بازخوردهای مثبت سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه الزهرا(س) به سمت فضای مجازی
کد خبر: 3960009
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
رئیس دانشگاه الزهرا(س):

بازخوردهای مثبت سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه الزهرا(س) به سمت فضای مجازی

ملانظری درباره اقدامات یک سال اخیر دانشگاه الزهرا(س) اظهار کرد: امسال برنامه‌های متنوعی در فضای مجازی برای دانشجویان برگزار کردیم. سوق دادن کانون‌های فرهنگی و هنری و تشکل‌های سیاسی به سمت فضای مجازی نیز فرصت خوبی بود که منجر به افزایش چهل درصدی فعالیت این انجمن‌ها و کانون‌ها شد.

مهناز ملانظری

به گزارش خبرگزاری ایکنا، نشست خبری مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) و معاونان وی، صبح امروز سه‌شنبه 26 اسفندماه برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: سالی که گذشت، بسیار متفاوت و خاص برای کلیه دانشگاه‌ها و دانشگاه الزهرا(س) بود. این سال را با حداقل تعداد دانشجو سپری کردیم. در سال ۹۹ از حضور دانشجویان دوره کارشناسی بی‌بهره بودیم، اما برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آزمایشگاه و کارگاه برنامه‌ریزی کردیم. دانشگاه بدون دانشجو بی‌معنی است، اما بیکار ننشستیم، لذا فراهم کردن آموزش‌های مجازی را سریعاً در دستور کار قرار دادیم.

رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: ستاد ملی کرونا تقریباً هر هفته نامه‌ای به دستگاه‌های دولتی می‌فرستاد و متناسب با شرایط، برنامه‌هایی را اعلام می‌کرد؛ انعطاف‌پذیری یکی از برنامه‌هایی بود که امسال تمرین کردیم چراکه متناسب با شرایط باید تصمیماتی اتخاذ و گاهی با یکی سوم یا دو سوم کارکنان به فعالیت حضوری می‌پرداختیم.
 
ملانظری اظهار کرد: برای بحث آموزش طبیعتاً با شیوع اپیدمی کرونا، تقریباً از اسفند سال گذشته آموزش مجازی را کلید زدیم، اما کسانی که پشتیبانی کلاس‌ها را بر عهده دارند نیز باید آموزش‌های لازم را می‌دیدند، بنابراین دائما کارگاه‌های مجازی برای کارکنان برگزار و آموزش‌های متفاوتی همانند نحوه عمل با سیستم‌ها، نحوه طرح سوال و برگزاری امتحان و هر آنچه باید کارکنان بدانند را ارائه دادیم، لذا تقریباً انرژی ما در شش ماهه اول سال روی آموزش متمرکز بود. 
 
وی یادآور شد: بعد از اینکه ترم دوم 98-99 را به پایان بردیم، فرصتی پیش آمد در مورد مسائل پژوهشی به میزان بیشتری کار کرده و آزمایشگاه‌ها و خوابگاه‌ها را آماده کنیم و اکنون شرایط آماده است. از مهر ۹۹ حضور دانشجو در دانشگاه را شاهد بودیم و با حمایت‌های خوب بخش پشتیبانی، اداری و مالی تا این لحظه به لطف خدا همه چیز به خوبی انجام شده و اتفاق بدی نیفتاده است.
 
رئیس دانشگاه الزهرا(س) تأکید کرد: اکنون که در آخرین روزهای پایانی سال ۹۹ هستیم، خدا را شاکریم که توانسته‌ایم اقدامات آموزشی و پژوهشی را به خوبی دنبال کنیم. زیرساخت‌های مجازی نیز فرصت برگزاری جلسات مجاری، دفاع‌های مجازی و هرآنچه به عنوان فعالیت‌های اصلی دانشگاه بود را فراهم کرد. اقدام خوبی که بر اساس تجربیات انجام دادیم این بود که از دانشجویان کم‌بضاعت حمایت کنیم و با پیگیری‌های معاونت دانشجویی و معاونت اداری و مالی، یکصد تبلت را در اختیار دانشجویان نیازمند قرار دهیم. این هم پشتیبانی خوبی بود که بر اساس قول دانشگاه در حمایت از از این عزیزان انجام شد. 
 
ملانظری ادامه داد: اتفاق خوب دیگر با وجود سختی‌هایی که پیش‌ رو داشتیم، این بود که فرصت آموزش مجازی فرصت بهره‌مندی از اساتید بین‌المللی را برای ما فراهم کرد و در واقع با چهل و هفت استاد بین‌المللی ایرانی یا خارجی در این ایام ارتباط داشتیم و این هم فرصت خوبی بود که برای ما فراهم شد؛ ضمن اینکه کارهای پژوهشی مشترکی انجام شد که نتایج آن در سال ۱۴۰۰ انتشار خواهد شد. 
 
وی یادآور شد: مقوله بسیار مهم برای دانشگاه این بود که ارتباط با دانشجویان را علی‌رغم اینکه حضور نداشتند حفظ کنیم و زحمت اینکار هم بر عهده معاونت فرهنگی بود که به خوبی اینکار را انجام دادند و در فروردین و اردیبهشت امسال برنامه‌های متنوعی در این راستا در فضای مجازی برای دانشجویان برگزار کردیم. سوق دادن کانون‌های فرهنگی و هنری و تشکل‌های سیاسی به سمت فضای مجازی نیز فرصت خوبی بود که منجر به افزایش چهل درصدی فعالیت این انجمن‌ها و کانون‌ها شد. 
 
ملانظری در پایان سخنان خود اظهار کرد: دو پروژه در سال ۱۴۰۰ کلید خواهد خورد و ساخت و سازهای دانشگاه‌ها برای ایجاد دانشکده‌های جدید نیز پیگیری خواهد شد. اگرچه درآمد دانشگاه پایین است، اما برای افزایش درآمدهای اختصاصی همانند درآمد آموزش‌های آزاد نیز برنامه داریم تا در راستای توسعه دانشگاه مورد استفاده قرار دهیم. همچنین افزایش کیفیت آموزش در حوزه مجازی را برای آینده در دستور کار داریم. در حوزه پژوهش نیز درباره افزایش دانشجوی دکتری محدودیت‌هایی داریم، اما آنچه استفاده از آن را مناسب دیدیم، دوره پسادکتری است که فرصت مناسبی برای استفاده از توانایی‌های پژوهشی آنها فراهم خواهد کرد. تمرکز بر ارتباط با صنعت نیز از برنامه‌هایی است که در آینده پیگیری خواهیم کرد. هوشمندسازی و دیجیتال کردن فعالیت‌ها نیز یکی از مهمترین اقداماتی است که پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم با تمرکز بر این حوزه، هم دِین خود نسبت به جامعه را ادا و هم شرایط بهتری برای دانشگاه فراهم کنیم. 
 
سعید رضایی شریف‌آبادی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، در ادامه این نشست اظهار کرد: بحث آموزش در دوران کووید ۱۹ مهمترین نکته‌ا‌ی است که لازم است به آن بپردازم. دانشگاه الزهرا(س) همانند همه دانشگاه‌ها از اواخر سال گذشته مجبور شد به سمت کلاس‌های مجازی برود، اما باور خیلی‌ها این بود که این قضیه تا فروردین و اردیبهشت ۹۹ تمام می‌شود و خیلی‌ها وارد فضای مجازی نشدند، اما خیلی‌ها نیز از فرصت آموزش مجازی استفاده کردند و دانشگاه الزهرا نیز با بهره‌گیری از مرکز فناوری اطلاعات با شرایط جدید هماهنگ شد و یکی از دانشگاه‌های موفق و پیشتاز در این زمینه است. 
بازخوردهای مثبت سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه الزهرا(س) به سمت فضای مجازی
 
وی افزود: اتفاق دیگری که رخ داد، این بود که دانشگاه‌ها به اجبار به سمت دولت الکترونیک پیش رفتند و گام‌های موثری برداشتند. به عنوان مثال نزدیک به ۴۵ فرآیندی که باید به صورت کاغذی و فیزیکی انجام می‌شد، همانند جلسات دفاعیه و بسیاری دیگر از فرآیندها را همگی به صورت الکترونیکی درآوردیم و به نظرم این چیزی است که نه متوقف می‌شود و نه باید گذشته برگردیم، لذا اتفاقی که که سال‌ها دنبال آن بودیم، یعنی دولت الکترونیک، اکنون محقق شده است. 
 
معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا یادآور شد: بسیاری از دانشجویان و اساتید آمادگی حضور و تدریس و یادگیری الکترونیکی را نداشتند و لازم بود در کنار آماده کردن زیرساخت‌ها آموزش‌های لازم را هم ارائه دهیم و در همین راستا نزدیک به چهل دوره یا کارگاه آموزشی برای اعضای هیئت علمی برگزار کردیم. بیش از ۴۵ ویدیو کلیپ درست کردیم که در سایت معاونت و دانشکده‌ها شیوه کار با سامانه‌ها را آموزش می‌داد و هنوز موجود است. 
 
یدالله اردوخانی، معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا در ادامه این نشست گفت: سال سخت ۹۹ سپری شد و الحمدالله دانشگاه الزهرا در این زمینه موفقیت‌های خوبی کسب کرد. این دانشگاه در زمینه استارت آپ و کسب و کار، حمایت‌های خوبی از دانشجویان داشت و واحد توسعه اشتعال و مهارت آموزی راه‌اندازی کرده است. موضوع دیگر راه‌اندازی دوره پسادکترا است که امیدواریم این تصمیم بتواند در ارتقای رتبه بین‌المللی دانشگاه موثر باشد.
 
بازخوردهای مثبت سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه الزهرا(س) به سمت فضای مجازی
وی افزود: علاوه بر هسته‌های پژوهشی، طرح‌های درون سازمانی نیز طراحی شده که می‌تواند مشکلات واحدهای داخلی را را مورد بررسی قرار دهد. همچنین کمیته اخلاق پژوهشی راه‌اندازی شده که همکاران ما با این موضوع به میزان بیشتری آشنا شوند. در سال جاری بیش از ۲۳۰ نشست و کارگاه نیز برگزار کردیم. کارگروه آینده‌پژوهشی نیز ایجاد شده که مورد تأکید وزارت علوم نیز بوده است و ان‌شاءالله سال آینده این کارگروه، کار خود را آغاز خواهد کرد.
 
اردوخانی اظهار کرد: سامانه علم‌سنجی را در سال ۹۸ راه‌اندازی کردیم و امسال نیز نسخه انگلیسی آن راه‌اندازی شد. ارتقای کیفی مقالات نیز همواره مورد توجه بوده و مقالات دانشگاه کیفیت خوبی داشته است. به منظور رؤیت‌پذیری فعالیت‌های همکاران، سامانه آرشیو دیجیتال را راه‌اندازی کردیم. همچنین طرح‌های ارتباط با صنعت ما نسبت به سال قبل حدود پانزده درصد رشد داشته است. 
 
ندا گلیجانی‌مقدم، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا، سخنران بعدی این نشست بود که گفت: خوشحالم این فرصت فراهم شد تا گزارش مختصری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ارائه دهم. سالی متفاوت و با شرایط و ویژگی‌های خاص خود را سپری کردیم. اصل کار در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بر تعامل و رو در رو شدن با انسان‌هاست و اینکه بتوانیم شرایط جدید را هضم و بر اساس آن عمل کنیم برای ما بسیار مهم بود. وقتی مشخص شد فعلاً با این پدیده رو به رو هستیم، به سرعت همکاران در معاونت فرهنگی برنامه‌ریزی را شروع کردند تا شرایط متناسبی با وضعیت کنونی ایجاد کنند تا مجموعه‌های دانشجویی را در کنار خود حفظ کنیم. 
 
وی افزود: حیات معاونت فرهنگی در جذب حداکثری دانشجویان است و اگر این امکان را از دست می‌دادیم، جبران آن سخت بود، لذا با برنامه‌ریزی و در اختیار گرفتن یک سیستم مجازی مختص معاونت، این‌کار را انجام دادیم.‌ یکی از مهم‌ترین کارهایی که در معاونت فرهنگی انجام دادیم، راه‌اندازی سامانه معاونت فرهنگی و اجتماعی بود که از این طریق با کلیه بخش‌های مرتبط به ویژه کانون‌های فرهنگی، دانشجویی، تشکل‌های مذهبی و اسلامی از این طریق در ارتباط هستیم و الان این سامانه مشغول کار است. بنا بود این روزها رونمایی سامانه را داشته باشیم که به دلیل شرایط کاری پایانی سال، به سال ۱۴۰۰ موکول شد. 
 
بازخوردهای مثبت سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه الزهرا(س) به سمت فضای مجازی
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا یادآور شد: الکترونیکی کردن ۹۵ درصد فعالیت‌های ما اقدام دیگر بود که به مدیریت سبز نیز کمک می‌کند. آن پنج درصدی هم که امکان عملیاتی شدن پیدا نکرده وابسته به مراکز دیگر است، لذا ناچار هستیم آن فعالیت‌ها را به صورت حضوری انجام دهیم، اما امیدواریم این اتفاق در آن بخش هم بیفتد. با معاونت فرهنگی وزارت علوم نیز در ارتباط بودیم و میزبانی افتتاحیه و اختتامیه دوازدهمین جشنواره حرکت را بر عهده داشتیم. 
 
وی تأکید کرد: یکی از اتفاقات خوب، برگزیده شدن دانشگاه در بخش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه کرونا بود که لوح تقدیری به همین مناسبت از وزیر علوم دریافت شد. دومین جشنواره مدیریت پسماند را نیز بر عهده داشتیم که بنا بود اسفندماه اختتامیه داشته باشیم، اما به دلیل رای داوران که آثار خوبی دریافت شده و حیف است فرصت برای نمایشگاه فیزیکی نداشته باشیم، لذا فرصتی به خودمان دادیم که اگر شرایط بهتر شد نمایشگاه را برگزار کنیم. 
 
گلیجانی‌مقدم در پایان سخنان خود گفت: یکی از اتفاقات مهم برای ما انتخاب معاونت فرهنگی به عنوان دبیرخانه جشنواره پروین بود که برای معرفی دستاوردهای دختران دانشجو در سراسر کشور انجام شده و اختتامیه آن در خردادماه مصادف با روز دختر و با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم و معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری انجام خواهد شد. امسال تعداد زیادی از اساتید و دانشجویانی که با ما همکاری داشتند از خارج از مرزهای کشور بودند که در دوره‌های آموزشی و وبینارها شرکت کردند. یکی دیگر از اتفاقات مهم همکاری‌های بین دانشگاهی بود که افزایش چشمگیری پیدا کرده است. حتماً ضعف‌هایی نیز وجود دارد که ان‌شاءالله در سال‌های آینده همه تلاش ما بر این است که هم از جنبه کمی و کیفی شرایط را بهبود ببخشیم. 
 
شهلا بختیاری، معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا در ادامه اظهار کرد: هنگامی‌که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد ابتدا تصور می‌شد یک تهدید است، اما فرصت‌های خوبی در اختیار ما گذاشت و بسیاری از مسائلی که سال‌ها آرزوی آن را داشتیم محقق شد. در حوزه‌های مختلف معاونت دانشحویی این اقدامات از سوی همکاران بنده با جدیت پیگیری شد و در شرایطی که تدابیر روزانه در سطح کشوری ابلاغ می‌شد، دانشگاه نیز به شکل منطقی به فکر سلامت دانشجویان بود.
بازخوردهای مثبت سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه الزهرا(س) به سمت فضای مجازی
 
وی ادامه داد: بخشی از فعالیت‌ها لازم بود از منزل دانشجویان پیگیری شود لذا فعالیت‌های دانشجویی همانند اخذ وام، مشاوره و ... را نیز به گونه‌ای تنظیم کردیم که در منزل انجام شود. اتاق‌های خوابگاه مورد بازبینی قرار گرفت و به شکل مکرر نظافت و ضدعفونی شد تا به شکل مقدر از بیماری دور باشیم. فرصتی برای ما فراهم شد که ارتباط دانشگاه از سطح دانشجو فراتر رفته و به سطح خانواده‌ها برسد. قبلا معمولا اگر شرایط خاصی پیش می‌آمد خانواده‌ها در جریان قرار می‌گرفتند، اما اکنون خانواده دانشجو را هم مورد نظر قرار داده‌ایم و در بسیاری از برنامه‌های خود اجتماع اطراف دانشجو را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم تا از این طریق، فضای داخل خانه از ناراحتی‌هایی که ممکن است پدید بیاید، جلوگیری شود. 
 
بختیاری افزود: کما فی السابق فرایند رشد تحصیلی دانشجویان مورد توجه بوده و هست، چراکه با انتقال از دنیای حضوری به دنیای مجازی باید مورد مراقبت قرار می‌گرفتند. همچنان دانشجویان در معرض خطر در صدر قرار داشته‌اند و سعی کردیم مشاوره‌های روانشناسی و پزشکی و روانپزشکی برای آنها داشته باشیم تا نسبت به سلامت جسمی و روانی آنها اطمینان پیدا کنیم. در این راستا کارگاه‌های متنوعی نیز درباره سلامت جسمی برگزار کردیم. 
 
علی رحمانی، معاون اداری و مالی دانشگاه الزهرا(س) سخنران بعدی این نشست بود که اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا، یک کار جهادی در دانشگاه انجام شد تا از این شرایط عبور کنیم و اولین مسئله برای ما سلامت منابع انسانی بود لذا فوراً ستاد پیشگیری از کرونا تشکیل شد و از همان روز اول اقداماتی همانند تب‌سنجی و توزیع بسته‌های بهداشتی را انجام و کلینیک دانشگاه را فعال کردیم. نرم‌افزار کووید ۱۹ برای پایش سلامت نیز راه‌‌اندازی شد تا ریسک ابتلا به کرونا را کاهش دهیم. پایش محیط و فضاهای کاری و اطمینان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اقدامات دیگر ما بود.
بازخوردهای مثبت سوق دادن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه الزهرا(س) به سمت فضای مجازی
 
وی ادامه داد: خوشبختانه زیرساخت‌های آموزش مجازی به سرعت فراهم و موفق شدیم چهار سرور تهیه و امکانات دیگر همانند لب تاب، دوربین و ... را فراهم کنیم. اقدام دیگر مدیریت سبز و افزایش بهره‌وری است، لذا موتورخانه‌ها را بهینه‌سازی و در مصرف برق و آب اقدامات خوبی انجام شده و مصرف کاغذ را به شدت کاهش دادیم.
 
رحمانی یادآور شد: در حوزه منابع انسانی، امسال کانون ارزیابی شایستگی‌های مدیریت را فراهم کردیم. این ابتکار به عنوان یک تجربه برتر از سوی وزارت علوم مورد تقدیر قرار گرفت. ما با دلیل مشکلات بودجه‌ای و فشارهای تورمی و شرایط خاص دولت، شورای راهبردی کنترل منابع و هزینه را در دانشگاه فراهم کردیم. خوشبختانه کل درآمد اختصاصی دانشگاه را تحقق بخشیدیم، با وجود اینکه در شرایط خاصی قرار داشتیم. 
 
معاون اداری و مالی دانشگاه الزهرا(س) اظهار کرد: کارهای خوبی نیز از جانب خیرین انجام شده و صندوق نیکوکاری دانشگاه را داریم. بخشی از زیرساخت‌های آموزش مجازی را از این طریق انجام دادیم و برای حمایت از دانشجویان نیازمند نیز از آنها بهره برده‌ایم. 
 
رضا عزمی، مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه الزهرا(س) سخنران پایانی بود. او اظهار کرد: شرایط پیش آمده بعد از کرونا، دانشگاه را به سمت شتاب در تحول مجازی سوق داد و این اقدامی مثبت بود که انجام شد و توانستیم مسئله را مدیریت کنیم. حتی در بحران مالی در آخرین روزهای سال، سِروِر خریدیم و منابع سخت‌افزاری لازم را با چابکی که وجود داشت، فراهم کردیم. 
 
وی افزود: نکته دیگر اینکه پهنای باند دانشگاه را دوبرابر کردیم که بتوانیم سرویس‌های لازم را به خوبی ارائه دهیم، چراکه آموزش آنلاین بدون پهنای باند مناسب امکان‌پذیر نبود. پروژه‌های ارتباط با صنعت را نیز پیگیری کردیم و حتی امسال پروژه‌هایی در ارتباط با خارج از ایران داشتیم. در سال آینده نیز این برنامه‌ها را ادامه خواهیم داد و واقعاً لازم است قدردان زحمات همکاران خود در این زمینه باشم.
انتهای پیام
captcha