به گزارش ایکنا، امروز، نیمه شعبان، سالروز ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) و نیز روز جهانی مستضعفان است. همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است، مستضعفان جهان امامان و وارثان بر روی زمین خواهند بود که این اتفاق به توفیق الهی و با ظهور حضرت مهدی(عج) رقم خواهد خورد.
البته معنا و مفهوم اصلی واژه مستضعف با آن چیزی که امروز در میان عموم مردم جا افتاده است، تفاوتهای فراوانی دارد. بسیاری از مردم مراد از مستضعف را مردم فقیر، تنگدست و نیازمند میدانند؛ در حالی که مفهوم اصلی واژه مستضعف این نیست. مستضعف در معنای حقیقی خود در دو مفهوم پیامنگرفتگان و قدرتنیافتگان بیان میشود که منظور مهم و مد نظر در رابطه با مستضعفان، همان قدرتنیافتگان و کسانی هستند که جریان استکباری جهان در طول تاریخ اجازه ظهور و بروز استعدادها و توانمندی ایشان را نداده است.
پیروزی انقلاب اسلامی ایران نخستین گام در قدرتیابی مستضعفان در ایران بود که تداوم و گسترش تفکرات انقلاب اسلامی به دیگر نقاط عالم و مبارزه با ظلم و جور جریان استکبار در جهان نیز در راستای تحقق آرمانهای انقلاب و قدرتگیری مستضعفان انجام شد. ظهور حضرت مهدی(عج)، زمینهساز حاکمیت مطلق مستضعفان در جهان خواهد بود و حکومت جهانی منجی عالم بشریت، وعده الهی حاکمیت مستضعفان در عالم را محقق خواهد کرد.
حامد پوررستمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتوگو با ایکنا، در رابطه با جایگاه مستضعفان، وضعیت ایشان و معنا و مفهوم آن در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)، اظهار کرد: معنا و مفهوم واژه استضعاف را میتوان در سه لایه معنایی بررسی و بیان کرد. برخی واژه استضعاف و مستضعفان را در مفهوم سلبی آن یعنی فقرا و تنگدستان معنا کردهاند که این معنا نه در آموزههای قرآنی و نه در آموزههای روایی ما موجود است و مفهوم صحیح و درستی از واژه مستضعفان نیست.
وی افزود: اما دو معنای دیگر از مستضعف وجود دارد که قابل تأمل و بررسی است. اولین تعریف از مستضعف و مستضعفان به معنای پیامنگرفتهها است و معنای دوم نیز به قدرتنگرفتهها اشاره دارد. مستضعفان در معنای پیامنگرفتهها این مفهوم را ارائه میکند که پدیدههایی باعث شد تا حرف خدا به مردم نرسد، یعنی برخی افراد سازوکارها و امپراتوری رسانهای همراه با زر و زور ترسیم کردند که حرف خدا، انبیا(ع)، فطرت و فضیلت به مردم نرسد یا احیانا اگر هم برسد، مردم قدرت فکر، تصمیمگیری و تصمیمسازی در رابطه با آن را نداشته باشند. این معنا در آموزههای روایی ما به خوبی به چشم میخورد. امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه میفرمایند: «لَا يَقَعُ اسْمُ الِاسْتِضْعَافِ عَلَى مَنْ بَلَغَتْهُ الْحُجَّةُ؛ نمیتوان به کسی که پیام را شینده و حجت بر او ابلاغ شده، مستضعف گفت».
پوررستمی با اشاره به اینکه مستضعفان کسانی هستند که برخی نگذاشتند تا حرف دل امام زمان(عج) به ایشان برسد، تصریح کرد: با این مفهوم، جمع قابل توجهی از مردم چه در آسیا، اروپا و آمریکا شامل این قصه میشوند. قصه عوامالناسی که مستضعف هستند با حاکمان زر و زور ظالمی که چه غربی، عبری یا عربی باشند، متفاوت است. این حاکمان در هر شرایطی زمینهسوزی کرده و مانع رسیدن پیام حق به مستضعفان میشوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: معنای دیگری از استضعاف که به مفهوم اصلی آن نیز نزدیکتر است، قدرتنگرفتگان هستند. زمانی که به آیه «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» بنگریم، به نظر میرسد که خداوند متعال اراده کرده تا به کسانی که مستضعف واقع شدهاند، منت گذارد و ایشان را امامان و وارثان بر روی زمین قرار دهد. یعنی این افراد بر روی زمین قدرت بگیرند و توفیق اجرای احکام زیبای خدا را برای مردم داشته باشند و در حکومت جهانی مهدی موعود(عج) نیز قبول مسئولیت کرده و عدالت، رفاه، تربیت و امنیت را برای مردم عالم به ارمغان آورند.
وی بیان کرد: از این جهت میتوان گفت که نقطه مقابل استضعاف، استکبار است. یعنی کسانی که اجازه نمیدهند تا مستضعفان به معنای قدرتنگرفتگان، صاحب قدرت شوند، همان مستکبران هستند. جریان اصلی زمینهسوز و جریان اصلی که دشمن جدی مهدی موعود(عج) است، همین جریان استکباری است که امروز در برابر آن قرار داریم و نام آن را نیز هژمونی زر و زور زمینهسوز مینهیم.
پوررستمی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در حکمت 289 نهجالبلاغه میفرمایند: «كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ ... وَكَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً». حضرت امیر(ع) در این خطبه اشاره میکنند که مستکبران اجازه ندادند که این شخص که از او با عنوان برادر خود یاد میکنند، توانمندیها و ظرفیتهای اجتماعی، سیاسی خود را در جامعه بروز دهد. امام(ع) در ادامه میفرمایند: «فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ». یعنی اگر زمینه برای این برادر بزرگوار فراهم میشد، شیر بیشه کار بود. این بدان معنا است که مستضعفان کسانی هستند که اگر جریان استکباری اجازه بروز و ظهور ظرفیت آنها را بدهد، انسانهای بسیار توانمندی هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: بزرگترین قدرت و هنرنمایی مهدی موعود(عج) این است که عرصهای فراهم میکند تا کسانی که ظرفیتها و توانایی اجرا و عملیاتی کردن حرفهای خود را دارا هستند، به میدان بیایند که این مسئله باعث میشود تا عدالت در میان تمامی مردم عالم بسط و توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: از لحاظ اصطلاحی و معنایی، معنا و مفهوم دقیق استضعاف کمک فراوانی به بحث چالشهای امروز ما میکند. مهمترین چالش آخرالزمانی همین جبهه استکباری است که اجازه فعالیت به جبهه استضعاف نمیدهد. جبهه استکبار دو کار مهم در برابر مستضعفان انجام میدهد. این فعالیت مستکبران شامل دو پدیده «تبعید و تعبید» میشود.
پوررستمی در ادامه تصریح کرد: تبعید به معنای آواره کردن، بیچاره کردن و دور کردن است و یکی از فعالیتهای مهم مستکبران نیز تبعید ارزشها و ارزشیها است. این همان کاری است که مستکبران با افرادی همچون امام خمینی(ره)، مرحوم شهید مدرس(ره) و ... که خط مهدی موعود(عج) را دنبال میکردند و میکنند، انجام میدهند. تبعید ارزشها نیز در همین مسیر انجام میشود، یعنی مستکبران اجازه داشتن امنیت، استقلال، آزادی، آسودگی و خوشی را به مستضعفان نمیدهند. این درست همان چیزی است که امروز شاهد آن هستیم یعنی مستکبران با ایجاد داعش و ... در فکر سلب امنیت از مستضعفان جهان هستند تا قدرت و بازوان اجرایی جبهه استضعاف را کمرنگ کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: امروز اگر جبهه مقابل جریان استکبار یعنی جریان موعود و استضعاف نتواند مفاهیم قرآنی را معادلسازی کند، حق مطلب را به خوبی ادا نکرده است. دومین پدیدهای که مستکبران از آن در برابر جریان استضعاف بهره میگیرند، پدیده «تعبید» است. جریان استکباری کاری کرده است تا اغلب مردم چه بخواهند و چه نخواهند، بنده شیطان شده و زندگی ایشان در دستان هژمونی فراماسونی قرار گیرد.
وی در ادامه به داستان حضرت موسی(ع) و فرعون اشاره کرد و افزود: موسی(ع) فرعون را اینچنین مورد خطاب قرار میدهد که مهمترین آفت حکومت تو این است که بنیاسرائیل را برده و بنده خود کردهای و من در برابر این موضوع خواهم ایستاد. امروز نیز فرعونی به نام آمریکا و اذناب آن وجود دارد که قصد دارد تا مردم را با ابزارهای رسانهای که در اختیار دارد، بنده و برده خود کند. فرعون امروز به دنبال تبعید ارزشها و ارزشیها و تعبید و به بردگی کشاندن مستضعفان و جهانیان است.
پوررستمی با بیان اینکه آرمان انقلاب اسلامی کنار زدن پدیده استکبار و حاکمیت قرآن و اهل بیت(ع) بود، اظهار کرد: مهمترین هنر انقلاب اسلامی این بود که حرفهای خدا را بر روی دستان خود گرفته و نظام اسلامی شکل داد که سعی بر آن دارد تا در مسیر آموزههای قرآن و عترت حرکت کند. انقلاب اسلامی توانست تا در حد توان خود حاکمیت مستضعفان را در ایران ایجاد کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: شکلگیری حاکمیت مستضعفان در ایران اسلامی یعنی حاکمیت قدرتنگرفتگان و کسانی که اجازه بروز توانمندیهای خود را نداشتند، باعث شد تا تمام توان ایشان مصروف حاکمیت حرف خدا در جامعه شود. البته اینکه تا چه میزان در تحقق این آرمان موفق بودهایم، جای بررسی و تحقیق دارد. روشن است که در این مسیر همکاری کارگزاران و مردم و نیز کارشکنیهای دشمنان و جبهه استکبار تأثیر فراوانی در موفقیت و دستیابی به آرمانهای اصلی انقلاب دارد. اما نفس قضیه همان جاری و ساری شدن و حاکمیت سخنان الهی در جامعه است.
وی بیان کرد: البته آرمان انقلاب اسلامی تنها حاکمیت مستضعفان در ایران نیست، بلکه انقلاب اسلامی ایران به دنبال قدرتگیری مستضعفان در سراسر جهان است. این آرمان در جای جای سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری کاملا مشهود است. بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی و خلف صالح ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر موضوع ظلمستیزی در تمامی عالم تأکید دارند.
پوررستمی اظهار کرد: امروز مشاهده میکنیم که سخنان گهربار امام(ره) و رهبری تبلور و تحقق پیدا کرده است و ما طبق فرمایشات امام خمینی(ره) که در صحیفه نور نیز آمده است، با صدور انقلاب خود که در حقیقت صدور اسلام راستین است، به سیطره و ظلم جهانخواران خاتمه میدهیم و به یاری خدا راه را برای ظهور منجی و مصلح کل امام زمان(عج) هموار میکنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حرکت انقلاب اسلامی آغاز نقشآفرینی مستضعفان جهان پیش از ظهور امام زمان(عج) است، تصریح کرد: بنا به قول یکی از تحلیلگران و تئوریسینهای غربی، انقلاب اسلامی ایران بارزترین خیزشی بود که جنبشهای ضد استبدادی و ضد استکباری را در جهان احیا کرد. بنابراین، با انقلاب اسلامی ایران، مستضعفان توانستند تا پیش از ظهور امام زمان(عج) و در حد توان خود به نقشآفرینی در جهان بپردازند و به توفیق الهی نقش اصلی و ممتاز و قدرتمندانه خود را نیز با ظهور امام زمان(عج) ایفا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه مهمترین اکسیر زمینهساز برای ظهور امام زمان(عج) در گام اول، حاکمیت مستضعفان در ایران بود، گفت: مهمترین اکسیر زمینهساز ظهور در گام دوم نیز حضور مستضعفان در گستره جهانی و فراتر از مرزهای ایران اسلامی است که امروز شاهد آن هستیم. به توفیق الهی در گام سوم نیز با ظهور حضرت حجت(عج)، قدرت مستضعفان، یعنی همان افراد و انسانهای الهی و توانمندی که مستکبران اجازه ظهور و بروز ظرفیتهای ایشان را نداده بودند، به جایی خواهد رسید که قرآن کریم بدان اشاره و بیان فرموده است: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ».
انتهای پیام