استفاده از مراکز مشاوره به خدمات لوکس در کشور تبدیل شده است
کد خبر: 3957155
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
محمد حاتمی:

استفاده از مراکز مشاوره به خدمات لوکس در کشور تبدیل شده است

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه مسئله سلامت روان باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد، گفت: اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر تمکن مالی اینکه به مراکز مشاوره رجوع کنند را ندارند و مراجعه مراکز مشاوره تبدیل به خدماتی لوکس شده است. این موضوع در برنامه ششم توسعه وجود داشت، اما مورد توجه قرار نگرفت.

محمد حاتمی

به گزارش ایکنا، آیین رونمایی و افتتاحیه مراکز ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی و ایجاد شبکه نیکوکاری امروز 12  اسفندماه، با حضور مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و برخی مسئولان برگزار شد.
 
محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: برای اولین‌ بار مرکز مشاوره شاهد را برای خانواده‌‌های شهدا و ایثارگر در سال ۷۰ راه‌اندازی کردیم که برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هم آن زمان جذب این مرکز شدند. بعدتر راه‌اندازی چنین مراکزی در سازمان بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان نیز توسعه یافت و مراکز مشاوره بنیاد شهید نیز راه‌اندازی شدند. پس از آن طرحی با عنوان ایجاد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در دستور کار مجلس قرار گرفت که نهایتاً در سال ۸۲ سازمان نظام روانشناسی و مشاوره راه‌اندازی شد. سال ۹۱ نیز شورای مرکزی این مرکز خدمت رهبری رسیدند و ایشان نیز تأکید کردند خانواده‌ها برای حل مشکلاتشان به مراکز مشاوره‌ای مراجعه کنند و شما باید روانشناسان مورد تأیید را انتخاب کنید.
 
حاتمی افزود: نگران خانواده‌های اقشار محروم و آسیب‌پذیر بودیم؛ از این‌رو کنگره مشاوره خانواده پایدار ایجاد شد که یکی از بهترین کنگره‌ها در ۱۵ سال گذشته بوده و در حوزه روانشناسی برگزار شده و ۱۵۰۰ روانشناس در آن شرکت کردند.
 
وی با تأکید بر اینکه مددجویان کمیته امداد از اقشار آسیب‌پذیر هستند و نسبت به بهزیستی عائله‌مندی بیشتری وجود دارد، اظهار کرد: توسعه فرهنگ مشاوره و خدمات روانشناسی مشاوره در زمینه پایداری خانواده مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی باید شکل گیرد. تا کنون نیز مجوز ۳۸۰ مرکز صادر شده است که در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت خواهند کرد.
 
حاتمی بیان کرد: در حال ورود به دوران پساکرونا هستیم و اولین مشخصه آن حمله به سلامت روان است و باید سلامت روان را برای دوران پساکرونا مورد توجه قرار دهیم. ما با یک سونامی از آسیب‌های روانی در دوران پساکرونا مواجه خوهیم شد که باید به آن توجه کرد. به همین خاطر مراکز ما می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، زیرا مردم اکنون نیاز به گفت‌وگو دارند و اکثریت در قرنطینه هستند.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه را در پیش داریم، افزود: مسئله سلامت روان باید مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد، به ویژه اینکه اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر تمکن مالی اینکه به مراکز مشاوره رجوع کنند را ندارند و مراجعه مراکز مشاوره تبدیل به خدماتی لوکس شده است. این موضوع در برنامه ششم توسعه وجود داشت، اما مورد توجه قرار نگرفت.

حجت‌الاسلام جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره)، نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: تلاش می‌شود خدمات مشاوره‌ای توسعه پیدا کند و طبق قواعد علمی باشد. در کمیته امداد با دو هدف این خدمات ارائه می‌‌شود؛ نخست در جهت حمایت از بانوانی است که عمدتاً نوجوان و جوان هستند و اکثراً آسیب خورده‌اند. هدف دیگر نگاه توانمندسازی توأمان با مشاوره است که بسیار ضرورت دارد.
 

کانون‌های امداد به کلینیک مشاوره تبدیل شود

 
وی افزود: نزدیک به ۳۰۰ نفر مشاور در کمیته امداد فعالیت دارند که تحصیلات مشاوره و روانشناسی دارند و اکثریت آن‌ها خانم و جوان هستند. تلاش می‌کنیم کانون‌های امداد به کلینیک تبدیل شود. اکنون ۷۶۰ اداره و مدیریت امدادی در کشور داریم و تلاش می‌شود که کلینک‌ها توسعه یابند. همچنین قصد داریم از خدمات نیکوکاراکه مشاوران استفاده کنیم.
 
جعفری بیان کرد: اگر ۴۰ هزار نفر مشاور داشته باشیم و هر کدام یک بار در طول سال به یک مریض که نیاز به درمان و مشاوره دارند کمک کنند، بار روی دوش آن‌ها سبک‌تر خواهد شد. همچنین حدود ۸۰ هزار دانشجو و مددجو داریم که می‌توانیم مستعدین این رشته را در مراکز کلینیکی خودمان جذب کنیم.
 
بنابر گزارش ایکنا، مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در آیین رونمایی و افتتاحیه مراکز ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی و ایجاد شبکه نیکوکاری طی سخنانی اظهار کرد: در کمیته امداد نیاز به مشاوره برای ایتام و کسانی که از نعمت پدر و مادر محروم هستند وجود دارد. مهم‌ترین کمک به این عزیزان در کنار مستمری، ارائه مشاوره است.
 
بختیاری ادامه داد: ایتام نیاز به دست یاری‌گر مشاوران دارند. خانواده کمیته امداد ۵ میلیون نفر عائله دارد و هر آنچه که یک کشور به آن نیاز دارد در کمیته امداد که همانند کشور کوچکی است هم به آن نیاز دارد؛ از جمله این نیاز‌ها فعالیت مشاوره درست است که تحول ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: مراکز مشاوره‌ای می‌تواند خلأ‌های زیادی را پر کند. یکی از همکاران قضایی ما مسئول رسیدگی به خانواده شهدا و ایثارگران که نور چشمی ما هستند را داشت، او گفت بسیاری از مشکلات این افراد با مشاوره حل می‌شود. در این زمینه باید دقت لازم انجام شود، برای مثال علوم انسانیِ قرآنی و همچنین حتی بیان یک حدیث و روایت از ائمه و پیامبر(ص) می‌تواند مسیر زندگی را متحول کند. امیدواریم کاری که آغاز شده با قوت ادامه یابد و این اقدام را در زمره کار‌های حاشیه‌ای ندانیم.

حسین انواری، عضو هیئت امنای کمیته امداد، نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: مشاوره از زمانی که انسان خلق شد وجود داشت و انسانی که خلق شد یک هدایت‌گر درونی به نام فطرت و یک هدایت‌گر بیرونی به نام پیامبران داشت. ما در کمیته امداد ترحم نمی‌کنیم بلکه تکریم می‌کنیم. در تکریم افراد را توانمند و نشاط را جاری می‌کنند، ولی در ترحم دلمان برای آن شخص سوخته است.
 
انواری ادامه داد: در کمیته امداد مواردی داریم که کرامت‌ها لطمه خورده است و باید ترمیم شود. اگر ما برای شخصی حتی خانه بسازیم، اما او خودش را حقیر بداند یعنی ما کاری نکرده‌ایم. مشاوره فردی زمان‌بر است و هزینه بالایی دارد، از این‌رو باید در کمیته امداد یک سرمایه‌گذاری برای مشاوره‌های گروهی انجام دهیم.

وی افزود: وقتی مشاوره را به یک عنصر در خانواده می‌دهیم، ولی به کل خانواده نمی‌دهیم این خودش موجب یک بحران خواهد شد، بنابراین سرمایه‌گذاری مشاوره باید در اتصال حلقه‌های داخلی یک خانواده باشد. نکته دیگر این است که ما خودمان نیاز به تجهیز شدن داریم و اگر صلاحیت‌های لازم را برای مشاوره نداشته باشیم نباید مشاوره بدهیم. به همین خاطر تیم مشاوره حتما نیاز به یک مشاور برتر دارند که او درگیر با مددجویان نباشد و مشکلات خود مددکاران را حل کند.
 
عضو هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: خانواده‌های مدنظر در این قضیه، از اعتدال عقلی و عاطفی خارج شده‌اند، لذا باید اعتدال و اعتماد به نفس را در آن‌ها ایجاد کنیم. همچنین باید استعداد‌های نهفته خانواده‌ها شناسایی و روی آن سرمایه‌گذاری شود. استعداد در خانواده‌ای که افسرده است بارور نخواهد شد، پس باید بتوانیم نشاط را در خانواده‌ها ایجاد کنیم.

ابولفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران، نیز در این مراسم با ایراد سخن گفت: امروز ما در استان تهران و در کشور حرکت بسیار خوبی را شاهد هستیم. طبق تحقیقات در مناطق ۲۰ و ۲۲ اصلی‌ترین مشکل‌شان موضوع مشاوره است و نیاز به این مراکز احساس می‌شود.
 
یادآوری می‌شود، در این مراسم مراکز روانشناسی راه زندگی(رز) برای استان تهران افتتاح شد و در مجموع از ۱۰ مرکز مشاوره‌ای راه زندگی (رز) در سراسر کشور رونمایی به عمل آمد.
انتهای پیام
captcha