اوقاف خود را مخاطب مستقیم شعار سال می‌داند / ممنوعیت فروش موقوفات و افزایش درآمد اوقاف
کد خبر: 3963651
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
حجت‌الاسلام خاموشی:

اوقاف خود را مخاطب مستقیم شعار سال می‌داند / ممنوعیت فروش موقوفات و افزایش درآمد اوقاف

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها گفت: اوقاف خود را مخاطب مستقیم این شعار می‌داند، چراکه ما دارای زیرساخت و توان مضاعف هستیم.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، نشست کارکنان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی و امنای موقوفات این استان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در شبستان امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای سخنان خود در این نشست با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: نماز و روزه دو بال است که ما را بالا می‌برد، از علامه طباطبایی(ره) سؤال کردند که صبر یعنی چه؟ فرمودند «صبر یعنی اینکه وقتی آدمی کم آورد، به درگاه خداوند رو می‌آورد و دعا می‌کند و نماز می‌خواند و نماز به او تعالی می‌بخشد». یعنی اینکه اهل تمرد نباشیم، راه را کج نکنیم و مسیر خدا را گم نکنیم.

وی ادامه داد: روزه همان مصداق خوب صبر است، یعنی از اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن امساک و حلال خدا را ترک می‌کنیم تا قدرت بزرگتری را به دست بیاوریم. گر تو این انبان ز نان خالی کنی / پر ز گوهرهای اجلالی کنی.

خاموشی با اشاره به مراتب روزه‌داری افزود: روزه عوام روزه نخوردن و نیاشامیدن است. روزه خواص، ترک گناه است و روزه خاص‌الخاص روزه کسانی است که در درون خود نیت غیر خدا را وارد نمی‌کنند. ان شالله که چنین باشد و در خیمه ائمه اطهار(ع) زندگی کنیم و نفس بکشیم و در نهایت جان به جان آفرین تسلیم کنیم و با کمک آن‌ها در آن دنیا به جایگاهی برسیم که به تنهایی قدرت رسیدن به آنجا را نداریم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ما در اوقاف سه گزاره اصلی داریم؛ حفظ موقوفات، افزایش منافع موقوفات و اجرای نیات واقفین. اگر در زمینه حفظ موقوفات ما نتوانیم حافظ خوبی باشیم، گزاره دو و سه نیز به نتیجه نمی‌رسد. اگر یک چاه آب در موقوفه‌ای متروکه شده، همه کارمندان آن اداره مسئولند که چرا این اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه حفظ وقف گزاره‌های جدی دارد، فروش وقف را ممنوع اعلام کرد و گفت: از روزی که ما آمدیم، عرض کردم یک متر زمین وقفی قابل تملیک و فروش نیست. عده‌ای انتقاد کردند که درآمد اوقاف به شدت کاهش می‌یابد، اما برعکس درآمد اوقاف افزایش چشمگیری داشته است.

وی یادآور شد: حفظ مدرسه، بیمارستان، داروخانه، کارخانه و ... هر کدام شرایط خود را دارد و ما از این به بعد تا شرایط موقوفات در حفظ وقف به خوبی لحاظ نشده باشد، هیچ تفاهم نامه‌ای را امضا نخواهیم کرد.

خاموشی سپس، به تبیین گزاره دوم یعنی افزایش منافع موقوفات پرداخت و افزود: رژیم اجاره‌ای باید تغییر کند. قرارداد‌های اجاره موقوفات مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و ... باید به دقت بررسی و به سمت منافع وقف باشد که به تخصص شما کارکنان و کارشناسان منطقه‌ای بستگی دارد.

وی تصریح کرد: در بازدید از موقوفات خراسان شمالی چشم‌انداز روشنی مشاهده شد و تحسین زمانی خواهد بود که نتیجه کار شما با عدد و رقم مورد تأیید قرار بگیرد.

خاموشی ادامه داد: زمین زراعی بالای ۱۰ هکتار قابل اجاره نیست و امین موقوفه باید حرکت کند و با مشارکت کار را پیش ببرد و با نظر متخصصان فن باید کاربری زمین‌ها تعریف و در جای مناسب خود اعم از زراعت و دام، طرح ملی مسکن، صنعتی ،خدماتی و سیاحتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها افزود: اوقاف خود را مخاطب مستقیم این شعار می‌داند؛ چراکه ما دارای زیرساخت و توان مضاعف هستیم. حتما شاخص‌گذاری می‌کنیم و در پایان سال گزارش خواهیم داد که چه اتفاقاتی متغایر با سال‌های قبل افتاده است.

خاموشی با بیان اینکه سرمایه وقف می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند، از همکاری سازمان اوقاف با ۳۰ شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با افزایش تولید و تولید مازاد تراز تجاری کشور را مثبت کرده و ما را از خام‌فروشی به فروش محصولات متنوع با بهره‌وری بالا و ارزآوری برای کشور سوق دهند.

وی در ادامه سخنان خود به بحث پیرامون گزاره سوم یعنی اجرای نیت واقف پرداخت و گفت: اجرای نیت واقف باعث توسعه وقف می‌شود. وقتی مردم ببینند اجرای نیت واقف درست انجام می‌شود، اطمینان می‌کنند. ما سعی کردیم نیات وقف را شناسایی کنیم و نیات جدید را در بین مردم ترویج دهیم. در سال گذشته در تهران ساختمانی با مشاوره اوقاف، وقف دانش شد.

خاموشی تأکید کرد: نیات واقفین هرچه که هست، باید تماما عملیاتی شود و ما در طرح مراکز افق در سال گذشته توانستیم از نیات عام تعزیه و عزاداری به دلیل شیوع کرونا یک میلیون و ششصد هزار بسته مواد غذایی در بین نیازمندان توزیع کنیم.

خاموشی در پایان سخنان خود توصیه کرد: امنای موقوفات باید در همه این سه گزاره وقف را یاری بدهند.

در ادامه این نشست، تعدادی از امنای موقوفات (موقوفه نظام‌الشریعه بجنورد و موقوفه سه زوجی شیروان) گزارشی از عملکرد خود ارائه کردند که حاکی از افزایش درآمد موقوفات و حفظ عین و اجرای درست نیت واقف بود.

انتهای پیام
captcha