جهان در انتظار عدالت
کد خبر: 3961606
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

جهان در انتظار عدالت

در تفكر شیعی انتظار موعود به عنوان یک اصل پذیرفته و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده است تا جایی كه بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) تأكید كرده‌اند كه منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید چرا كه بهترین اعمال در نزد خداوند انتظار فرج است.

جهان در انتظار عدالت

در تفكر شیعی انتظار موعود به عنوان یک اصل پذیرفته و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده است تا جایی كه بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) تأكید كرده‌اند كه منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید چرا كه بهترین اعمال در نزد خداوند انتظار فرج است. همه در انتظار نجات‌دهنده بزرگ به سر می‌برند و یاد او مایه آرامش دل‌ها، زدودن زنگار یأس و ناامیدی و حركت به‌سوی خودسازی است، مهدویت، استمرار حركت پیامبران و امامان و اهداف آن همان اهداف انبیا و اولیای الهی است.

عدالت، مفهوم دیرآشنای آدمی از آغاز آفرینش است كه برای نهادینه كردن آن تلاش فراوانی كرده است. هیچ چیز به اندازه پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای بشر نفرت‌انگیز نیست. علت بسیاری از انقلاب‌ها، نبود عدالت در جامعه، و یكی از اهداف حركت‌های اسلامى، برطرف ساختن تبعیض و برقراری عدالت بوده است. برپایی عدالت و ریشه‌كن كردن ستم از ابعاد زندگی انسان، آرمان عدالت‌خواهان در طول تاریخ است. از طرف دیگر، نوید تحقق جامعه جهانی براساس حكومت عدل داده شده است و بدون شک حضرت مهدی(ارواحنا فداه) این آرمان را محقق خواهد ساخت.

عدالت و امنیت، همواره از آرزوهای دیرینه ساکنان زمین و سرلوحه دعوت انبیا و اولیای الهی بوده است که سرانجام، امام عصر(عج) این نهضت را به اذن خداوند با خوشی به پایان خواهند برد و فرد فرد آدمیان بدون هیچ‌گونه تبعیض و گزینشی، طعم شیرین عدالت و امنیت مهدوی را خواهند چشید. آسمان‌ها و زمین نیز با پیشه کردن عدالت، همه نعمت‌های خود را در اختیار بشر قرار می‌دهند و ترس و ناامنی و بی عدالتی، جای خود را به آرامش و عدل خواهد داد. عدالت مهدوی حکم می‌کند که ملاک گزینش کارگزاران نیز شایستگی و کاردانی آن‌ها باشد.

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: انقلاب مهدوی را می‌توان جهانی‌سازی عدل دانست که در نقطه مقابل تفکر جهانی‌سازی امپریالیستی نظام سرمایه‌داری غرب است.

وی ضمن بازگو کردن نحوه شکل گرفتن جامعه در نظام مهدوی افزود: در نظام مهدوی، جامعه براساس معنویت و عدالت شکل خواهد گرفت و همه بشریت از حقوق مساوی برخوردار می‌شوند و عدالت، معنویت، امنیت، ثروت، قدرت و امکانات برای همه فراهم و به‌صورت عادلانه تقسیم می‌شود.

وی با استناد به آیه 90 سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی‏ وَ یَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: در حقیقت، خدا به دادگری و نیکوکاری و بخشش به خویشاوندان فرمان می‌دهد و از کار زشت و ناپسند و ستم باز می‌دارد. به شما اندرز می‌دهد، باشد که پند گیرید.

شربیانی، ادامه داد: عدالت اجتماعی در حكومت مهدوی، در عدالت اقتصادی، رفع فقر و تبعیض اقتصادی خلاصه نمی‌شود؛ بلكه عدالت اجتماعی شامل چهار بُعد و عرصه خواهد شد و اتفاقاً اقامه عدل اقتصادی در آن حكومت، بُعد تبعی عدالت اجتماعی است. در حكومت مهدوی، از تمام طبقات اجتماع در سه بُعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، فقرزدایی خواهد شد كه این فقرزدایی راه تحقق عدالت اجتماعی بوده و در واقع، عدالت اجتماعی همان جنبه ایجابی فقرزدایی است.

امام جمعه عجب‌شیر، با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: آن‌گاه كه قائم قیام كند، به عدالت حكم راند و در زمان او، ستم رخت بربندد و به واسطه او، راه‌ها ایمن شود و زمین بركاتش را بیرون ریزد و هر حقی به صاحب آن برگردانده شود و پیروان تمام ادیان، اسلام را اظهار و اعتراف به ایمان كنند.

وی از عمق و ژرفای عدالت مهدوی گفت و تأکید کرد: عمق و ژرفای عدالت مهدوی تنها ابعاد مختلف روابط اجتماعی و مناسبات افراد جامعه را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلكه این عدالت چون عطری خوش بو و نوازش‌دهنده دستگاه ادراكی انسان به تمام روابط انسان در جامعه، تاریخ و هستی با خود و خدا و طبیعت، راه می‌یابد و همه جا را عطر آگین می‌كند و این كاری است كه هیچ نظام سیاسی و اجتماعی نمی‌تواند انجام دهد.

زندگی بشری بدون عدالت برپا نمی‌شود

در ادامه حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، مدرس حوزه و دانشگاه، نیز، اظهار کرد: نه تنها زندگی بشری بدون عدالت برپا نمی‌شود، بلكه سرتاسر هستی و آسمان‌ها و زمین، همه در پرتو عدالت و تعادل نیروها و قرار گرفتن هر چیز در جای مناسب خود، برقرار است و در احادیث و روایات آمده است که وقتی ظلم و جور در دنیا بیداد می‌کند، امام عصر(عج) ظهور و عدالت را جایگزین می‌کند.

وی با استناد به آیه 15 سوره شوری «وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَاب وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و بگو به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردم و مأمور شدم که میان شما عدالت کنم.

جلیلی، ادامه داد: لزوم رعایت عدالت در شهود، عدالت در گفتار، عدالت هنگام داورى و قیام به عدالت در تمام مراحل زندگى، بیانگر این اهمیت است و هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

امام جمعه شهر سردرود، از جریان یافتن اصل عدالت در دوران ظهور سخن گفت و یادآور شد: در دوران ظهور، اصل عدالت در همه مسائل کلی و فرعی هستی جریان می‌یابد، به‌گونه‌ای که هیچ ستمی به احدی روا نمی‌شود.

وی از خصوصیات و صفات حضرت ولی عصر(عج) گفت و اظهار کرد: بنده بودن و عبودیت برای خداوند، تبعیت از خُلق محمدی، احسان، بخشش و کرامت و برپا کننده دولت عدل و عدالت از مهم‌ترین صفات مهدی موعود(عج) محسوب می‌شوند.

جلیلی، با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند، شما را به مهدی (ارواحنا فداه) بشارت می‌دهم. او در زمانی كه مردم گرفتار اختلاف، درگیری و آشوب هستند، در امت من برانگیخته می‌شود و جهان را از عدالت و برابری پُر می‌سازد؛ همچنان كه از ستم پُر شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه، تأکید کرد: عدالت‌شناسى و عدالت‌دوستى، ‌عدالت‌خواهى، عدالت‌گستری و در برابر آن ستم‌شناسی و ستم‌ستیزى، در عبارت‌های گوناگون دعاهای اهل‌بیت(ع) به ویژه ‌زیارت‌نامه ‌امام مهدی(عج) به چشم می‌خورد و فرهنگ ستم‌ستیزی را در جان و روان پیروان اهل‌بیت(ع) شكوفا می‌سازد.

انتهای پیام
captcha