مشارکت ۶۰ درصدی دانشجویان دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در جشنواره قرآن و عترت
کد خبر: 3958313
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی خبر داد؛

مشارکت ۶۰ درصدی دانشجویان دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در جشنواره قرآن و عترت

رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی جمعیت دانشجویی این دانشگاه را ۲۵۰ هزار نفر و تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره قرآن و عترت را ۱۵ هزار دانشجو اعلام کرد و گفت: این نشان می‌دهد که تلاش دوستانمان در مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه نتیجه‌بخش بوده است.

به گزارش ایکنا، اختتامیه شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی امروز دوشنبه، 18 اسفندماه به‌صورت مجازی از سوی مرکز این دانشگاه در شهر قم برگزار شد.

این مسابقات در بخش‌ها و رشته‌های آوایی شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ 2 جزء پیوسته، حفظ 5 جزء پیوسته، حفظ 10 جزء پیوسته، حفظ 20 جزء پیوسته، حفظ کل قرآن کریم، دعا و مناجات‌خوانی، اذان وتواشیح و هم‌خوانی قرآن ویژه آقایان، کتبی شامل معارف قرآنی و سیره معصومین، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، آشنایی با سیره معصومین(ع)، حفظ موضوعی قرآن کریم، احکام پرسمان معارفی و سبک زندگی اسلامی برگزار شد.

همچنین بخش هنری شامل خوشنویسی، نقاشی، تذهیب، فیلم کوتاه، معرق و منبت و طراحی پوستر و بخش پژوهشی شامل مقاله‌نویسی، نقد کتاب، تلخیص کتاب، ایده قرآنی، کارآفرینی قرآنی، بخش ادبی شامل شعر، داستان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی و بخش فناوری شامل تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن، ایجاد کانال در شبکه‌های مجازی با محتوای قرآن و عترت است.

مراسم با قرائت قرآن و اجرای گروه تواشیح برگزار شد، در ادامه سیداحمدرضا پیش‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در سخنانی اظهار کرد: قرار بود محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع در این مراسم به صورت حضوری شرکت کند که به دلیل عود بیماری قدیمی ایشان میسر نشد، ایشان اهتمام بسیار جدی به امور فرهنگی دانشگاه دارد.

وی افزود: قم، شهر علم و اجتهاد و محل بابرکتی است. جایی است که بزرگ‌مفسر قرآن علامه طباطبایی کتاب تفسیر المیزان را مکتوب کرده است.

پیش‌بین با بیان اینکه شرایط حال حاضر، شرایط ویژه‌ای است، گفت: به دلیل شیوع کرونا نمی‌توانیم برنامه‌های تجمعی برگزار کنیم ولی واقعیت این است که در این یک سال نه تنها برنامه‌ها تعطیل نشد بلکه این امر را در برنامه‌های فرهنگی به فرصت تبدیل کردیم، اما فرصت بیان ابعاد آن در این مجال فراهم نیست.

شرکت بیش از 60 درصد دانشجویان علمی ـ کاربردی در جشنواره قرآن

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد دانشجویان ما در این جشنواره شرکت کردند، اظهار کرد: ظرفیت رشته‌های قرآنی دانشگاه افزایش پیدا نکرده؛ در مجموع هزار و 200 صندلی در رابطه با قرآن در این دانشگاه داریم که تمام آن نیز تکمیل نشده؛ اما بسیاری از افرادی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند از رشته‌های دیگر بوده‌اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با بیان اینکه بهترین کارها در شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت ارائه شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنانی فرموده‌اند که اگر رهبر نبودم، مسئولیت فضای مجازی را بر عهده می‌گرفتم. این سخن یعنی فضای مجازی، فضای بسیار مهمی است و ما باید از این فرصت به‌ویژه در بخش قرآن استفاده کنیم. کارها را قوی برگزار کنیم، نباید در بحث‌های فرهنگی کارهای ضعیف عرضه کنیم، به همین دلیل در این جشنواره از داوران ممتاز ملی و بین‌المللی استفاده شد.

وی ادامه داد: اگر دانشجویان با قرآن مأنوس باشند در بسیاری از برنامه‌‌های دیگر دانشگاه نیز مثمر خواهند شد. این جشنواره، برنامه‌ای در راستای بصیرت‌افزایی میان دانشجویان است و ان‌شاءالله شروعی برای ادامه فعالیت‌ها باشد. امیدوارم در عرصه‌های قرآنی برنامه‌های بین‌المللی را داشته باشیم. این ظرفیت در فضای مجازی ایجاد شده که بتوانیم برنامه‌های بین‌المللی را با کشورهای اسلامی و غیراسلامی داشته باشیم و علاقه‌مندان با معارف اسلامی آشنا شوند و این فرصت برایشان فراهم شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی اظهار کرد: در کنار فعالیت‌های دیگر دانشگاه این برنامه نیز به‌خوبی هدایت شد. از استان‌ها و مراکز آموزشی که در این امر مشارکت داشتند تشکر می‌کنم. امیدوارم که این امر تداوم یابد و بتوانیم از فیوضات قرآن بهره‌مند شویم و برای همکاران و دانشجویانی که گرفتار ویروس کرونا شده‌اند آرزوی سلامتی و شفای عاجل داریم و امیدواریم در پرتو قرآن و اهل بیت(ع) موفق و مؤید باشند.

بنابر گزارش ایکنا؛ در ادامه برنامه، محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی به صورت برخط در سخنانی گفت: به خاطر کسالتی که چند وقتی است گرفتارش هستم نتوانستم به‌صورت حضوری خدمت عزیزان برسم، خدمت عزیزان سلام عرض می‌کنم و آرزوی سلامتی برای همگان دارم. در جشنواره‌های چهار ساله گذشته به‌صورت حضوری شرکت می‌کردم که جزء روزهای خوب زندگی من محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ایام رجبیه و همچنین بعثت رسول(ص) را تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم خداوند توفیق دهد و از فیوضات این ماه و همینطور ماه‌های شعبان و رمضان بهره معنوی داشته باشیم. برگزاری این جشنواره در ایامی است که توجه مسلمانان به قرآن بیشتر از روزهای دیگر سال می‌شود و این کمک می‌کند تا همه ما انس بیشتری با قرآن پیدا کنیم. در این دوره بسیار سختی که همه دنیا درگیر بیماری کرونا هستند، ما این جشنواره را لغو نکردیم و این نظم و انضباط بخش‌های قرآنی به برکت و پشتوانه قرآن کریم است.

ایجاد مرکز قرآنی در دانشگاه علمی ـ کاربردی

امید اظهار کرد: دوستان زیادی درگیر این فعالیت بودند و کمک کردند و از همه عزیزانی که ذکر نامشان امکان‌پذیر نیست تشکر می‌کنم و امیدوارم با معنویتی که از کار در راه قرآن می‌گیرند، زندگی سراسر معنوی داشته باشند. شاید دانشگاه جامع، تنها دانشگاهی باشد که برای قرآن در دانشگاه مرکزی دائر کرده و در یک جایی برنامه‌های قرآنی و موضوعات قرآنی دنبال می‌شود و این کار بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه ما دانشگاه علمی و کاربردی هستیم و لازم بود که ورودمان به مباحث قرآنی کاربردی‌تر و عملی‌تر باشد، گفت: چیزی نزدیک به شش بخش در این جشنواره فعال بود، در حالی که در گذشته تعداد رشته‌های محدودی برگزار می‌شد. با تنوع رشته‌ها توانستیم مخاطبان بیشتری نیز جذب کنیم. اگر کارهای جذابی انجام ندهیم قرآن مهجور باقی خواهد ماند.

رئیس مرکز دانشگاه جامع اظهار کرد: رشد 40 درصدی در تعداد شرکت‌کننده‌ها نسبت به سال قبل داشتیم، 15 هزار شرکت‌کننده اعم از مدرسان، همکاران و دانشجویان داشتیم، افزایش 40 درصدی در شرایطی که فعالیت‌های فرهنگی کشور تقریباً به‌صورت تعطیل درآمده است، عدد قابل توجهی است.

وی بیان کرد: خداوند خودش ما را هدایت، راهنمایی و پشتیبانی می‌کند. قرآن به‌ویژه پیش از انقلاب بسیار مهجور و در حد استفاده در مراسم بود. با شروع انقلاب، توجه به قرآن بیشتر شد، گرچه آنطور که امام و مراجع می‌خواستند هنوز قرآن در عمق وجود مردم و در برنامه‌های روزمره مردم قرار نگرفته و شاید از بسیاری از کشورها در این زمینه عقب هستیم ولی اتهامی که سایر مذاهب به ما می‌زدند مبنی بر اینکه ما به قرآن خیلی توجه نداریم را در عمل نشان دادیم که اینطور نیست و قرآن و عترت را کنار هم می‌دانیم و اصلاً عترت را مفسران قرآن می‌دانیم. در دانشگاه جامع نیز به هر دو بعد توجه می‌کنیم، در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شد و فکر می‌کنم بهتر از سایر دانشگاه‌ها عمل کرده‌ایم.

امید جمعیت دانشجویی این دانشگاه را 250 هزار دانشجو و تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره قرآن و عترت را 15 هزار دانشجو بیان کرد و گفت: این نشان می‌دهد که تلاش دوستانمان در مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه نتیجه‌بخش بوده است. امیدواریم در ارتقای این جشنواره در سال آینده دوستان ما تلاش کنند و با تفاهم‌نامه‌ای که با مراکز داشتیم بتوانیم به کار گرفتن قرآن در زندگی را کاربردی‌تر کنیم و بتوانیم دستاوردهای آن را به مردم گزارش دهیم.

قرآن تنها مکتوب بی‌نقص موجود جهان است

وی با ذکر این مطلب که قرآن تنها مکتوب بی‌نقص موجود جهان است، بیان کرد: امیدوارم همه ما در این مسیری که قدم برداشته‌ایم مستمر باشیم؛ صبر و تحمل داشته باشیم و جنبه‌های کاربردی‌تر قرآن را حتی برای دروس معارف اسلامی در نظر بگیریم. امیدوارم دانشجویانمان بعد از اتمام تحصیل در این دانشگاه نیز قرآن را رها نکنند، همچنین هر چه زودتر این بلیه جهانی کرونا از سر همه مردم جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان رفع شود. مشخص شد که نه دانش، نه ثروت و نه تکنولوژی بشر کافی نیست، هیچ کشوری در این رابطه با دیگری فرقی نکرد و شاید حتی برخی از کشورهای محروم‌تر نیز نسبت به کشورهای ثروتمند بهتر عمل کردند.

انتهای پیام
captcha