هنگام نوشتن آیات قرآن آرامش قلب دارم/ انتخاب 100 اثر هنری در جشنواره قرآن و عترت
کد خبر: 3957041
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

هنگام نوشتن آیات قرآن آرامش قلب دارم/ انتخاب 100 اثر هنری در جشنواره قرآن و عترت

برگزیده شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی گفت: وقتی آیات قرآن را می‌نویسم جدایی از لذتی که از هنر میبرم، حس عرفانی و آرامش قلب را نیز تجربه می‌کنم.

هنگام نوشتن آیات قرآن آرامش قلب دارم/ انتخاب 100 اثر هنری در جشنواره قرآن و عترتمحمد رستمی، داور بخش هنری شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی - کاربردی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: از سال 93 دبیرخانه جشنواره در اختیار دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم قرار گرفت و مسئول برگزاری جشنواره این دانشگاه است.

وی ادامه داد: این جشنواره مخصوص اساتید، کارکنان و دانشجویان تمامی مراکز علمی کاربردی کشور است و شامل بخش‌های مختلفی مانند بخش قرآنی، ادبی، پژوهشی، هنری، فناوری و سایر موضوعات است.

رستمی افزود: با توجه به ظرفیتی که مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد قم در رشته های هنری و حضور اساتید هنری داشت، بخش داوری آثار هنری جشنواره به مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد قم واگذار شد که 247 اثر به داوری نهایی راه پیدا کرده بود.

رستمی عنوان کرد: بیش از 7 هزار اثر به کل جشنواره ارسال شده که بخش هنری شامل پوستر، عکاسی، خوشنویسی، فیلم کوتاه، معرق، منبت و نقاشی است که داوری آثار به صورت حضوری و مجازی روی فایل ها انجام شد و 100 اثر توسط 7 داورانتخاب شدند.

رستمی با تآکید بر اینکه مراکز علمی کاربردی باید کارکنان، اساتید و دانشجویان را به شرکت در این جشنواره‌ها ترغیب کنند، گفت: اگر بخواهیم این استقبال بیشتر شده و آثار کیفی در جشنواره دریافت شود نیاز به ظرفیت های جدید داریم یعنی حوزه اطلاع رسانی قوی‌تر عمل کرده و با حضور اسپانسر و حامیان جشنواره، جوایز را نیز ارتقا ببخشیم.

رستمی عنوان کرد: هم چنین افرادی که در این جشنواره شرکت کرده بتوانند از خدماتی در دانشگاه بهره مند شوند که آیین نامه نیز در این زمینه موجود است.

وی معتقد است مراکز علمی کاربردی و یا دانشگاه‌ها در حوزه کارورزی یا پروژه‌های درسی باید موضوعات جشنواره را در این قالب به دانشجویان ارائه کنند یا اینکه امتیازاتی برای دانشجویان شرکت کننده در جشنواره در نظر گرفته شود تا شاهد حضور دانشجویان بیشتری در جشنواره قرآن و عترت باشیم.

داور بخش هنری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی - کاربردی ابراز کرد: هم چنین برنامه درسی دانشجویان با رشته های مرتبط میتواند در راستای جشنواره قرار بگیرد؛ به عنوان مثال رشته هنرهای تجسمی یا رشته‌هایی قبیل این فعالیت‌های هنری و درسی خود را با محوریت جشنواره قرآنی انجام دهند تا جشنواره غنی‌تر شود.

در ادامه فرشاد حیدری، اهل اصفهان که از سال ۸۷ در رشته خوشنویسی فعالیت داشته، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: بنده هم اکنون مدرس هنر در آموزشگاه و انجمن خوشنویسان هستم و امسال به برگزیدگان جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی پیوستم.

وی که در سال ۹۲ نیز تجربه کسب رتبه کشوری در این جشنواره را داشته، بیان کرد: بنده خوشبختانه توفیق خلق آثار زیاد قرانی و همچنین مقام‌های مختلف طی چندسال را داشته‌ام.

حیدری افزود: هر خوشنویس به طور قطع در دوران هنری خود آثار زیادی خلق می‌کند که در بین آن‌ها احادیث و قرآن نیز هم دیده می‌شود. بنده وقتی آیات قرآن را می‌نویسم جدایی از لذتی که از هنر میبرم، حس عرفانی و آرامش قلب را نیز تجربه می‌کنم.

میدان را در فضای مجازی خالی نکنیم

در ادامه آرمیتا کی مرادزاده دانشجوی کارشناسی نقاشی دانشگاه علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی کرج که برای بار دوم موفق به کسب رتبه اول کشوری در بخش نقاشی در جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی شده است درگفت وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: از سال ۹۶ به صورت تخصصی و آکادمیک در کنار اساتید مجرب  با پشتکار قدم به عرصه هنر گذاشته و این مسیر را طی نمودم.

وی در خصوص استفاده مفید از فضای مجازی ادامه داد: باید در حوزه تولید محتوای دینی و قرآنی با بهره‌گیری از فناوری‌های روز مانند ساخت اپلیکیشن، نقاشی دیجیتال، موشن گرافیک و مانند این‌ها در این عرصه میدان را خالی نکنیم.

برگزیده جشنواره قرآن و عترت افزود: این روش‌ها از جمله روش‌های جذاب ارتباطی نوینی است که می‌تواند برگرفته از داستان‌ها و آموزه‌های قرآنی باشد.

وی نقش قرآن را در زندگی هر مسلمانی نقشی اساسی دانست و گفت: بنده به واسطه بزرگ شدن در یک خانواده مذهبی به شکل عمیق‌تری با آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی در ارتباط بوده و همواره سعی کرده‌ام که این آموزه‌ها را سرلوحه زندگی شخصی و حرفه‌ای خودم قرار دهم.

انتهای پیام
captcha