ضرورت اجماع نهادهای قرآنی کشورها برای ثبت روز جهانی قرآن
کد خبر: 3958730
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
مدیر دارالقرآن آستان حسینی در گفت‌و‌گو با ایکنا تأکید کرد:

ضرورت اجماع نهادهای قرآنی کشورها برای ثبت روز جهانی قرآن

شيخ «حسن المنصوری» مدیر دارالقرآن آستان حسینی ضمن بیان جزئیات پویش بین‌المللی اعلام روز جهانی قرآن کریم هم‌زمان با سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) بر ضرورت اجماع نهادهای قرآنی کشورها برای ثبت جهانی این روز تأکید کرد.

به گزارش ایکنا، دارالقرآن آستان مقدس حسینی پویش بزرگی برای اعلام روز جهانی قرآن کریم هم‌زمان با سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) راه‌اندازی کرده است.
 
به این منظور، کمیته‌های ویژه‌ای برای راه‌اندازی پویش بزرگ روز جهانی قرآن هم‌زمان با فرا رسیدن ۲۷ رجب ۱۴۴۲ هجری قمری(روز مبعث) آمادگی لازم را پیدا کرده‌اند و هماهنگی‌های لازم با دارالقرآن‌های سایر عتبات مقدسه و مؤسسات قرآنی داخل و خارج عراق برای برگزاری این پویش انجام گرفته است تا برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در این زمینه به اجرا درآید.
 
در همین راستا، خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با شیخ حسن المنصوری، مدیر دارالقرآن الکریم آستان مقدس حسینی انجام داده است.
 
المنصوری درباره مهمترین برنامه‌های دومین پویش روز جهانی قرآن اظهار کرد: دومین پویش روز جهانی قرآن کریم بسته بزرگی از فعالیت‌های پر برکت قرآنی را شامل می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها گستردگی احزاب، نهادها و ارگان‌های مختلف قرآنی در داخل و خارج عراق و حتی در سطح افراد است که پس از جلسات دوره‌ای با کمیته‌های تخصصی، بسته‌ای از برنامه‌های قرآنی ترتیب داده شد و با استقبال خوبی از سوی دست‌اندرکاران قرآنی روبه‌رو شد.
 
وی افزود: این برنامه‌ها شامل مواردی از جمله مسابقات قرآنی است. این مسابقات در رشته‌های مختلفی از جمله مقالات علمی، بهترین تصویرسازی قرآنی و بهترین طراحی قرآنی برگزار می‌شود. علاوه بر آن، مسابقاتی نیز برای آموزش زبان قرآن به افراد غیر عرب‌زبان، حفظ سوره‌های قرآن، قرائت قرآن و بیان معانی و مفاهیم کلام وحی ترتیب داده شده است؛ با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم حفظ سلامتی شرکت‌کنندگان این مسابقات به صورت مجازی و از طریق برنامه‌های اینترنتی با مشارکت کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود.
 
المنصوری درباره جزئیات توافقنامه امضا شده میان دارالقرآن آستان حسینی و نمایندگان اوقاف شیعی و سنی عراق در خصوص اعلام روز 27 رجب به عنوان روز مختص قرآن کریم توضیح داد: در چارچوب برنامه جهانی قرآن کریم و لزوم فعال‌سازی این روز در سطح ملی و جهانی، با ریاست دیوان‌های اوقاف شیعه و سنی به توافق رسیدیم و درباره تشکیل کمیته‌ای به نمایندگی از مؤسسات قرآنی گفت‌وگو کردیم. این کمیته در راستای توافق با سایر مؤسسات و ارگان‌های قرآنی و مراجعه به کمیسیون اوقاف مجلس برای ارائه این طرح در پارلمان فعالیت می‌کند در عین حالی که همچنان تلاش می‌کند تا مقامات ذی‌ربط را برای تصویب روز جهانی قرآن کریم مجاب کند.
 
مدیر دارالقرآن الکریم آستان مقدس حسینی در خصوص کشورهایی که برای شرکت در این پویش اعلام آمادگی کردند، گفت: برخی کشورهای اسلامی پس از تبلیغات و ارتباطات گسترده با دستگاه‌های مختلف دولتی، بین‌المللی و نهادی، با این طرح تعامل داشته و برای حمایت از ایده این طرح و انجام این پویش، تبریک ها و اعلام مشارکت خود را ارسال کردند. از جمله این کشورها می‌توان به جمهوری اسلامی ایران، مصر، اندونزی، یمن و بحرین اشاره کرد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که «آیا از جمهوری اسلامی ایران به ویژه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تقاضای همکاری در این طرح بزرگ و ارزشمند مطرح شده است؟» اظهار کرد: برادران ما در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران، بیش از دیگران برای مشارکت در این طرح اهتمام می‌ورزند و با برخی از برادران قرآنی همکار در دارالقرآن آستان حسینی تماس گرفته‌اند. شاخص‌های مثبتی نیز برای همکاری آنها وجود دارد و ما از همگان انتظار داریم که تلاش‌ خود را برای خدمت به کتاب خدا در سطح منطقه‌ای و جهانی افزایش دهند.
 
المنصوری درباره مهمترین مؤسسات و مراکز قرآنی که با دارالقرآن آستان مقدس حسینی در تنظیم این طرح همکاری می‌کنند، توضیح داد: مؤسساتی که در این پویش همکاری داشته‌اند بسیارند و می‌توان آنها را در دو سطح محلی و بین‌المللی تقسیم‌بندی کرد. مؤسسات محلی و ملی شامل همه عتبات مقدسه در کشور عراق و همچنین ادارات اوقاف شیعه و سنی، اوقاف کردستان و نیز زیارتگاه‌های شیعی و اتحادیه انجمن‌های قرآنی و تمام ارگان‌های قرآنی در عراق هستند.
اما در سطح بین‌المللی، مؤسسات بسیاری در جمهوری اسلامی ایران، بحرین، یمن، لبنان و سوریه هستند که با دارالقرآن در این پویش مبارک قرآنی همکاری می‌کنند.
 
مدیر دارالقرآن الکریم آستان مقدس حسینی در پاسخ به این سؤال که «آیا تلاشی برای درخواست از مجمع عمومی سازمان ملل متحد جهت تصویب 27 رجب به عنوان روز جهانی قرآن کریم انجام گرفته است؟» تصریح کرد: ما اکنون در صدد توافق ملی و اجماع مؤسسات قرآنی برای اختصاص روز قرآن در سطح ملی هستیم و این تجربه را در بیش از یک کشور برای تصویب به عنوان یک روز ملی به اشتراک گذاشته‌ایم؛ در همین راستا پیشنهاداتی نیز برای ارائه این طرح به سازمان‌های بین‌المللی دست‌اندرکار برای ثبت روز جهانی قرآن کریم ارائه شده است.
 
المنصوری در پایان درباره سایر برنامه‌های این پویش بین‌المللی اظهار کرد: فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی ویژه‌ای برای پویش روز جهانی قرآن کریم ترتیب داده شده است که در روزهای آینده با مشارکت سازمان‌های قرآنی مختلف، آنها را ارائه خواهیم داد.
 
ترجمه گفت‌وگو: فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha