فعالیت‌های غیرفرهنگی را کم کنیم/ کاهش آسیب اجتماعی با ترویج فرهنگی مقدور است
کد خبر: 3956700
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
گزارش ایکنا از مراسم افتتاح کتابخانه خواجه نصیر/

فعالیت‌های غیرفرهنگی را کم کنیم/ کاهش آسیب اجتماعی با ترویج فرهنگی مقدور است

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آسیب‌های اجتماعی زمانی برطرف خواهد شد که آسیب‌های فرهنگی کم شود و در همین رابطه امیدوارم شهرداران و مدیران فرهنگی تلاش‌های غیرفرهنگی خود را کمتر کرده و بیشتر روی فرهنگ متمرکز  باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم افتتاح کتابخانه عمومی خواجه نصیرالدین طوسی شهرستان بهارستان، امروز 10 اسفند ماه در محل این کتابخانه برگزار شد.

در این مراسم علیرضا مختارپور؛ دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هادی ناصری؛ مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، حجت الاسلام و المسلمین نورپور؛ امام جمعه شهر گلستان، حسن بیگی؛ معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران و جمعی دیگر از مدیران شهرستان بهارستان حضور داشتند.

اسلام بیشترین اهمیت را به کتاب داده است

در ابتدای این مراسم ناصری در سخنانی اظهار کرد: جهان اسلام، بزرگان بسیاری را به عالم علم و دانش اهدا کرده است. خواجه نصیرالدین طوسی یکی از این بزرگان علم است که چندی پیش سالروز تولدش هم بود. در سال 97 تصمیم گرفته شد تا در 31 نقطه استان تهران کتابخانه احداث شود یکی از این نقاط کتابخانه عمومی شهرستان بهارستان است که امروز شاهد افتتاح آن خواهیم بود. البته اقدامات فرهنگی شهرستان بهارستان به این یک کتابخانه خلاصه نمی‌شود بلکه ما در جهت بازسازی مکان‌های فرهنگی و همچنین کتابخانه‌های سیار قدم‌های برداشته‌ایم.

وی افزود: متاسفانه شیوع بیماری کرونا روی فعالیت‌های فرهنگی تاثیر فرهنگی داشته است اما هر اندازه که از این بیماری منحوس دور شویم مطمئناً اتفاقات فرهنگی باز رونق گذشته را پیدا خواهند کرد. این کتابخانه از مهرماه امسال آغاز به کار کرده است اما امروز آیین بهره‌برداری از امکانات این رویداد فرهنگی را شاهد خواهیم بود. لازم به ذکر می‌دانم در پنج سال گذشته 33 کتابخانه به کتابخانه‌های استان تهران اضافه شده است. البته این نیاز جوابگوی تمامی نیازها نیست ولی امیدواریم بتواند گوشه‌ای از نیازها را برطرف کند.

وی تاکید کرد: بودجه 200 میلیارد تومانی برای کتابخانه‌های استان تهران در نظر گرفته شده است البته این میزان باید بیشتر باشد اما با این رقم می‌توانیم به استانداردها نزدیک شویم.

اسلام بیشترین اهمیت را به کتاب داده است

در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمین نورپور؛ امام جمعه شهرستان گلستان در سخنانی تصریح کرد: اسلام به علم اهمیت والای داده است برای همین اولین آیات قرآن با تاکید بر علم اندوزی نازل شده است البته هر نوع علمی مورد تایید اسلام نیست بلکه علمی مد نظر است در جهت انسان پروری شکل گرفته باشد. در ضمن باید اضافه کنم در قرآن کریم عالمان و اهل علم نامشان در کنار ملائک آمده است این تاکید فراوان اسلام به علم نشان می‌دهد که دین مبین با جهل و نادانی مخالف است.

وی اضافه کرد: شهرستان بهارستان یکی از محرومترین مناطق تهران است البته در این استان نخبگان و قاریان خوبی نیز حضور دارند اما متاسفانه کمبودهای فرهنگی مانع شده است تا بسیاری از استعدادها شناسایی شود. برای همین لازم می‌دانم کتابخانه‌ها غنی شده تا مخاطبان بتوانند هر آنچه نیاز دارند در کتابخانه‌های این شهرستان بیابند و مجبور نباشند برای یک کتاب به تهران بروند.

تمهیدی فرماندار شهرستان بهارستان دیگر سخنران این مراسم بود وی تاکید کرد: کتاب و فرهنگ دو مقوله جدانشدنی از همدیگر هستند برای همین اگر قرار باشد فرهنگ را ارتقا دهیم باید به کتابخوانی نیز توجه ویژه داشته باشیم. هر چند با گسترش فضای مجازی تا حدی میزان کتابخوانی کم شده است اما مطمئنم هیچ چیزی جای کتاب خواندن را نخواهد گرفت زیرا عمقی که کتاب خواندن دارد مطالعه در فضای مجازی ندارد.

وی ادامه داد: پر واضح است در شهرستان بهارستان نیازمند کتابخانه‌های بیشتری هستیم حتی باید گفت تعداد کتابخانه‌ها باید دو برابر شود تا بتوانیم تا حدی نیازها را پاسخ گوییم. در همین راستا از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درخواست داریم روی امکانات فرهنگی شهرستان بهارستان توجه ویژه‌تر داشته باشند.

اسلام بیشترین اهمیت را به کتاب داده است

حسن بیگی؛ معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران نیز در این برنامه گفت: برای بیان اهمیت کتاب در دین اسلام همین اندازه بس که بدانیم معجزه پیامبر خاتم(ص) کتاب است البته با گسترش فضای مجازی فرهنگ کتابخوانی تا حدی کمرنگ شده است ولی آن چیزی که در خواندن کتاب به صورت واقعی رخ می‌دهد هیچگاه در فضای مجازی قابل دسترس نیست. برای همین تمامی دستگاه‌های فرهنگی باید تلاش خود را روی گسترش نهادهای فرهنگی در سراسر کشور متمرکز کنند.

وی ادامه داد: «همراه نور» برنامه‌ای اینترنتی است که از طریق آن علاقمندان به کتاب‌های فاخر می‌توانند آثار مد نظر خودشان را دریافت کنند این کتابخانه مجازی از سوی نهاد رهبری حمایت می‌شود اما ضروری است تا چنین برنامه‌های در فضای مجازی تعدادشان بیشتر شود.

وی در بخشی از سخنانش به انتخابات سال آینده اشاره کرد و گفت: از این تریبون استفاده می‌کنم و درباره انتخابات سال آینده تاکید فراوان دارم زیرا متاسفانه در انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد شرکت‌کننده‌ها از 50 درصد کمتر شد این مسئله به ضرر کشور و مردم است چون همه مردم باید بدانند تنها با حضور خود در انتخابات می‌توانند مشکلاتشان را برآورده کنند.

مختارپور؛ دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان آخرین سخنران مراسم گفت: آسیب‌های اجتماعی زمانی برطرف خواهد شد که آسیب‌های فرهنگی کم شود برای همین تلاش کنیم تا با احیای فرهنگ کتابخوانی آسیب‌ها را با حداقل برسانیم در همین رابطه امیدوارم شهرداران و مدیران فرهنگی تلاش‌های غیرفرهنگی خود را کمتر کرده و بیشتر روی فرهنگ متمرکز  باشیم.

انتهای پیام
captcha