معرفی اسلام به توریست‌ها از دل کانون فرهنگی هنری مسجد + فیلم
کد خبر: 3958247
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
ایکنا از کانون موفق مسجدی گزارش می‌دهد؛

معرفی اسلام به توریست‌ها از دل کانون فرهنگی هنری مسجد + فیلم

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید حاج قاسم سلیمانی شهر یزد با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی این کانون در قالب تهیه سرود‌های ارزشی با هدف معرفی اسلام به توریست‌ها، گفت: سرود ظرفیت عظیم فرهنگی است که از آن غفلت شده است.

به گزارش ایکنا، امروز 18 اسفندماه مصادف با سالروز تأسیس کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد کشور  است.

در سال 71 اهدافی همچون؛ تلاش برای گسترش مباحث فرهنگی، مقابله با تهاجم فرهنگی، احیای نفس واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاه‌های دولتی که امکان بهره‌وری فرهنگی دارند، شورای عالی انقلاب فرهنگی  را بر آن داشت تا تأسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور را تصویب کند و در حال حاضر در کشور بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد فعال هستند.

نگاهی به فعالیت این کانون‌ها در کشور ظرفیت عظیم فرهنگی آنها را به خوبی نشان می‌دهد ظرفیتی که با حضور افراد علاقه‌مند و البته فعال به خوبی به فعلیت می‌رسد.

یکی از این کانون‌های موفق و البته خاص کانون فرهنگی هنری شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر یزد وابسته به مسجد امام کاظم(ع) است. این کانون در حوزه تولید محتوای رسانه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام و به خوبی نشان داده محدودیت امکانات هرگز دلیلی برای عدم موفقیت نیست.

معرفی اسلام به توریست‌های شهر یزد/ کانون‌های مساجد ظرفیت کار بین‌المللی دارند

ابوالفضل کرمانی‌نسب، مسئول کانون فرهنگی هنری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح فعالیت این کانون پرداخت و گفت: حوزه موسیقی، سرود، شعر، تنظیم و آهنگ‌سازی و ... از بخش‌های کمتر کار شده فرهنگی در مساجد بود. بر همین اساس از اول ما به این موضوع اهتمام ورزیدیم و ورود کردیم و توانستیم تاکنون 80 سرود با موضوعات ارزشی و اسلامی تولید و پخش کنیم.

معرفی اسلام به توریست‌ها

کرمانی‌نسب ادامه داد: شهر یزد، جهانی است و توریست‌های زیادی به این شهر می‌آیند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم کارهایی را در حوزه بین‌الملل برای توریست‌هایی که به یزد می‌آیند تولید کنیم. ما در بافت سنتی شهر یزد به زبان انگلیسی و عربی و با موضوع معرفی دین اسلام سرودهایی را تولید کردیم. شبکه جهانی الکوثر نیز تهیه‌کنندگی محتوای تصویری سرود تولید شده به زبان عربی کانون ما را انجام داد و این کلیپ در شبکه‌های سراسری و بین‌المللی پخش و باعث شد ظرفیت مجموعه ما به ویژه در کشورهایی که از نظر فرهنگی به ما نزدیک هستند مثل لبنان مورد استقبال قرار گیرد.

وی از سفر اعضای این کانون به کشورهای سوریه و لبنان و برقراری ارتباط با گروه‌ها و مساجد این دو کشور سخن گفت و افزود: در سال جاری نیز گروهی از لبنان به ایران آمدند و نماهنگ مشترکی به نام روح‌الارض تولید شد که فیلم‌برداری آن در کشورهای ایران، عراق، لبنان و فلسطین صورت گرفته است. این کلیپ به موضوع مقاومت و جهان اسلام می‌پردازد و به زودی منتشر خواهد شد.

آغاز یا ختم تمرین سرود با نماز جماعت

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید حاج قاسم سلیمانی از تهیه اثر مشترک دیگری با گروه رضوان از کشور لبنان با شعری از سید جواد نصرالله(فرزند سید حسن نصرالله) به دو زبان عربی و فارسی با محتوایی در مورد اسلام، مباحث دینی و انقلابی و اشتراکات بین ایران و لبنان نیز خبر داد و گفت: بدترین نوع تعریفی که می‌شود از گروه ما داشت این است که بگویند اینها گروه سرود هستند. ما از ابتدا سعی کردیم مجموعه فرهنگی تربیتی باشیم به همین دلیل اقدامات ما مسجد محور است. تمرینات ما همیشه یا ختم به نماز جماعت می‌شود یا بعد از نماز جماعت آغاز می‌شود. بچه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام کرونا فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند و برای روز مبعث نیز تولید محتوای مجازی برای شبکه شاد استان یزد داریم. برخی از تولیدات تابستانه فهمای کشور هم از فعالیت‌های مجموعه ما بوده است.

معرفی اسلام به توریست‌های شهر یزد/ کانون‌های مساجد ظرفیت کار بین‌المللی دارند

وی از توانمندسازی نوجوانان فعال در این کانون در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: هر کدام از نوجوانان مجموعه ما، هنری را به صورت تخصصی در حال یادگیری هستند از جمله برنامه‌نویسی، برنامه‌سازی، بازی‌سازی، انیمیشن و ... و توانسته‌اند تولیدات خوبی در حوزه موشن‌گرافی داشته باشند حتی یکی از بچه‌‌های 15 ساله ما اکنون عکاس یکی از خبرگزاری‌های کشور شده است.

این عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور راه‌اندازی استودیو هلال را یکی دیگر از فعالیت‌های این کانون برشمرد و گفت: بچه‌ها تولیدات هنری خود را در این استودیو تولید و منتشر می‌کنند.

کرمانی‌نسب در پاسخ به این سؤال که آیا مسجد شما خیلی بزرگ است و امکانات خاصی دارید که توانسته‌اید این اقدامات را انجام دهید؟ گفت: ما ابتدا کارمان را از مسجدی در سطح محله به نام مسجد صاحب‌الزمان(عج) آغاز کردیم. فضای ما کم و امکانات محدود بود اما هیچگاه اجازه ندادیم محدودیت امکانات مانع ما شود. البته اکنون به مسجد بزرگتری منتقل شده‌ اما همچنان کمبود امکانات وجود دارد اما علی‌رغم همه اینها استودیو ضبط صدا و تصویر کارهایمان را افتتاح کرده‌ایم.

معرفی اسلام به توریست‌های شهر یزد/ کانون‌های مساجد ظرفیت کار بین‌المللی دارند

وی اضافه کرد: محدودیت هیچ وقت دلیل عدم فعالیت نیست؛ مجموعه‌‌های بزرگی را می‌شناسم که امکانات وسیعی دارند اما کار خاصی انجام نمی‌دهند؛ اکنون هم از نظر امکانات محدود هستیم اما ضعف امکانات موجب ضعف محتوای تولیدی ما نشده است.

کرمانی‌نسب در پاسخ به این سؤال که چرا سرود و موسیقی را محور فعالیت یک کانون فرهنگی هنری قرار دادید؟ گفت: چند سال پیش در یک مجموعه کار فرهنگی انجام می‌دادیم؛ از ما خواسته شد کاری را در حوزه تربیت کودکان و نوجوانان انجام دهیم. بچه‌های آن مرکز اغلب بی‌سرپرست و بدسرپرست بودند و ما به آنها مباحث دینی و تربیتی را آموزش می‌دادیم. در میان این بچه‌ها پسری بود که هیچ علاقه‌ای به یادگیری این مبانی نشان نمی‌داد و همه معلمان از این بچه شاکی بودند. تا اینکه بخشنامه‌ای به ما ابلاغ و از ما خواسته شد سرودی را آماده و در جشنواره‌ای با محور تولید سرود شرکت کنیم.

یادگیری معارف دینی به کمک سرود

وی ادامه داد: آن زمان علاقه چندانی به کار بر روی برنامه‌‌های مربوط به موسیقی و سرود نداشتم اما بعد از شروع کار تمرین سرود این پسر به گروه سرود اضافه شد و شروع کرد به یادگیری و تکرار بسیاری از معارفی که قبلاً به هیچ عنوان حاضر به گوش دادن به آنها نبود و ناهنجاری از خود نشان ‌می‌داد. آن پسر تکخوان کار ما شد و توانمندی خوب و علاقه وافری نشان داد در حالی که قبلاً با بی‌احترامی نسبت به برخی مسائل دینی رفتار می‌کرد؛ ما در آن جشنواره اول شدیم.

این عضو کانون فرهنگی هنری شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مقوله سرود، گفت: حضرت آقا در سال 93 فرمودند بسیار مهم است سرودی بسازیم که ذکر لب بچه‌‌ها در کوچه و خیابان باشد. سرود مثل هوای تازه و مثل نسیم بهاری نفوذ می‌کند هر جا بوزد اثرگذار می‌شود. همین مباحث و تأکیدات توجه ما را به مقوله سرود بیشتر کرد. البته همچنان معتقد هستم سرود ظرفیت عظیمی است که ما از آن غافل شده‌ایم و باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد. 

انتهای پیام
captcha