آزمایش انسانی واکسن کرونای شهید فخری‎زاده به زودی آغاز می‌شود
کد خبر: 3958274
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کریمی‌نیا به ایکنا گفت:

آزمایش انسانی واکسن کرونای شهید فخری‎زاده به زودی آغاز می‌شود

معاون قرارگاه پدافند زیستی با اشاره به پایان مراحل آزمایش حیوانی و پیش بالینی واکسن کرونای شهید فخری‌زاده از اخذ کد اخلاق برای آزمایش‌های انسانی این واکسن خبر داد.

آزمایش انسانی واکسن کرونای شهید فخری‎زاده به زودی آغاز می‌شودمحمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی در گفت‌وگو با ایکنا، از اخذ کد اخلاقی فاز انسانی واکسن کرونا شهید فخری‌زاده، تولید شده از سوی سازمان سپند وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر داد.

کریمی‌نیا بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود به مناسبت شهادت محسن فخری‌زاده فرمودند که دو موضوع مهم را همه‌ دست‌اندرکاران باید به جد در دستور کار قرار دهند. نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی به آن‌ها اشتغال داشت؛ لذا پس از گذشت سه ماه از شهادت این دانشمند عزیز که عمری در گمنامی خدمات ارزشمندی برای کشور انجام دادند، همکاران این شهید بزرگوار کار تحقیق و بررسی واکسنی که ایشان از فروردین آغاز کرده بود را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: واکسن شهید فخری‌زاده پس از طی مراحل حیوانی و پیش بالینی خود موفق به اخذ کد‌های اخلاق برای مرحله اول فاز انسانی شده است و در روز‌های آینده نیز این فاز آغاز خواهد شد.
 
آزمایش انسانی واکسن کرونای شهید فخری‎زاده به زودی آغاز می‌شود
کریمی‌نیا بیان کرد: تست‌های حیوانی واکسن شهید فخری‌زاده در روز‌های اخیر با آزمایش بر روی موش، خرگوش و میمون انجام شد و پس از طی تست‌های آن و اخذ تأییدیه مراحل پیش بالینی وارد فاز بالینی شده است.

وی در مورد فناوری مورد استفاده این واکسن نیز گفت: واکسن شهید فخری‌زاده از فناوری ویروس کشته شده استفاده می‌کند و در فاز انسانی قرار است بر روی ۱۳۰ نفر آزمایش شود.

معاون قرارگاه پدافند زیستی یادآور شد: این واکسن از سوی سازمان سپند وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تولید شده است و در مرحله پیش‌بالینی آن دانشگاه علوم پزشکی ایران همکاری داشته است. در مرحله بالینی نیز قرار است دانشگاه علوم پزشکی ارتش با این سازمان همکاری کند.

وی افزود:‌ مرحله کارآزمایی بالینی این واکسن سه فاز مجزا دارد، پس از این مرحله و ارزیابی و تأیید نهایی وارد تولید انبوه می‌شود. در مرحله تولید انبوه نیز قرار است از دو ظرفیت استفاده شود و همزمان مراحل ساخت یک مجموعه فنی و حرفه‌ای در حال انجام است.

کریمی‌نیا بیان کرد: اگر این مراحل به خوبی پیش برود، برنامه‌ریزی این است که در مردادماه به سمت تولید انبوه پیش برویم.
 
 به گزارش ایکنا، در حال حاضر واکسن‌های کووایران برکت(ستاد اجرایی فرمان امام) و کووپارس(رازی) در حال طی کردن مراحل انسانی خود بوده و واکسن تولید مشترک ایران(انستیتو پاستور) و کوبا نیز مرحله سوم آزمایش انسانی خود را در کشور کوبا می‌گذراند. دو واکسن تولید شده در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) نیز مراحل آزمایش حیوانی را پشت سر گذاشته و در  مرحله اخذ کدهای اخلاق برای آزمایش‌های انسانی خود هستند.
انتهای پیام
captcha