ثبت سجاده مله خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی
کد خبر: 3962330
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰

ثبت سجاده مله خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سجاده مله شهرستان خوسف خراسان‌جنوبی در فهرست میراث غیر منقول(اشیاء) ملی ثبت شد.

ثبت سجاده مله خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی /  میراث‌ معنوی که باید زند بماندعلی شریعتی‌منش، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: پارچه مله یکی از نمونه‌های منحصربفرد پارچه در ایران بوده و ماده اولیه این پارچه پنبه خود رنگ  خاکی است.

وی افزود: اهمیت پارچه مله به خاطر خود رنگ بودن آن است، چراکه رنگ پارچه‌های این پنبه شبیه به خاک است؛ بومیان منطقه آن را بیشتر برای سجاده و جانماز استفاده می‌کرده‌اند و معتقدند که معاد و بازگشت به خاک را برای آنها تداعی می‌کند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: پس از  حدود 40 سال که این هنر منسوخ شده بود در سالیان گذشته دوباره احیا شده و رونق آن بازگشته است.

شریعتی‌منش با بیان اینکه هنر پارچه بافی مله با شماره 1623در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: این سجاده تنها نمونه به جای مانده از سجاده‌های گلدوزی است.

وی با بیان اینکه قدمت این سجاده مربوط به دوره قاجاریه است، افزود: بر روی این سجاده با نخ‌های ابریشم نقوش گل و بته گلدوزی یا بخارادوزی که یکی از نقوش رایج در منطقه است انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این سجاده دارای ابعاد طول 150 سانتیمتر و عرض 100 سانتیمتر است، یادآور شد: اعتقادات این مردم به خدا و معاد از گذشته دور وجود داشته و باید در میراث معنوی ثبت شود تا همواره زنده بماند.

انتهای پیام
captcha