انکار ایمان ابوطالب مانند انکار خورشید است
کد خبر: 3958507
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
حجت‌الاسلام عباسعلی اختری:

انکار ایمان ابوطالب مانند انکار خورشید است

دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) در همایش بین‌المللی ابوطالب با تأکید بر اینکه انکار ایمان ابوطالب مانند انکار خورشید است، اظهار کرد: آنچه سبب مظلومیت حضرت ابوطالب و زیر سؤال بردن ایمان ایشان است حسادت‌ها و کینه‌توزی دشمنان است.

اختری: حسادت و کینه؛ ریشه انکار ایمان ابوطالب/ حائری: طراحی بورس بین‌المللی حضرت ابوطالببه گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب، 19 اسفندماه با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی و با سخنرانی آیات حسینی بوشهری، اختری و کعبی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، گفت: خداوند توفیق به ما داده و این منت را بر ما نهاده است که به اسلام ایمان آورده‌ایم؛ این موضوع آن قدر ارزش دارد که خداوند در قرآن کریم بر هدایت و دین و ظهور حضرت حجت منت بر انسان گذاشته است.

اختری بیان کرد: حضرت ابوطالب و فرزند بزرگوارشان مظلومیت مشخص و روشنی دارند که انسان با کمترین توجه به ظلم بسیار زیادی که نسبت به ایشان اعمال می‌شود پی می‌برد.

وی افزود: خوشحالم که به امر رهبر معظم انقلاب اسلامی و برحسب وظیفه، مجمع جهانی اهل بیت(ع) در احیای ارزش‌های دینی و معارف اسلامی و بزرگداشت شخصیت‌ها و رهبران بزرگ دین و ائمه معصومین(ع) پیشگام است و این همایش در این راستا در حال برگزاری است.

اختری تصریح کرد: در طول عمر مبارک انقلاب و جمهوری اسلامی همایشی به عنوان بزرگداشت و معرفی حضرت ابوطالب برگزار نشده است و این اقدامی قابل ذکر است؛ مجمع جهانی این وظیفه را برعهده گرفت و همه مراجع تقلید هم از برگزاری این همایش استقبال کرده و آن را ستودند.

دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به چرایی برگزاری این همایش تصریح کرد: این همایش در ایام بعثت پیامبر(ص) در حال برگزاری است و برخی معتقدند که ایام وفات آن حضرت هم هست؛ پیشرفت پیامبر(ص) مدیون زحمات آن شخصیت است که همه امکانات، آبرو و شخصیت خود را در این مسیر به کار بست؛ لذا پیامبر(ص) هم همواره تا پایان عمر از ایشان تجلیل کردند.

وی افزود: ایمان حضرت ابوطالب مسئله بسیار واضح و روشنی است، ولی دست حسادت و کینه‌توزی، دشمنی و جعل به کمک هم آمدند تا این واقعیت تاریخی و حقیقت را بپوشاند. از اوایل صدر اسلام تا امروز این سؤال را به وجود آوردند که حضرت، مؤمن به پیامبر(ص) بوده و یا نبوده است.

اختری بیان کرد: در اشعاری که به آن حضرت(ابوطالب) منسوب است، بر ایمان به پیامبر(ص) تأکید شده است؛ از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند: ایمان حضرت ابوطالب همانند ایمان اصحاب کهف است، حتی کتمان ظاهری و مماشات در زندگی در برابر کفار قریش که تصمیم جدی برای از بین بردن پیامبر(ص) گرفته بودند، هم در این راستا قابل تحلیل است.

حسادت و کینه؛ ریشه انکار ایمان ابوطالب

اختری اضافه کرد: در نامه‌ای که از امام رضا(ع) درباره ابوطالب سؤال شد امام فرمودند: «فَاِنَّکَ اِنْ شَکَکْتَ فِی اِیمَانِ اَبِی طَالِبٍ کَانَ مَصِیرُکَ اِلَی النَّارِ»؛ دست جعل نسبت‌های ناروا و افترائات زیادی را تنظیم کردند تا این جایگاه مقدس را خدشه‌دار کنند؛ زیرا می‌دیدند اگر قرار باشد ابوطالب مؤمن باشد امیرالمؤمنین(ع) در این فضیلت هم سبقت بر دیگران دارد.

وی افزود: انکار ایمان او همانند انکار نور خورشید است؛ حتی برخی از علمای اهل تسنن تاکید دارند که آباء و اجداد پیامبر(ص) همه مؤمن بوده‌اند؛ ولی برخی به فضایل امام علی و پدرشان حسادت می‌ورزند. امروز ما در زمانی قرار گرفته‌ا‌یم که یک حکومت شیعه در دنیا پدیدار شده است؛ اگر امروز از اهل بیت(ع) دفاع نشود پس چه زمانی باید بشود؟ امروز اگر این حقایق را نگوییم، چه زمانی باید بگوییم.

اختری بیان کرد: در دوره حکومت دیالمه، تاجدار و عالم بزرگ شیعه، شیخ مفید اقدامات گسترده‌ای در کلام و معرف اهل بیت(ع) به خرج داد؛ در دوره صفویه این فرصت به وجود آمد و علمای بزرگ شیعه اقدامات خوبی انجام دادند. امروز هم بازگوکردن تاریخ شیعه و اصلاح اطلاعات غلط در مورد شخصیت‌های شیعه وظیفه ما در ذیل نظام اسلامی است.

وی تاکید کرد: برخی تاریخ تحریف شده را در فضای مجازی به خورد مردم جهان می‌دهند؛ همان خط منحرف اموی‌ها توسط خط وهابیت تکفیری در حال دنبال شدن است. مثلا گفته‌اند عمار جزء فرقه باغیه بوده است؛ رسما این دروغ را در روزهای اخیر مطرح کردند و دیگری می‌گوید کشته شدن امام حسین برای قدرت بوده است.

اختری تصریح کرد: امروز لازم است با هر امکاناتی حقایق را روشن کنیم و این تنافی با وحدت ندارد؛ نشان دادن واقعیات تاریخی جز مسلمات و وظیفه همگانی است.

بورس بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)

همچنین حجت‌الاسلام حائری، دبیر علمی همایش، گفت: این همایش از اواخر سال 95 توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) کلید خورد و بنا داشتیم اسفند سال گذشته آن را برگزار کنیم، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و امسال آن را برگزار کردیم.

وی از ارسال 600 اثر علمی فاخر از سوی اندیشمندان داخلی و خارجی به دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) خبر داد و اظهار کرد: در جریان این همایش با 36 کشور دنیا ارتباط برقرار کرده و تقریباً همه فرقه های اهل سنت برای ما آثاری را ارسال کرده اند.

حائری با اشاره به برگزاری دو جشنواره ادبی رسانه‌ای در همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) بیان کرد: در جریان این همایش بین‌المللی با اساتید و علمای بزرگ شیعه و اهل سنت ارتباط برقرار کرده و با برخی از آنها مصاحبه‌هایی نیز انجام داده‌ایم.

دبیر علمی همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) به برگزاری جشنواره خوشنویسی و خطاطی درباره شخصیت حضرت ابوطالب(ع) اشاره و ابراز کرد: این جشنواره در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد و امروز از آثار فاخر آن در این مراسم رونمایی می‌شود.

وی تاکید کرد: حمایت از پایان‌نامه‌های حوزوی و دانشگاهی مرتبط با حضرت ابوطالب و طراحی بورس بین‌المللی حضرت ابوطالب از جمله کارهای صورت گرفته شده است تا هر ساله از پژوهشگران این عرضه حمایت شود و بیش از پیش به واکاوی زندگی آن حضرت بپردازند.

وی افزود: اساتید برجسته خطاطی، نقاشی و ... هم آثاری ارائه شد که در اختتامیه رونمایی می‌شود، در عرصه‌های دیگر مانند تایپوگرافی، نماهنگ، تواشیح و پوستر و سرود هم کارهای خوبی انجام شد. دوهزار اثر در جشنواره رسانه‌ای ادبی دریافت شد که نشان می‌دهد پرداختن به شخص‌های برجسته و نگاه الگووارانه می‌تواند آثار فرهنگی مهمی در جامعه اسلامی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha