بهره‌مندی‌های جامعه از معارف قرآنی را بیش از پیش تمهید کنیم / ریشه‌ای‌ترین جهاد امید است
کد خبر: 3959669
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
حجت‌الاسلام قمی:

بهره‌مندی‌های جامعه از معارف قرآنی را بیش از پیش تمهید کنیم / ریشه‌ای‌ترین جهاد امید است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه باید بهره‌مندی‌های جامعه را در شرایط موجود از قرآن و معارف قرآنی، بیش از پیش تمهید کنیم، گفت: امروز، ریشه‌ای‌ترین جهاد، تزریق امید است و باید در رفع عارضه ناامیدی، مجاهدت کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هماهنگی و هم‌افزایی عملیات تبلیغی ـ فرهنگی قرآنی ماه مبارک رمضان با حضور بیش از ۵۰ دستگاه عضو این ستاد و حضور حجج اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز و مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و همچنین جمعی از مدیران، مسئولان و نمایندگان حوزه‌های فرهنگی کشور امروز، یکشنبه، ۲۴ اسفندماه در یادمان شهدای هفتم تیر به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با بیان اینکه اگر امروز نگاهی به اوضاع داخلی و خارجی کشور و انقلاب داشته باشیم، نکات مهمی وجود دارد که برای ما مسئولیت‌های سنگین و مضاعفی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در این مدت اتفاقات بزرگ و مبارکی رخ داده است که متاسفانه جامعه کمتر به آن واکنش احساسی نشان داده است؛ اقتدار و موفقیت‌های مختلفی که در پهنه‌های متفاوت در خدمت به مردم رقم خورده است، ربطی به تصور مردم ندارد و از طرف دیگر تلاش بسیاری برای وارونه‌نمایی حقایق در حال انجام است.

قمی افزود: انصافاً مردم مشکلات و گرفتاری‌های عدیده‌ای دارند که آن‌ها را آزار می‌دهد، اما همه امور دشمن به دلیل به قدر کفایت کار فرهنگی نکردن همه ما است. الان حرکات دشمن منجر به این نکته شده است که همه عوامل برای ناامید کردن مردم فراهم شود، لذا کسی که پروژه‌اش ناامید کردن مردم است، خیلی کار سختی در کشور ندارد؛ لذا اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند ریشه‌ای‌ترین جهاد، جهاد امید است، شاید به یک اعتبار رسالت همه ما است تا در خدمت به مردم تلاش بیشتری کنیم و قدری در این مسیر قدم‌های مؤثرتری برداریم.
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه پایه و اصل انقلاب اسلامی مردم‌سالاری است، گفت: به تعبیری اگر ما درست خدمت کنیم، نیرو‌ها و توان‌های مردمی را به خط کنیم و آنها را به خدمت بگیریم، آنها کار‌های بزرگی انجام خواهند داد و اتفاقات بزرگی رقم می‌خورد. این موضوع به طور طبیعی یک پیچیدگی خاص دارد و آن هم این است که وقتی در یک فضای فزاینده، ناامیدی در حال پمپاژ باشد، توقع اینکه مردم در جامعه خودشان امیدوار باشند و مسئله‌ها را حل کنند شاید توقع بالایی باشد، اما راه دیگری جز این نداریم و همه با هم باید تلاش کنیم تا در مبارزه با این اوضاع مردم را میدان‌دار کنیم و خود آن‌ها وارد میدان روایت حقایق در مواجهه با وارونه‌نمایی کنیم و امر امیدوار کردن جامعه را به خود جامعه بازگردانیم.
 
حجت‌الاسلام قمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در امتداد سخنانشان در نشست خبرگان، تعبیر بسیار عالی را می‌فرمایند، و آن این است که مفاهیم دینی باید عملیاتی شود و در ادامه، مثال عملیات مواسات را می‌زنند؛ که این مسئله در شرایط اخیر، وظیفه و رسالتی را بر گردن ما از جنس تسهیل، تأمین و تواصی می‌گذارد؛ لذا تواصی به صبر و تواصی به حق رمز نجات از خسران بزرگ است.
 
وی ادامه داد:‌ این طور به نظر می‌آید که ما در مقابل هجمه بزرگ و عجیب وارونه‌نمایی حقایق مهمترین ابزارمان برای مواجهه، همان مسیری است که انقلاب اسلامی در آن توفیقاتی را نائل آمد. این همان مسیری است که مردم میدان‌دار هستند و خودشان به همدیگر حق و زمینه‌های صبر را توصیه می‌کنند. در این میان ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مغتنمی برای این موضوع است.
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: برای تجدید حیات روحی و معنوی جامعه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بهره‌مندی از مواهب ماه مبارک است. البته شرایط هم کرونایی است، لذا باید بهترین ایده‌های خلاقانه را از این ایام الله استخراج کنیم تا بتوانیم خدمت مؤثرتری را داشته باشیم. ماه رمضان، بهار قرآن است و چه بسا بهره‌ای که باید از این ماه گرفته شود برگفته از قرآن، تلاوت، قرائت قرآن، مفاهیم و مضامین قرآنی و همچنین جرعه‌ای نوشیدن از معارف قرآن کریم و تدبر و تفسیر قرآن کریم است که متناسب با درد‌ها و نیاز‌های امروز جامعه باید انتخاب شود.

قمی اظهار کرد: قرآن اساساً زنده و کتاب زندگی، استقامت، پیشرفت و حیات‌بخش است؛ لذا با توجه به شرایط امروز جامعه که ریشه‌ای‌ترین جهاد، امید است و به تعبیری هرکس به مقدار توجه جامعه‌شناختی که در جامعه دارد این مسئله را تصدیق می‌کند، برترین بهر‌ه‌مندی‌های جامعه می‌تواند قرآنی و در رفع این عارضه و مسیر مجاهدت باشد؛ به نظر می‌رسد نهضت تواصی به حق و صبر و زنجیره گسترده جامعه را باید ماه رمضان با بهره‌مندی مضاعف از مواهب قرآنی دانست. ما هم باید بررسی کنیم که چگونه می‌شود از فرصت ماه مبارک برای ضرورتی که امروز جلوی ما قرار گرفته است بهینه‌ترین استفاده‌ها را داشته باشیم.

وی افزود: ناگزیریم که بهره‌مندی‌های جامعه را در شرایط فعلی از قرآن و معارف قرآنی بیش از پیش تمهید کنیم و وظایف خودمان را در گفتمان قرآنی بیش از پیش در جامعه ترویج کنیم و مورد استفاده قرار دهیم. دغدغه ما روی زمین آوردن مفهوم دینی تواصی است که به‌نظر می‌رسد امروز نیاز جامعه است.
انتهای پیام
captcha