کانون‌های مساجد باید در تربیت مدیر کوشا باشند
کد خبر: 3958604
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲

کانون‌های مساجد باید در تربیت مدیر کوشا باشند

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری بر جذب جوانان و انجام اقدامات حساب‌شده تربیتی در کانون‌های مساجد تأکید کرد و گفت: جوانان در کانون‌های مساجد، باید ارتقای فرهنگی پیدا کنند، یکی از این راه‌ها تقسیم کار، سپردن مسئولیت به جوانان و ایجاد این حس در آنان است و کانون‌های مساجد باید در تربیت مدیر در آینده کوشا باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، امروز ۱۹ اسفندماه در جلسه شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ظرفیت مساجد بسیار بالا است، اظهار کرد: فاصله ما تا رساندن مساجد به آن نقشی که باید ایفا کنند، زیاد است و لازمه تحقق این امر توجه تمامی دست‌اندرکاران مساجد به این موضوع است.

وی با بیان اینکه در کنار مساجد، دیگر دستگاه‌های فرهنگی نیز می‌توانند فرهنگ حضور در مساجد را تقویت کنند، افزود: فرهنگ حضور مردم در مسجد ضعیف است و آن اهتمام و انگیزه مردم برای حضور در مساجد وجود ندارد، همگان باید احساس مسئولیت کرده و حداقل نماز مغرب و عشای خود را در مساجد اقامه کنند.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: رسانه‌ها و به‌خصوص صدا و سیما می‌توانند بسیار نقش‌آفرینی کرده و به‌عنوان مثال هنگام نماز با اهالی محلات در این خصوص صحبت کنند.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه برای فعال بودن مسجد، دو عرصه مردم و فعالان مسجد اهمیت دارند، تصریح کرد: اگر جاذبه در مساجد تقویت شود و این مکان‌ها کانون وحدت، همدلی و گره‌گشایی باشد آرام آرام جذب در مساجد محقق می‌شود.

نکونام با اشاره به همکاری فعالان مساجد گفت: این افراد می‌توانند وظایف خود را در چارچوب ساختار تشکیلاتی انجام دهند، جذب جوانان در کانون‌های مساجد به‌صورت برجسته باشد و تببین سیاست‌های دینی، شبهات، ابهامات در کانون‌ها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: هیچ منافاتی در زمینه تحقق وظایف در کانون‌ها و یا پایگاه‌های بسیج وجود ندارد، مهم ایجاد یک فضای صمیمی و به‌دور از رقابت شیطانی است، به‌نحوی که رقابت سازنده و تقویت‌کننده یکدیگر مدنظر قرار بگیرد و به‌هیچ عنوان نباید اجازه داد که افراد علیه یکدیگر تفرقه‌افکنی و سخن‌چینی کنند.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری بر جذب جوانان و انجام اقدامات حساب‌شده تربیتی در کانون‌های مساجد تأکید و تصریح کرد: در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، جوان باید ارتقای فرهنگی پیدا کند، یکی از این راه‌ها تقسیم کار، سپردن مسئولیت به جوانان و ایجاد حس وظیفه داشتن در آنان است و کانون‌های مساجد باید در تقویت تربیت مدیر در آینده کوشا باشند.

مساجد صرفاً مکان نماز خواندن نیستند

در ادامه جعفر مردانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مساجد کانون‌های انتشار هدایت‌های دینی هستند، اظهار کرد: این مکان‌ها کارکردهای زیادی در مباحث فرهنگی، هنری و اجتماعی دارند به‌ویژه در ایام کرونا که متوجه آسیب‌های اجتماعی از جمله استرس هستیم می‌توان با برنامه‌ریزی جوانان را به این مکان‌ها هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مساجد صرفا مکان نماز خواندن نیستند، بیان کرد: در کنار نماز باید دیگر مسائل مانند موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز دیده شود، موازی‌کاری و اختلاف در این مکان مقدس مشاهده نشود و با توجه به کارکرد مساجد در نظام جمهوری اسلامی، این اماکن‌ را به کارکرد اعلای خود برسانیم.

وجود 439 کانون فرهنگی هنری مساجد در چهارمحال و بختیاری

در پایان محمدرضا مظاهری رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: هدف از شکل‌گیری شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، هم‌افزایی، همگرایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های متقابل است.

وی با بیان اینکه ۴۳۹ کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد، مجوز الکترونیکی ۴۰۰ کانون صادر شده که تا پایان سال دیگر کانون‌ها مجوز مربوطه را اخذ می‌کنند.

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در طرح ملی «ایران قوی» از سوی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، چهارمحال و بختیاری با ۴۸ برنامه جزو سه استان‌ برتر در حوزه فعالیت‌های ترویج کتاب و کتاب‌خوانی شناخته شده است.

انتهای پیام
captcha