آثار زیارت بر زندگی فردی و اجتماعی انسان
کد خبر: 3956240
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
امام جماعت مسجد فخریه مطرح کرد؛

آثار زیارت بر زندگی فردی و اجتماعی انسان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن محمدی‌طباطبایی گفت: اعلام موضع و مشخص کردن خط فکری، الگوپذیری و استحکام پیوند معنوی قلبی، تقرب الی‌الله از آثار فردی و اجتماعی زیارت است.

آثار  زیارت بر زندگی فردی و اجتماعی انسانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن محمدی‌طباطبایی، امام جماعت مسجد فخریه، هفتم اسفندماه در مراسم هفتگی قرائت زیارت عاشورا که در این مسجد برگزار شد ضمن گرامیداشت سالروز ولادت امام علی(ع) در تعریف زیارت واقعی، گفت: به‌طور قطع زیارت واقعی زیارتی است که حاوی الگوپذیری مطلق شخص زائر از اهل بیت(ع) باشد، به این طریق که از سویی با توجه به سیره فردی این اسوه‌های حقیقی عبودیت، در اعمال و رفتار خود تجدیدنظر کند و از سوی دیگر با دقت نظر در اهداف و موضع‌گیری‌های مختلف آنان، در زندگی اجتماعی خود همان‌ها را پیاده کند.

وی ادامه داد: اعلام موضع و مشخص کردن خط فکری، الگوپذیری و استحکام پیوند معنوی قلبی، تقرب الی‌الله از آثار فردی و اجتماعی زیارت است.

محمدی‌طباطبایی افزود: سوق دادن بندگان به حریت و عبودیت معبود یکتا و ترویج فرهنگ زیارت نوعی مقابله با حملات نرم دشمنان به دین اسلام است و شاهد بر این مطلب را می‌توان در گفته‌های مایکل برانت یکی از معاونان سابق سیا (سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا) مشاهده کرد آنجا که گفته است بعد از مدت‌ها تحقیق به این نتیجه رسیده‌ایم که قدرت رهبری مذهبی ایران و استفاده از فرهنگ شهادت در انقلاب ایران تأثیرگذار بود. ما همچنین به این نتیجه دست یافتیم که شیعیان بیشتر از دیگر مذاهب اسلامی فعال و برپا هستند. در این گردهمایی تصویب شد که بر روی مذهب شیعه تحقیقات بیشتری صورت گیرد و به همین منظور 40 میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص داده‌ایم. پس از نظر سنجی‌ها و جمع‌آوری اطلاعات از سراسر جهان به نتایج مهمی دست یافتیم، یکی از مواردی که باید روی آن کار می‌کردیم موضوع فرهنگ عاشورا و شهادت‌طلبی بود که هر ساله شیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگه می‌دارند. (روزنامه جمهوری اسلامی ۸۳/۳/۵ به نقل از دست پنهان برگرفته از کتاب نقش‌ای برای جدایی مکاتب الهی منتشر شده در آمریکا)

امام جماعت مسجد فخریه در پایان یکی دیگر از آثار زیارت را ایستادگی در برابر گردنکشی ظالمان عالم معرفی کرد و گفت: طبق آیه ۲۸ سوره مبارکه آل‌عمران و روایات مربوطه در این باب انسان‌های مؤمن حق ندارند کفار را به عنوان ولی و سرپرست خود انتخاب کنند و اگر کسی بر خلاف دستور الهی عمل کرد نزد خداوند ارج و حرمتی نخواهد داشت. همچنین طبق بیان علامه طباطبایی در تفسیر المیزان امتزاج رفتاری با کفار، امتزاج روحی با آنان را در پی خواهد داشت، البته مراد از استکبارستیزی و پیروزی از جبهه حق همان تولی و تبری است که در روایات به کرار به آن اشاره شده است.

ناهید ارنجی
انتهای پیام
captcha