کد خبر: 4314104
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۰
آیت‌الله غلامرضا فیاضی تبیین کرد

چرایی نوشتن تفسیر قرآن توسط بیشتر فلاسفه

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما فلسفه می‌خوانیم تا اعتقادات و اخلاقیات را تبیین کنیم و البته همه می‌دانیم راه فهم دین فقط عقل نیست، گفت: به همین دلیل فلاسفه مانند ابن سینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی، استاد آیت‌الله جوادی آملی و ... معمولاً تفسیر قرآن هم دارند تا از آیات و روایات برای تبیین‌های عقلانی کمک بگیرند.

غلامرضا فیاضیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله غلامرضا فیاضی، استاد درس خارج حوزه علمیه، 10 آبان ماه در همایش علمی «تبیین ضرورت درس معارف قرآن» که در مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه علامه طباطبایی وقتی وارد قم شدند به دو درس فلسفه و قرآن پرداختند، گفت: برخی علما از نجف به آیت‌الله بروجردی فشار آوردند که درس اسفار علامه تعطیل شود و آیت‌الله بروجردی هم به ایشان فرمودند که شما اسفار نگویید؛ علامه به ایشان فرمود من دیدم دو رشته تفسیر و فلسفه در حوزه جای خالی دارد لذا این دو را برعهده گرفتم و البته اطاعت از شما را واجب می‌دانم و اگر شما بفرمایید من فلسفه نگویم نمی‌گویم.

وی افزود: علامه به ایشان فرمودند امروز فلسفه همه جا را گرفته است لذا آیت‌الله بروجردی هم فرموده بود شما فلسفه بگو ولی چون روی اسفار حساسیت هست، شفا بگو و اسفار نگویید.

فیاضی اظهار کرد: آیت‌الله مصباح بارها فرمودند که درست است درس‌خواندن و استادشدن در حوزه واجب است ولی همیشه باید ببینیم اهم و مهم چیست و تا اهم هست، رفتن سراغ مهم جایز نست.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: البته کسانی که بصیر بودند، در مدرسه حقانی این کار را عملی کردند و بعد هم که استاد از حقانی بیرون آمدند، در مؤسسه در راه حق این کار را کردند. ما عده‌ای بودیم که به فضل خدا به این مؤسسه راه یافتیم و دوستانی داشتیم که از ما انقلابی‌تر بودند.

استاد مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: آیت‌الله مصباح مجتهد مسلم و با قرآن و روایات محشور بود و ما وقتی با ایشان همراه شدیم، دیدیم چه چیزهایی به عنوان اسلام‌شناسی از دیگران می‌خواندیم و چه انحرافات بزرگی در سخنان برخی افراد وجود داشت.

فیاضی بیان کرد: آیت‌الله مصباح به طلاب توصیه می‌کردند که در حوزه خوب درس بخوانند و باید مجتهد باشید و کار فقه و اصول شما آنچنان قوی باشد که بتوانید در هر رشته‌ای که هستید موفق شوید، به خصوص رشته فلسفه.

فیاضی با بیان اینکه اساس تشکیل حوزه به تعبیر حضرت امام(ره) آیه شریفه نفر است و طلبه‌شدن یعنی پیمودن راه تفقه در دین، تصریح کرد: گاهی کسی توانایی دارد که فقیه شود ولی کسانی هم می‌فهمند اگر خودشان مجتهد نیستند، از نظرات صاحبنظران استفاده کنند زیرا در قرآن آمده حرام است چیزی را که نمی‌دانید، دنبال کنید.

وی اضافه کرد: در روایت دیگری داریم که اگر کسی نظر در مورد مسائل دینی بدهد، در حالی که علم آن را ندارد، ملائکه آسمان و زمین او را لعن می‌کنند.

چرا فلاسفه تفسیر دارند؟

فیاضی تصریح کرد: ما فلسفه می‌خوانیم تا اعتقادات و اخلاقیات را تبیین کنیم و البته همه می‌دانیم راه فهم دین فقط عقل نیست؛ ابن سینا می‌گوید عقل من می‌فهمد این عالم خالق دارد و بازیچه هم نیست ولی عقل من می‌فهمد که خیلی چیزها را نمی‌دانم، بنابراین خود آن خدا باید برای من راهنما قرار دهد که همان پیامبر(ص) و امام(ع) است لذا فلاسفه مانند ابن سینا، ملاصدرا، علامه طباطبایی و استاد آیت‌الله جوادی آملی معمولاً تفسیر قرآن هم دارند.

استاد مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه قرآن تبیان برای همه چیز است، اظهار کرد: البته قرآن ظاهر و باطنی دارد و باطن آن هم لایه‌های متعدد دارد و کسی که خدا علمش را به او اعطا کرده، از باطن آن آگاه است و بقیه هم آیات قرآن را می‌فهمند ولی از بطون بسیاری از آیات نمی‌توانند مطلع شوند.

وی با بیان اینکه استاد مصباح به پیروی از علامه طباطبایی تفسیری مجتهدانه و قوی را پایه‌گذاری کردند، اضافه کرد: برکاتی که درس معارف قرآن علامه مصباح داشت، هیچ درس دیگری برای من نداشت و اسلام‌شناسی به تمامی معنا در اعتقادات بود. 

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه برخی فلاسفه معتقدند که معاد لزوماً غیر جسمانی است، گفت: برخی هم می‌گویند باید معاد با همین جسم انجام شود ولی ادله عقلی هیچکدام تمام نیست و تنها راه این است که انسان سراغ کتاب و سنت برود لذا اگر کسی فقط به فلسفه خود را مقید می‌داند و حاضر نیست به نقل رجوع کند، جای او در حوزه نیست زیرا تفقه در دین وقتی کامل است که این علوم در کنار همدیگر هدایتگر باشند.

کارکرد رشته معارف قرآن

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه استاد علامه مصباح رشته معارف قرآن را ایجاد کردند تا مسائل را از دانشگاه بگیرند ولی طبق روش اجتهادی با عقل و کتاب و سنت، نظر اسلام را استخراج کنند که علوم انسانی ـ اسلامی شود، اظهار کرد: بنابراین انس با قرآن و روایات از ضروریات برای هر طلبه و محققی است که در هر رشته‌ای در حوزه کار می‌کند.

وی اضافه کرد: متن این کتاب(معارف قرآن) مکرراً توسط خود استاد تدریس شده است و خیلی هم مهم است و اگر قصد داریم اسلام را بشناسیم، باید این دروس را جدی بگیریم و آن را سر سری نگیریم.   

فیاضی ادامه داد: ایشان در سایه قرآن بودند و همین سبب شد تا اینقدر مورد توجه امام و رهبری باشند؛ آیت‌الله مصباح به آیت‌الله یزدی گفتند که شما خدمت امام که می‌روید یکسری نکات را از جانب بنده به ایشان بفرمایید و آقای یزدی هم گفتند چرا خودتان نزد ایشان نمی‌روید لذا نوبت ملاقات گرفتند و آقای مصباح نزد امام رفتند و وقتی در مورد ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی با امام صحبت کردند از آن روز هزینه‌های مؤسسه امام خمینی(ره) هم توسط خود امام پرداخت شد. 

فیاضی با بیان اینکه قبل از انقلاب بچه‌های ما را به کمونیسم دعوت می‌کردند و حوزه هم نمی‌توانست پاسخ بدهد، تصریح کرد: اقدامات بزرگانی چون علامه مصباح و علامه طباطبایی باعث خنثی شدن نقشه‌های شوم کمونیسم در انحراف جوانان شد. 

انتهای پیام
captcha