طرح حجره‌های طلبه‌نشین صحن مسجد جامع ارومیه بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: 3962864
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
تا اواخر نیمه اول امسال؛

طرح حجره‌های طلبه‌نشین صحن مسجد جامع ارومیه بهره‌برداری می‌رسد

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی، گفت: طرح حجره‌های طلبه‌نشین صحن مسجد جامع ارومیه از سال گذشته آغاز شده و قرار است با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان تا اواخر نیمه اول سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ارسالی امروز ا طرح حجره‌های طلبه نشین صحن مسجد جامع ارومیه تا اواخر نیمه اول سال به بهره برداری می‌رسدداود فرازی، مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد‌: طرح حجره‌های طلبه‌نشین صحن مسجد جامع ارومیه از سال گذشته آغاز شده و بیش از ۶٠ درصد پیشرفت داشته و قرار است با اعتبار بالغ بر ۲ میلیارد تومان تا اواخر نیمه اول سال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: تعداد حجره‌ها پانزده باب است و بعد از تکمیل برای استفاده طلاب اختصاص داده خواهد شد و احیای حجره‌های تخریب شده پیرامون حیاط مرکزی مسجد جامع براساس پلان معماری یافت شده در کاوش‌های باستان‌شناسی سال‌های قبل، جزء اهداف میان‌مدت در این طرح است.

فرازی بیان کرد: طبق نظر کارشناسان، مقرر شده‌است حجرات ضلع شرقی این مسجد احیا و کاوش‌های باستان‌شناسی جهت دسترسی به آثار تمدنی پیشین نیز در مسیر شبستان گنبددار مسجد ادامه یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تاریخی این بنای باارزش، اقدامات برای احیای مجدد حجرات مسجد جامع ارومیه و تعیین پلان بخش حجرات قدیمی ضلع شرقی آن اجرا می‌شود.

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: مسجد جامع ارومیه به عنوان یکی از مساجد تاریخی دوره اسلامی دارای محراب گچ‌بری و منحصر به فردی است که در سال‌های گذشته دستخوش تغییر و تحولاتی در معماری آن شده‌ است.

وی گفت: سبک تزیینات، گچ‌بری‌ها، ستون‌بندی‌ها و طاق‌های مسجد شبیه به سبک معماری سلجوقیان بوده و تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست، اما محراب آن در تاریخ ۶۷۶ هجری قمری ساخته شده و این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر به ویژه بازار و راسته‌های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha