ثبت روز جهانی قرآن نیازمند طرح در نهادهای بین‌المللی است
کد خبر: 3958573
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
عالم اردنی در گفت‌وگو با ایکنا:

ثبت روز جهانی قرآن نیازمند طرح در نهادهای بین‌المللی است

شیخ مصطفی ابورمان، عالم دینی اردن، درباره ایده ثبت روز جهانی قرآن گفت: خوب است این پیشنهاد در نهادهای بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد تا کشورهای اسلامی بر سر انتخاب روز آن توافق کنند.

ثبت روز جهانی قرآن نیازمند طرح در نهادهای بین‌المللی است

به گزارش ایکنا، در سال 99 دارالقرآن آستان مقدس حسینی در کربلا هم‌زمان با مبعث پیامبر(ص) در ۲۷ رجب ۱۴۴۱ کمپین «روز جهانی قرآن» را راه‌اندازی کرد. این کمپین برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار داد و بنا به گفته مسئولان آن، قاریان و مؤسسات قرآنی زیادی از کشورهای مختلف از آن استقبال کرده و ویدئوهایی را از تلاوت خود برای مسئولان کمپین فرستاده‌اند. فعالیت‌ کمپین مختص عراق نیست، بلکه مؤسسات قرآنی کشورهای مختلف جهان نیز در برنامه‌های آن همکاری می‌کنند.

شیخ مصطفی ابورمان، عضو اتحادیه علمای بلاد شام اردن، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، نظر خود را درباره ایده ثبت روز جهانی قرآن کریم بیان کرد و گفت: شکی نیست که این امر باعث احترام و تکریم قرآن کریم در دل مسلمانان می‌شود و مناسبتی قرآنی با فعالیت‌های ویژه خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به تعیین عید مبعث یا یکی از شب‌های قدر برای گرامیداشت روز جهانی قرآن اظهار کرد: خوب است که این روز مورد توافق همه شرکت‌کنندگان در پویش قرار بگیرد، به خصوص که امت اسلامی درباره نزول قرآن در ماه مبارک رمضان و لیالی قدر اتفاق نظر دارند، اما درباره تاریخ روز مبعث اختلافی وجود دارد، در حالی که قرآن کریم همواره بر وحدت اسلامی تأکید می‌کند. همچنین کشورهای مختلف باید برای تعیین یک روز به عنوان مناسبتی که به مجامع علمی و آکادمیک مرتبط است، توافق داشته باشند.

ابورمان در خصوص نقش نهادهای بین‌المللی برای مثال سازمان همکاری اسلامی در ثبت این روز بیان کرد: این نهادها نقش مهمی خواهند داشت و باید با بررسی فواید و نتایج تعیین چنین روزی به بحث و تبادل نظر بپردازند و ما موظفیم که آنها را به اهمیت تعیین چنین روزی متقاعد کنیم.

وی در مورد اهمیت روز جهانی قرآن نزد مسلمانان جهان گفت: این روز از این نظر اهمیت دارد که جایگاه ویژه قرآن را در زندگی یادآور می‌کند و زندگی مسلمانان باید خط مشی قرآنی داشته باشد و خوب است که به پژوهش‌ها، مطالعات و کنفرانس‌هایی درباره قرآن پرداخته شود؛ بنابراین منظور از تعیین روز قرآن این نیست که یک روز به قرآن اهمیت دهیم و بقیه سال آن را رها کنیم.

عالم اردنی تأکید کرد: در زمانه‌ای هستیم که نیاز شدیدی به تقویت وحدت و تقریب مذاهب و ادیان داریم و بزرگ‌ترین چیزی که دل‌هایمان را به هم نزدیک و صفوف ما را یکپارچه می‌کند، کتاب خداوند متعال و سیره و سنت نبی ما(ص) است و تعظیم شعائر الهی(اعمال و مناسک مسلمانی) وظیفه هر مسلمانی است، چه برسد به اینکه آن نماد مسلمانی، کتاب خداوند متعال باشد که معجزه جاودان الهی است و تمسک به آن سبب نزدیکی امت اسلامی می‌شود.

ابورمان با اشاره به لزوم وحدت میان پیروان ادیان الهی بر اساس نص قرآن، افزود: در قرآن به خصوص در نماز مثلاً «الحمدلله رب العالمین» را به زبان می‌آوریم. خداوند نمی‌گوید رب المسلمین، بلکه می‌گوید رب العالمین یعنی خداوند به همه جهانیان اختصاص دارد، اما وقتی از قرائت قرآن فارغ می‌شویم، کارمان منزوی کردن و نادیده گرفتن دیگران است که باید به این نکته توجه کرد.

وی با بیان اینکه اعلام روز جهانی قرآن بیانگر حقانیت اسلام و روشن بودن تعالی و آموزه‌های الهی است که در عصر ما با برداشت‌های ناصحیح گروه‌های اسلام‌نما و تفاسیر به رأی تحریف شده است، تصریح کرد: برخی متون قرآن قابلیت تفسیر به چند معنا را دارند و گروه‌های تروریستی از آنها استفاده می‌کنند، به خصوص در آیاتی که بار معنایی مبارزه و دفاع دارد و آن را به‌گونه‌ای تفسیر می‌کنند تا تروریسم را به شکلی قانونی ترویج دهند.

ابورمان در تأیید بی‌اعتباری آنچه داعش می‌گوید به حدیث نبوی استناد کرد و افزود: رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «يخرج ناس من قبل المشرق يقرأون القرآن لا يجاوز تراقيهم يمرقون من الدين كما يمرق السهم من الرمية ثم لا يعودون فيه حتى يعود السهم إلى فوقه» پیامبر(ص) چنین افرادی را مارقین می‌خواند که مصداق امروزی آن داعش است.

وی در پایان تصریح کرد: امام علی(ع) در حدیثی فرموده است که روزی کسانی با پرچم سیاه، مردم را به حق دعوت می‌کنند، ولی خودشان در راه حق نیستند. این افراد خود را با کنیه‌هایی همچون ابوخالد، ابوداود و نسب‌هایی که عموماً نام شهرهاست، مثل البغدادی و الزرقاوی، معرفی می‌کنند. در پیش‌گویی حضرت علی(ع) آمده است که این افراد مو و ریش‌ بلندی همچون موی زنان دارند. همچنین داعش از برخی احادیث صحابه برای توجیه جنایات خود استفاده می‌کند و کارهایی که داعشی‌ها انجام می‌دهند در صدر اسلام هم وجود داشت.

انتهای پیام
captcha