدامات خود را انجام داده و راه خود را ادامه می‌دهیم.

نگرانی غرب از سه ماه خلأ اطلاعاتی

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند راه ما کاملاً باز است و به کسی ربطی ندارد که جمهوری اسلامی ایران چه کار می‌کند. در واقع قانون مجلس و اقدام عملی دولت نشان داد که مجموعه نظام بر روی یک خط منطقی تصمیم‌ می‌گیرد و طرف مقابل هم متوجه این پیام ایران شده است.

لاسجردی افزود‌: حتی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز وقتی به ایران آمد خیلی افراد اینگونه تحلیل کردند که این سفر به قصد خرید زمان بوده است، در حالی که چنین نبود بلکه آنها یک سری دغدغه‌ها داشتند که در این سفر برطرف شد و وقتی برگشتند بیان کردند بازی برد ـ برد با ایران به نتیجه رسید.

وی بیان کرد: با این توافق الان دست ایران کاملاً پر است؛ قبلاً اعلام کردیم پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم و طبق اعلام اجرا کردیم و اکنون هم که غنی‌سازی 20 درصد و پاک کردن اطلاعات در صورت عدم رفع تحریم‌ها تا سه ماه آینده را اعلام کردیم در موعد مقرر اجرا کردیم. همین فرصت سه ماهه غربی‌ها را وادار به تصمیم‌گیری می‌کند زیرا اینها در این سه ماه دچار خلأ اطلاعاتی هستند.

لاسجردی تأکید کرد: نگرانی غربی‌ها این است که ایران توانایی فنی لازم را برای اقدامات بیشتر هسته‌ای دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز با هوشمندی از این نگرانی و خلأ اطلاعاتی غربی‌ها استفاده کرده است. به اعتقاد من مجموعه اتفاقات رخ داده غرب را مجبور به اتخاذ تصمیم به‌هنگام می‌کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha