نتایج آزمون پانزدهمین دوره مدرک تخصصی حفظ اعلام شد / راه‌یابی 9 نفر به آزمون درجه یک
کد خبر: 3956248
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

نتایج آزمون پانزدهمین دوره مدرک تخصصی حفظ اعلام شد / راه‌یابی 9 نفر به آزمون درجه یک

نتایج آزمون مرحله سوم پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اعلام شد.

نتایج آزمون پانزدهمین دوره مدرک تخصصی حفظ

به گزارش ایکنا، آزمون مرحله سوم پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم جهت مشخص شدن نتیجه داوطلبان دریافت مدرک درجه دو با همترازی فوق لیسانس، روز جمعه، اول اسفندماه، در محل سازمان دارالقرآن کریم با حضور ۵۵ متسابق برگزار شد.
 
در این دوره از حدود ۸ هزار و ۷۰۰ نفری که در آزمون‌های پانزدهمین دوره شرکت کردند، تا به اینجا تعداد ۶۰۰ نفر حائز دریافت مدارک ۱۰ جز، ۲۰ جز و حفظ کل با درجات ۳، ۴ و ۵ با همترازی دیپلم، فوق دیپلم و لیسانس شده‌اند.
 
محمد رمضانی‌فرد، مدیر کل آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به جزئیات برگزاری و اعلان نتایج این آزمون گفت: پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم هفته گذشته برگزار شد، که در نتیجه از مجموع ۶۵ نفری که مجاز به شرکت کنند در این آزمون بودند، در مجموع حدود ۵۵ نفر در آزمون حاضر شدند.
 
وی افزود: از تعداد حاضرین در آزمون، ۱۸ نفر حائز دریافت مدرک درجه دو شدند، که این مدرک همتراز فوق‌لیسانس است و از مزایای همترازی درجات هنری برخوردار خواهد بود. از تعداد ۱۸ نفری هم که حائز دریافت مدرک درجه دو شدند، تعداد ۹ نفر با توجه به اینکه حدنصاب ۱۵۰ و بالاتر را کسب کردند، توانستند با آزمون مرحله چهارم راه پیدا بکنند.
 
مدیرکل آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: آزمون مرحله چهارم با عنوان مدرک درجه یک و با هم ترازی دکتراست و کسانی می‌توانند در این مرحله شرکت کنند که ابتدا در آزمون مرحله اول نمره 130 به بالا را گرفته باشند و در آزمون مرحله دوم که شفاهی است، در بخش حسن حفظ نمره ۹۰ به بالا، در بخش تجوید نمره چهل به بالا و در بخش صوت و لحن نمره ۱۵ به بالا و همچنین در بخش وقف و ابتدا نمره ۲۵ و بالاتر را کسب کرده باشند.
 
وی با بیان اینکه افرادی راه‌یافته به این مرحله جزء بهترین حافظان قرآن کشور هستند، گفت از جهت دیگر کسانی که می‌خواهند به مرحله چهار راه پیدا کنند، ضرورتا باید در آزمون مرحله سوم شرکت کنند و حد نصاب نمره ۱۵۰ و بالاتر را کسب کنند. الحمدالله از بین ۱۸ نفری که حائز دریافت مدرک درجه دو شدند، 9 نفرشان با دریافت نمره ۱۵۰ و بالاتر، به آزمون مرحله چهارم راه پیدا کردند. این افراد به شرط  آنکه دارای ۱۰ سال سابقه تدریس باشند و سوابق تدریس آنها بر اساس آنچه که شورای ارزیابی تخصصی حافظان مشخص کرده است در فرم‌های از پیش تدوین شده باید سوابق‌شان را که شامل تدریس در موسسات، نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف است ارسال بکنند و همچنین دو نفر از اساتید مطرح کشور باید تایید کنند که این افراد دارای ۱۰ سال سابقه تدریس هستند.
 
رمضانی‌فرد افزود: زمانی که این سوابق را دریافت کردیم فرم‌های ارسالی را ابتدا در دبیرخانه بررسی می‌کنیم. سپس در استان‌هایی که حفاظ در آنجا سابقه تدریس داشته‌اند، بررسی و ارزیابی میدانی می‌کنیم و پس از تأیید ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها و همچنین بررسی و تأیید شورای تخصصی ارزیابی حافظان، مجاز هستند که در آزمون مرحله چهارم شرکت کنند.
 
وی با بیان اینکه آزمون مرحله چهارم در سال آینده و در زمان مقتضی برگزار می‌شود، تصریح کرد: شامل سوالاتی از تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی و همچنین کتاب علوم قرآن آیت الله معرفت است که در دو بخش چهارگزینه‌ای و تشریحی سوالاتش آماده خواهد شد و حفاظ با حضور در محل سازمان دارالقرآن کریم پاسخگوی این سوالات خواهد بودند و به شرط کسب حدنصاب لازم در این آزمون، مدرک درجه یک تخصصی به عنوان استاد حفظ قرآن کریم با امضاء وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به آنها اعطا خواهد شد.
 
مدیرکل آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه تاکنون در مجموع ۱۵ دوره‌ای که از عمر آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان گذشته است، تصریح کرد: مجموعاً ۱۵ نفر موفق شده‌اند مدرک درجه یک را با هم‌ترازی دکترا کسب کند و امیدواریم حفاظی که امسال موفق شدند به این مرحله راه پیدا کنند، پس از موفقیت در آزمون پایانی حائز دریافت مدرک درجه یک شوند.
 
انتهای پیام
captcha