مسجد می‌تواند التیامی بر دردهای مردم باشد
کد خبر: 3957838
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶

مسجد می‌تواند التیامی بر دردهای مردم باشد

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین گفت: مسجد باید منبع غنی و بی‌نیازی باشد، مسجد باید در مباحث اجتماعی، فرهنگی، کسب‌وکار، آموزش برای کنکور و تحصیل و غیره نیازهای مردم را مرتفع کند درواقع مسجد می‌تواند التیامی بر دردهای مختلف مردم باشد.

مسجد می‌تواند التیامی بر دردهای مردم باشد

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی رمضانی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین، در نشست خبری که به مناسبت سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز ۱۶ اسفند در کانون فرهنگی هنری مساجد استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: هر تیم برای این‌که رشد کند باید تغییر تاکتیک دهد، در جامعه امروز نیز مساجد نیاز به تغییر تاکتیک دارند، یکی از این تاکتیک‌ها که باید از آن استفاده کنیم بهره‌مندی از فضای مجازی است، مقام معظم رهبری تأکیددارند که اگر فضای مجازی را خالی کنیم ضربه می‌خوریم بنابراین ما باید از این فضا بیشتر استفاده کنیم.

وی افزود: در حوزه کانون‌های مساجد چند سالی است که رویکرد خودمان را تغییر دادیم و از فضای سنتی به سمت فضای مجازی حرکت کردیم؛ درگذشته ارزیابی‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شد و کانون‌ها با توجه به اقدامات انجام شده موردحمایت قرار می‌گرفتند اما امروز کارکردها در حوزه مسجد تغییر کرده است و در سامانه‌ای تحت عنوان زیست‌بوم فضای مجازی بررسی می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین اظهار کرد: کشف، پرورش و به‌کارگیری خلاقیت فرهنگی و هنری بچه‌های مسجد و اشتراک‌گذاری تجارب فعالان مساجد از جمله اهداف این زیست‌بوم است، از طریق این سایت می‌توانیم تجربیات همه کانون‌ها را در سایت ببینید، مدیران کانون‌ها بر اساس اطلاعات و عملکرد در سامانه بچه‌های مسجد ثبت‌نام و کانون‌ها را براساس فعالیت رتبه‌بندی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلیه اطلاعات هنرمندان، ارزیابی‌ها و اولویت‌ها در سایت بچه‌های مسجد بارگذاری شده است، همچنین این طرح برای ایجاد منبع عظیم برای تولید دانش‌های بومی ظرفیت دارد و می‌توانید هر ایده و طرحی ارائه دهید، ارتقای توانمندی، شناسایی نیازها و حل مشکلات فرهنگی اجتماعی، کمک به سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی کشور برای تصمیم‌گیری صحیح و دقیق از دیگر برنامه‌های زیست‌بوم فضای مجازی است.

رمضانی یادآور شد: در راستای سخنان مقام معظم رهبری طرح «ایران قوی» در چهار موضوع قرآن و سیره اهل‌بیت، مسجد و گام دوم انقلاب، پیشرفت و امید و آینده، مقاومت و عزت ایران نیز در همین راستا از هفته دفاع مقدس سال جاری آغاز شد و تا بهمن سال جاری ادامه داشت.

وی بیان کرد: طرح ایران قوی باعث انسجام کانون‌های مساجد کشور می‌شود و نقطه اتصال بین مساجد است این طرح باعث رشد بالندگی در فضای مساجد خواهد شد، طرح ایران قوی بستر جریان سازی گام دوم انقلاب را فراهم کرده است که بر اساس اقتضائات روز، قابلیت‌ها، مقدورات بومی، کارکردها، فعالیت‌ها و استفاده هدفمند از فضای مجازی و رسانه‌ها اجرایی می‌شود.

این مسئول تأکید کرد: گستردگی مخاطب در این طرح مورد توجه قرارگرفته شده است و طرح صرفاً مختص قرآنی‌ها نیست بلکه هنرمندان هم اضافه‌شده‌اند، در مجموعه ایران قوی سه شبستان داریم شبستان هنر، فرهنگ و نوآوری که هرکدام ۱۲ رواق دارند که بخش‌های مختلف هر شبستان مشخص‌شده و درمجموع ۴۸ برنامه شاخص در این طرح در نظر گرفته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌ها طرح تلاوت نور است که طی آن بعد از نماز در مسجد تلاوت قرآن صورت می‌گیرد، مسابقه قرآنی مدهامتان تلاوت، اذان، مسابقات تفسیر از دیگر برنامه‌های این طرح است، همچنین ما از طرح و ایده فرهنگی حمایت می‌کنیم به‌طوری‌که طرح فرهنگی در سامانه ثبت و ایده‌های فرهنگی قابل‌اجرا موردحمایت قرار می‌گیرند.

رمضانی خاطرنشان کرد: کلاس‌های آموزشی آنلاین در سامانه قرار داده‌شده است و افراد بعد از شرکت در دوره‌های آموزشی می‌توانند در مسابقات مربوط به آن نیز شرکت کنند همچنین گواهینامه به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود، در بخش دیگر این سامانه کتابخانه‌های کانون مساجد ثبت و موردحمایت قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: طرح سه‌شنبه‌های تکریم یکی از برنامه‌های ما است، هر سه‌شنبه تلاش کردیم از خانواده‌های شهدا بازدید کنیم، در این طرح به دنبال شهدای شاخص نیستیم بلکه همه شهدا را در نظر گرفتیم و ۱۰۰۵ برنامه تاکنون اجرایی شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین بیان کرد: ما به دنبال نگاه جدید هستیم و اغلب کانون‌ها در سامانه ثبت‌نام کردند با این روش در چند سال آینده می‌توانیم نبوغ جدیدی در حوزه مساجد کشف کنیم، این طرح تصمیم شورای سیاست‌گذاری است.

وی یادآور شد: امروز آموزش را به خانه مردم آوردیم و مهم‌ترین مسئله برای ما این است که مدیری انتخاب شود که به‌روز و جوان باشد تا بتواند از ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کند، پنج کانون در مرحله داوری اول موفق شدند و در مراحل بعدی کانون‌های برتر معرفی می‌شوند.

رمضانی خاطرنشان کرد: در کنار اجرای طرح ملی ایران قوی، برنامه‌ها و اقدامات مختلفی هم در کانون‌ها انجام شده است که می‌توان به مسابقه کتاب‌خوانی شمیم نیایش، پویش پیامبر رحمت، مسابقه طراحی و نقاشی غدیر اشاره کرد، همچنین بالغ‌بر ۴۸۰۰ تن گوشت قرمز به همت موسسه حضرت خدیجه (س) و برنامه سمت خدا و با مشارکت کانون‌های مساجد استان در شناسایی نیازمندان، در بین خانواده‌های نیازمند استان توزیع شد.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون ۳۶۲ کانون فرهنگی هنری در سطح استان قزوین فعالیت دارند، در سال جاری نیز ۴۰ کانون دیگر در حال تأسیس هستند که با احتساب آن، تعداد کانون‌های مساجد استان قزوین به ۴۰۲ کانون می‌رسد.

این مسئول بیان کرد: مسجد باید منبع غنی و بی‌نیازی باشد، مسجد باید در مباحث اجتماعی، فرهنگی، کسب‌وکار، آموزش برای کنکور و تحصیل و غیره نیازهای مردم را مرتفع کند درواقع مسجد می‌تواند التیامی بر دردهای مختلف مردم باشد.

وی عنوان کرد: ما می‌توانیم از فضای مسجد به‌خوبی استفاده کنیم و در حوزه کارآفرینی مانند پاک کردن سبزی و لوبیا ورود پیدا کنیم، کار مسجد ایجاد همدلی است و مساجد می‌تواند به‌عنوان شورای حل اختلاف عمل یا کسب‌وکارهای فرهنگی در مساجد رونق پیدا کند.

رمضانی در پایان تأکید کرد: نباید فرصت‌های مسجدی را از دست بدهیم و باید نگاه جدیدتری ایجاد کنیم تا بتوانیم در این بستر شاهد بالندگی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه مبانی اعتقادی باشیم.

انتهای پیام
captcha