احیای موقوفات ضعف‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه را ترمیم می‌کند
کد خبر: 3958603
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

احیای موقوفات ضعف‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه را ترمیم می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه موقوفات کشور به حدی است که اگر به درستی ساماندهی و بهره‌برداری شوند، کشور را اداره می‌کند، گفت: احیای موقوفات بسیاری از ضعف‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه را ترمیم می‌کند.

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان، امروز 19 اسفند در دیدار با معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: تشکیل سازمان اوقاف از جمله درایت‌های رهبر انقلاب بود.

وی با بیان اینکه هر کار قانون مدارانه با مشکلاتی مواجه خواهد شد، افزود: موقوفات قبل از انقلاب بی‌ سر و سامان بود و با تشکیل سازمان اوقاف موقوفات سازماندهی شد؛ کسانی که در حاشیه موقوفات کشور بودند و بهره‌برداری نامعقول می‌کردند اولین مخالفان وقف بودند. اکنون موقوفات ساماندهی شده و هرکسی می‌خواهد وقف کند می‌داند نیاتش عملی می‌شود.

امام جمعه رشت با اشاره به ظرفیت موقوفات کشور گفت: موقوفات کشور به حدی است که اگر به درستی ساماندهی و بهره‌برداری شوند، کشور را اداره می‌کند.

فلاحتی تأکید کرد: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از دستگاه قضا بخواهد یک قاضی ویژه در شعب بدوی و تجدید نظر برای مراجعات سازمان اوقاف و احیای حقوق موقوفات تعیین شود.

وی با بیان اینکه احیای موقوفات یک سازمان عظیم اقتصادی شکل خواهد داد که می‌تواند بسیاری از ضعف‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه را ترمیم کند، تصریح کرد: استفاده از نذورات و عواید بقاع برای هیئت امنای بقاع متبرکه به ویژه در مناطق روستایی تسهیل شود.

امام جمعه رشت نظارت جدی بر مجموعه‌های مالی در بدنه ادارات اوقاف را ضروری دانست و اظهار کرد: نظارت آسیب‌ها را کم می‌کند و دقت کارکنان در استفاده از منابع و اعتماد مردم را افزایش می‌دهد.

احصا 205 هزار موقوفه در کشور

در ادامه حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امورخیریه نیز در این دیدار، اظهار کرد: مهمترین ماموریت سازمان اوقاف حفظ عین موقوفات و توسعه فرهنگ وقف است؛ سازمان اوقاف می‌تواند نقش سازمان اقتصادی اسلام را در جامعه ایفا کند و تجلی عینی سازمان اقتصادی اسلام برای مردم باشد.

نوری‌زاده با بیان اینکه 205 هزار موقوفه و یک و نیم میلیون رقبه در کشور احصا شده است، بیان کرد: از این موقوفات 800 نیت جمع‌آوری شده است.

وی به رویکرد جدید سازمان اوقاف در هدایت نیات واقفان به سمت نیازهای روز جامعه اشاره کرد و گفت: حوزه فعالیت‌های قرآنی و علمی با رویکرد فناوری‌های نوین از جمله این نیات هستند.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در حوزه حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان اتفاقات خوبی در سازمان اوقاف در حال انجام است.

نوری‌زاده در خصوص فعالیت‌های اجتماعی سازمان اوقاف گفت: سازمان اوقاف پس از تأکید رهبر معظم انقلاب برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، با راه‌اندازی مراکز افق در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، فساد، حاشیه نشینی و اعتیاد عملکرد خوبی داشته است.

نوری‌زاده بزرگترین سرمایه اوقاف و هر نهادی را اعتماد ملی خواند و گفت: در راستای جلب اعتماد مردم از مدیران خواستیم شفاف‌سازی کنند و گزارشاتی در خصوص اجرای نیات واقفان، تثبیت مالکیت و حفظ عین موقوفات به مردم و مسئولان ارائه کنند.

انتهای پیام
captcha