تأکید بر ضرورت مطالبه‌گری جامعه قرآنی به نفع مردم و تلاوت دلنشین قاریانی از دو نسل
کد خبر: 3962290
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
گزارش ایکنا از دیدار نوروزی جامعه قرآنی؛

تأکید بر ضرورت مطالبه‌گری جامعه قرآنی به نفع مردم و تلاوت دلنشین قاریانی از دو نسل

در دیدار نوروزی جامعه قرآنی که مطابق سنت چندسال اخیر به همت خبرگزاری قرآن و در فضایی گرم و صمیمی برگزار شد، در کنار تلاوت‌های دلنشین قاریان نوجوان و جوان حاضر، از برنامه‌های دستگاه‌های قرآنی در سال 1400، ضرورت مطالبه‌گری جامعه قرآنی به نفع نیاز‌های مردم فارغ از انتظارات صنفی و شخصی، هم‌افزایی امور قرآنی و .. سخن گفته شد.

بی‌نتیجه بودن انتظار جامعه قرآنی برای دریافت حمایت و امکانات

به گزارش خبرنگار ایکنا، دیدار نوروزی جامعه قرآنی عصر روز گذشته، ۱۴ فروردین‌ماه با حضور جمعی از مدیران، فعالان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان و نیز مدیران جهاددانشگاهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

این مراسم با اجرای محمدرضا پورمعین و نیز تلاوت محمدامیر میره‌ای، قاری نوجوان و‌ از شاگردان علی‌اصغر شعاعی آغاز شد.

سرمایه بزرگ ایکنا 

در بخشی از این مراسم محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا، در سخنان کوتاهی از بنیانگذاران اصلی این جلسه و مدیران سابق این خبرگزاری قدردانی کرد و گفت: ایکنا این افتخار را دارد در مناسبت‌های مختلف میزبان قرآنیان باشد.

حسنی در ادامه بزرگترین سرمایه مجموعه ایکنا را اعتماد جامعه قرآنی برشمرد و خطاب به جمع حاضر افزود: درخواست من این است که این رسانه را کمک کنید و‌ ما را از راهنمایی و ‌نقدهای خود محروم نفرمایید. در این سال‌ها ایکنا نشان داده پذیرای نقد هست و‌ به انتقادات عمل خواهد کرد.

وی در پایان به قرار گرفتن مناسبت نیمه شعبان در ابتدا و انتهای سال 1400 اشاره کرد و گفت: امیدوارم امسال سال ظهور حضرت ولیعصر(ع) باشد و خوشایندترین ‌خبر سال هم همین باشد.

برنامه‌های سازمان دارالقرآن در 1400

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سال نو و همچنین آرزوی سالی پر از خیر و برکت برای جامعه قرآنی کشور گفت: سازمان دارالقرآن الکریم آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری و خدمت به جامعه قرآنی اعلام می‌کند.

وی در ادامه به گوشه‌هایی از مهمترین برنامه‌های این سازمان در سال 1400 پرداخت و گفت: در سال 1400 برنامه‌های مختلفی داریم که از جمله آنها آموزش تخصصی قرآن کریم است. در این خصوص یک برنامه پنج‌ساله تدوین کرده‌ایم که شاخص برنامه‌های آن به موضوع آموزش تخصصی قرآن، حفظ قرآن و بحث سبک زندگی خواهد پرداخت. همچنین توسعه جلسات قرآنی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

مطالبه راه‌اندازی خانه قرآن

در ادامه این برنامه سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران، با بیان آرزوی بهترین سال برای جامعه قرآنی گفت: آرزویم این است که جایگاه قرآنیان به آن جایگاه واقعی که شایسته آنها هست برسد. متأسفانه این جایگاه در موقعیت خوبی قرار ندارد و قرآنیان در جایگاه‌های مختلف کشور حضور اندکی دارند.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت راه‌اندازی و تشکیل خانه قرآنیان گفت: آرزویم این است که قرآنیان نیز مانند سایر تشکل‌ها برای طرح مباحث خودشان یک محل و خانه داشته باشند و در آنجا بتوانند به راحتی به بحث مسائل این حوزه بپردازند.

رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران با تأکید بر اینکه این مطالبه قرآنی در کشور مغفول مانده است،‌ افزود: در کنار خانه‌، تشکل‌های مختلف ورزشی، هنری، فرهنگی و... قرآنیان نیز باید شکل گیرد.

سخنران بعدی این مراسم منصور آقامحمدی، عضو اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن وعترت بود که به توجه ویژه به جایگاه قرآنیان در عرصه‌های مختلف کشور تأکید کرد.

بی‌نتیجه بودن انتظار جامعه قرآنی برای دریافت حمایت و امکانات

تفاهم ایکنا و اوقاف برای برگزاری نشست‌های تخصصی 

بر اساس گزارش ایکنا، مهدی قره‌شیخلو،‌ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی با اشاره به برخی برنامه‌های سازمان اوقاف در سال 1400 گفت: برنامه‌های این سازمان در پنج محور مسابقات، آموزش، تبلیغ و ترویج، نظارت و وقف قرآنی خواهد بود.

وی افزود: با وجود اینکه جامعه قرآنی طی چهل سال گذشته کارهای خوبی صورت داده است، اما باز هم برخی موارد مغفول مانده است. علت این مغفول ماندن هم همین است که در بسیاری از جلسات به صورت ریشه‌ای به این مسائل پرداخته نمی‌شود و صرفاً دنبال طرح مقدماتی مشکلات هستیم.

قره‌شیخلو به اجرای یک تفاهم‌نامه بین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و ایکنا برای برگزاری یک سلسله‌ نشست‌هایی اشاره کرد و گفت: این جلسات، فضا و امکانی را فراهم خواهد کرد تا فعالان قرآنی به موضوعات روز و مبتلا‌به جامعه بپردازند. در این نشست‌ها موضوعات مختلفی که برخی از آنها بلاتکلیف باقی‌مانده است، مورد پردازش قرار خواهد گرفت. از سازمان قرآنی دانشگاهیان که این پیشنهاد را ارائه دادند قدردانی می‌کنم و امیدوارم حداقل هر دو هفته یک بار این نشست‌ها برگزار شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به اجرای طرح اهدای کمک‌هزینه حفظ قرآن کریم به تعدادی از حافظان اشاره کرد و افزود: در این طرح، حدود 20 هزار نفر مشارکت داشتند که از مجموع آنها و طی دو مرحله بیش از 1300 نفر حدنصاب‌های لازم را کسب کرده و کمک‌هزینه 500 هزار تومانی برای هر پنج جزء را دریافت کردند.

وی همچنین به کاهش هزینه مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 99 اشاره و تصریح کرد:‌ هزینه مسابقات در سال 98 حدود 13 میلیارد تومان بود که در سال 99 به سه‌و‌نیم میلیارد تومان رسید. بر همین اساس پیشنهاد شد از محل همین صرفه‌جویی یک صندوق ذخیره تشکیل شود و به نخبگانی که طی چهل سال گذشته در مسابقات قرآن حائز رتبه شده‌اند، وام‌های ضروری اهدا شود. ریاست سازمان هم با این موضوع موافقت کرد اما درگیر روال اداری شده و با وجود تأکید ریاست سازمان کماکان درگیر مراحل اداری شده و هنوز راه‌اندازی نشده است.

بی‌توجهی تاریخی به اهل حق 

در بخش دیگری از این مراسم، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: همیشه اهل حق تحویل گرفته نشده‌اند. «وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ» آنها بیشتر سر بریده شده‌اند و بنابر این ما نیز نباید غیر از این فکر کنیم.

وی در ادامه به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: در روز قیامت وقتی خداوند همه را جمع می‌کند، یک فرد زیبارو می‌آید که زیباترین چهره را در بین همه دارد و آن هم قرآن کریم است. خداوند خطاب به قرآن قسم می‌خورد که «وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ ارْتِفَاعِ مکانی ... به عزت و جلال و بندی مکانم قسم می‌خورم که هر کسی که تو را تکریم کرد من او را تکریم می‌کنم و کسی که او تو را خوار کرد، من او را خوار خواهم کرد.»

ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی باید انتظارات خود را کم کند، تصریح کرد: اگر اینگونه شود و باور کنیم که قرار نیست هیچکس هیچ وقت از جامعه قرآنی قدردانی کند، می‌توانیم به انرژی خوبی برای ارتقای فعالیت‌ها برسیم.

بی‌نتیجه بودن انتظار جامعه قرآنی برای دریافت حمایت و امکانات

فعالان قرآنی مطالبه‌گر حقوق دیگران باشند

در ادامه عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور نیز به بیان سخنانی پرداخت و با اشاره به دو ویژگی سال ۱۴۰۰ گفت: ویژگی اول، مربوط به آخرین سال قرن چهاردهم و ویژگی دوم هم جشن میلاد حضرت ولیعصر(عج) است که در این سال، دو بار تکرار می‌شود. این می‌تواند حاوی یک پیام باشد، اینکه به حضرت حجت، «امام غایب» خطاب می‌شود، ‌این کلمه غایب به معنای مصطلح بین ما راجع به سایر پدیده‌ها نیست. امام از منظر دقیق فلسفی غایب نیست و بین دو واژه ظهور و حضور تفاوت وجود دارد.

وی افزود: امام (ع) ظهور ندارد، اما حضور دارد، فلذا بهتر است این امام بزرگوار را به عنوان امام حاضرِ ناظر بنامیم؛ امامی که بر اساس روایات صحیح‌السند هر روز، دو بار پرونده اعمال ما به عرض مبارک ایشان می‌رسد.

سلیمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه انسان متشکل از دو بعد مادی و معنوی است، ‌بیان کرد: بر اساس همین مادی و معنوی بودن انسان، مخالفتی با طرح مطالبات مادی ندارم، اما اگر تعادل این کار رعایت نشود، ضربات بسیار سختی خواهیم خورد. شأن جامعه قرآنی بالاتر از این است که از دولت، حکومت، شخص و ... امکانات دریافت کند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه باید عزت جامعه قرآنی حفظ شود، گفت: مهم‌تر از این موضوع آن است که به پیام‌های معنوی قرآن کریم نیز توجه کنیم. همه ما باید در خط مقدم دفاع از امنیت این کشور، ‌عظمت این ملت، ‌ولایت و سایر ارزش‌هایی باشیم که مظاهر مادی در سایه‌سار آنها می‌توانند، اعلام موجودیت کنند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه شأن جامعه قرآنی بالاتر از این است که از دولت، حکومت، شخص و ... امکانات دریافت کند،‌ گفت: آمار نگران‌کننده برخی بزه‌کاری‌ها چگونه به ما اجازه می‌دهد در ارتباط با مطالبات مادی خودمان مسائلی را مطرح کنیم و شب‌ها به راحتی سر به بالین بگذاریم.

اجرای پراکنده برنامه‌های قرآنی 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشورمان نیز به بیان برخی نکات پرداخت و گفت: اینکه برای ما جامعه قرآنی چه کارهایی شده است یک سوی مسئله است و سوی دیگر هم این است که جامعه قرآنی برای مردم چه کاری انجام داده است.

وی افزود: در ایام مؤسسات قرآنی وجود دارند که تا آستانه تعطیل شدن پیش رفته‌اند، آیا جامعه قرآنی به این موسسات نگاهی داشته‌اند؟ در جامعه قرآنی اساتیدی هستند که از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند،‌ آیا جامعه قرآنی برای چنین افرادی فکر کرده است؟ اینکه ما برای جامعه ارزش قائل شویم یک طرف است و طرف دیگر هم این است که برای اهالی جامعه قرآنی هم ارزش قائل شویم.

شعاعی به سفرهای خود برای آموزش قرآن به مناطق محروم اشاره کرد و گفت: در برخی مناطق یک نوجوان به یک بسته شکلات حافظ قرآن می‌شود،‌ آیا ما چنین افرادی را شناسایی کرده‌ایم و آنها را مورد توجه قرار داده‌ایم؟

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از مشکلات فعلی جامعه قرآنی را اجرای پراکنده برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: اگر بخواهیم فعالیت‌های قرآنی از انسجام بیشتری برخوردار باشد باید یک سازمان منسجم و واحد تشکیل شود. ما قرآنیان باید برای بسته بودن مساجد فکری کنیم. در همین راستا چندسالی پیگیر طرح «سربازمسجد» بودم. در این طرح، قاریان و حافظان خدمت سربازی خود را در مساجد خواهند گذراند. درخواست دارم از همه افرادی که می‌توانند گام در راستای اجرای این طرح بردارند، حمایت خود را دریغ نکنند.

این قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه هنوز هم هر وقت صدای قرآن شنیده می‌شود، منتظر شنیده شدن خبر مرگ هستیم، گفت: جامعه قرآنی چه میزان برای برطرف کردن این موضوع در جامعه تلاش کرده است؟ باید کمیته‌ای با عنوان «کمیته فرهنگ‌سازی» تشکیل شود و به دنبال راه حلی برای بردن قرآن به لایه‌های اجتماع باشد.

شعاعی یکی دیگر از مشکلات جامعه قرآنی را ضبط و مستند شدن آثار تولیدی قاریان و حافظان برشمرد و گفت: عرصه‌های فعالیت در مشاغل مختلف همگام با تغییرات اجتماعی تغییر شکل می‌دهد، اما جامعه قرآنی با کوچکترین تغییری که در اجتماع شکل می‌گیرد، موقعیت قبلی خود را از دست می‌دهد. جامعه قرآنی به جای اینکه از فضای مجازی بیشتر بهره‌مند شود، گاهی به نظر می‌رسد دچار گوشه‌نشینی شده و از این فضا جدا شده است.

بی‌نتیجه بودن انتظار جامعه قرآنی برای دریافت حمایت و امکانات

بر اساس گزارش ایکنا محمدعلی خواجه‌پیری پیشکسوت قرآنی کشورمان و از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان خاطراتی از دوران فعالیت خود در وزارت ارشاد و استان مرکزی پرداخت.

پایان‌بخش این مراسم تلاوت کوتاه مجتبی محمدبیگی، قاری ممتاز کشورمان بود.

یادآور می‌شود، در این مراسم اساتید و فعالان قرآنی کشورمان حضور داشتند. از جمله این افراد می‌توان به عباس سلیمی، محمدعلی خواجه‌پیری، احمد ابوالقاسمی، عیسی علیزاده، سیدمحمدجواد شوشتری، حمیدرضا صابرفرزام،‌ حجج اسلام مهدی اخوان‌صباغ، محمدرضا شفیعی، سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، مجید زکی‌لو، محمد بادپا، احمد حاجی‌شریف، کریم دولتی، مصطفی آجرلو، علی‌اصغر شعاعی، رشید جعفرپور، سیدحسین موسوی‌بلده، منصور آقامحمدی، محمد کاکاوند، مجتبی محمدبیگی، لاله افتخاری،‌ حوریه عقبایی و ... اشاره کرد.

از جمله حاشیه‌ها و نکات جالب و قابل توجه این مراسم اهدای عیدی از سوی مجری به سخنرانان بود. همچنین ذکر خاطرات شیرین از سوی برخی حاضران لحظات شیرینی را در این مراسم رقم زد.

انتهای پیام
captcha