دلایل تعلل عراق در آزادسازی منابع ارزی ایران / دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی بیانگر احترام بالای مرجعیت شیعه است
کد خبر: 3958499
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
هانی‌زاده تشریح کرد:

دلایل تعلل عراق در آزادسازی منابع ارزی ایران / دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی بیانگر احترام بالای مرجعیت شیعه است

کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تعلل دولت عراق در آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران گفت: دولت الکاظمی از یک سو به شدت به آمریکا و غرب وابسته است و از سوی دیگر نگرش‌های پان‌عربیستی وی مانع از آن می‌شود تا بخواهد با ایران تعاملی صادقانه داشته باشد.

حسن هانی‌زاده

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل جهان اسلام، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلایل تعلل دولت عراق در آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران با وجود چراغ سبز آمریکا و تأکید رئیس‌جمهور کشورمان بر ضرورت آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در عراق در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر عراق گفت: علیرغم اشاره و چراغ سبز جو بایدن به دولت عراق برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران، متأسفانه دولت الکاظمی از اجرایی کردن سریع آن خودداری کرده است. دولت الکاظمی از یک سو به شدت به آمریکا و غرب وابسته است و از سوی دیگر نگرش‌های پان‌عربیستی وی مانع از آن می‌شود تا بخواهد با ایران تعاملی صادقانه داشته باشد.

نقش برخی کشورهای منطقه در تعلل عراق در‌ آزادسازی منابع ارزی

وی افزود: اکنون جریان‌های سیاسی، فراکسیون‌های پارلمانی و به ویژه رهبران حشدالشعبی به شدت دولت الکاظمی را برای آزاد کردن منابع ارزی ایران تحت فشار قرار داده‌اند اما فشار برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان مانع از عملی شدن این اتفاق شده است.

هانی‌زاده اظهار کرد: این نشان می‌دهد که دولت الکاظمی برخلاف اراده ملت عراق حرکت می‌کنند و این امر اگر ادامه پیدا کند می‌تواند منجر به تقابل بین جریان‌های سیاسی و دولت الکاظمی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون مصطفی الکاظمی و برخی وزرای کابینه وی و برخی جریان‌های سیاسی همسو با آمریکا علیرغم همکاری‌ها و تلاش‌های ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق و حضور خالصانه فرماندهان و نیروهای ایرانی در سال‌های اخیر برای مبارزه با تروریسم در عراق و شهادت سردار قاسم سلیمانی در این مسیر، کارشکنی می‌کنند و این نشانه تردید دولت کنونی عراق در توسعه و گسترش روابط با ایران و از طرفی حاکی از تمایل آنها برای نزدیکی به بلوک کشورهای عربی و غرب است.

ایران به دنبال دخالت در مسائل داخلی عراق نیست

هانی‌زاده درباره ارتباط این تعلل عراق با افزایش فشار به ایران برای کنترل و مدیریت گروه‌های نزدیک به ایران در عراق به ویژه در مسئله حمله به مواضع آمریکا گفت: حملاتی که اخیراً علیه نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف عراق انجام شد و آخرین آن حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اربیل انجام گرفت نتیجه اقدامات یکسری جریان‌های داخلی پنهان و نامشخص در عراق است و هنوز هیچ جریان و نیرویی این عملیات را به عهده نگرفته و لذا این حمله بسیار مشکوک بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: اگر ایران بخواهد نیروها و گروه‌های طرفدار خودش را در عراق علیه آمریکا تحریک کند به طور قطع آمریکا نمی‌تواند در مقابل سیل این نیروها مقاومت کند اما جریان‌های مشکوکی در عراق حضور دارند که قصد دارند نیروهای حشد الشعبی، حزب الله و عصائب اهل الحق را با ارتکاب اقداماتی خارج از اراده دولت عراق بدنام کنند و آن را به گردن ایران بیندازند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون نشان داده هیچ‌گاه در صدد دخالت در مسائل عراق نبوده، گفت: اما آنچه مردم عراق، اغلب گروه‌های سیاسی و پارلمان این کشور دنبال می‌کنند اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور است و دولت عراق باید مصوبه پارلمان را در این خصوص اجرایی کند. به همین دلیل بسیاری از جریان‌های سیاسی عراق معتقدند دولت الکاظمی تمایلی به اجرای این مصوبه و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق ندارد.

دیدار پاپ؛ نشانه جایگاه ویژه مرجعیت شیعه

هانی‌زاده در پایان درباره دلایل اهمیت دیدار پاپ فرانسیس اول و آیت‌الله العظمی سیستانی گفت: این دیدار پاسداشتی برای مجاهدت‌های مردم عراق و مراجع شیعه است. مراجع شیعه از جمله آیت‌الله سیستانی به ویژه در دوران حضور داعش در این کشور عامل وحدت و همگرایی همه ادیان، مذاهب، طوایف و اقوام عراق در مبارزه با تروریسم بودند لذا این سفر نشان داد که امنیت لازم در عراق برقرار شده و همچنین خود این دیدار مهم بر احترام زیاد مراجع شیعه و شیعیان در جهان و به ویژه نزد رهبران بزرگ سایر ادیان الهی دلالت دارد.

انتهای پیام
captcha