دوای درد مؤسساتی که توان پرداخت مالیات ندارند / تشکیل صندوق بیمه قرآنی
کد خبر: 3958589
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

دوای درد مؤسساتی که توان پرداخت مالیات ندارند / تشکیل صندوق بیمه قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ــ مردمی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: با پیشنهاداتی که در مجمع مدیران عامل استان‌ها مطرح شد تشکیل صندوق بیمه قرآنیان مورد تأیید و تصویب مدیران قرآنی قرار گرفت که در همین راستا اتحادیه کشوری در حال پیگیری تشکیل صندوق بیمه قرآنی کشور است.

دوای درد مؤسساتی که توان پرداخت مالیات ندارند / تشکیل صندوق بیمه قرآنیمحمد الهی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ــ مردمی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در شرایط فعلی مؤسسات قرآن برای فعالیت با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستند که سه مورد از مهم‌ترین مسائل است؛ اولین مشکل، مسئله مکان است که با تفاهم‌نامه‌ها و تدابیری که در اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اتخاذ شده است تا حدودی مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمه درمان و بیمه بازنشستگی مدیران، مربیان و فعالان قرآنی کشور مسئله دیگر است، افزود: تعدادی از فعالان قرآنی قبلا از طریق صندوق بیمه هنرمندان بیمه شده‌اند، اما چون این صندوق از ظرفیت کافی برخوردار نبود و اعتباری هم که به آن برای پوشش قرآنیان تزریق شد بالنسبه ناچیز بود تعداد زیادی از قرآنیان را نتوانست تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ــ مردمی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: با پیشنهاداتی که در مجمع مدیران عامل استان‌ها مطرح شد تشکیل صندوق بیمه قرآنیان مورد تأیید و تصویب مدیران قرآنی قرار گرفت که در همین راستا اتحادیه کشوری در حال پیگیری تشکیل صندوق بیمه قرآنی کشور است.

الهی ادامه داد: صندوق بیمه قرآنیان که تشکیل شود اولا به لحاظ ساختاری آیین‌نامه‌ای منطبق بر نوع فعالیت و جایگاه قرآنیان خواهد داشت و می‌تواند طی سال‌های متمادی برابر نیاز و افزایش تعداد فعالان عرصه فعالیت‌های قرآنی به ظرفیت صندوق افزوده شود و هم تعداد زیادی از قرآنیان تحت پوشش بیمه قرآنی قرار گیرند.

وی اظهار کرد: موضوع سوم بحث معافیت مؤسسات قرآن از مالیات یا مشمول مالیات به نرخ صفر است، اگرچه برابر بند (ل) ماده ۱۳۹ مؤسسات قرآن در ۲۸ بهمن‌ماه ۸۰ از پرداخت مالیات معاف شدند؛ این معافیت همه شمول نبود و فقط شامل مؤسسات قرآنی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشتند، شد‌.

الهی با بیان اينکه مجددا بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات در سال ۹۴ اصلاح و مؤسسات قرآن سایر دستگاه‌ها نیز به آن افزوده شد، تصریح کرد: با این اوصاف برای برخورداری از این معافیت برابر ماده ۱۱۰ قانون مالیات و ماده ۱۴۶ مکرر همین قانون مؤسسات را ملزم به داشتن دفتر پلمب و تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ــ مردمی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: این تبصره برای مؤسسات کلان کشور که شعبات زیادی در سطح کشور دارند و درآمد زیادی دارند به جا و قابل اجراست، اما برای مؤسسات فاقد شعبه در استان‌هایی چون خراسان‌جنوبی که منشعب نشده و به‌صورت متمرکز در یک مکان فعالیت می‌کنند معضل بزرگی است.

الهی ادامه داد: برای مؤسساتی که در طول سال درآمد آن‌ها به ۲۰ میلیون تومان نمی‌رسد دادن هزینه برای استخدام حسابدار مشکل و از توان خارج است.

وی افزود: برابر قانون مالیات بر درآمد، مالیات بر ۲۵ درصد از درآمد خالص تعلق می‌گیرد در صورتی که گردش مالی عموم مؤسسات قرآن پراکنده در سطح کشور در طول سال به ۵۰ میلیون تومان نمی‌رسد و اکثر مدیران مؤسسات قرآن از جیب هزینه می‌کنند و اینکه خود حقوق کافی ندارند تراز مالی مؤسسه آن‌ها همیشه منفی است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ــ مردمی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: مدیری که برای اداره مؤسسه قرآنی از جیب هزینه می‌کند این هزینه‌های مالیاتی برایش زیاد و به نوعی کمرشکن است.

الهی ادامه داد: در همین راستا به‌زودی برای اصلاح تبصره ۱ ماده ۱۴۶ مکرر نمایندگان مجلس اگر لایحه‌ای را به مجلس ببرند و ماده ۱۴۶ مکرر مجدد اصلاح شود، مؤسسات قرآن که فاقد شعبات هستند و توان به خدمت گرفتن حسابدار را ندارند از پرداخت مالیات به نرخ صفر به معنای واقعی منتفع خواهند شد.

انتهای پیام
captcha