مرجع تربیت داور مسابقات قرآن در کشور مشخص نیست
کد خبر: 3963792
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۳

مرجع تربیت داور مسابقات قرآن در کشور مشخص نیست

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی مردمی قرآن و عترت استان مرکزی اظهار کرد: متولی تربیت داوران در کشور مشخص نیست، سازمان اوقاف و امور خیریه مورد تأیید همگان است و به نظر می‌رسد می‌تواند به عنوان مرجع تربیت داور وارد میدان شود.

پیمان عین‌القضاتی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی مردمی قرآن و عترت استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، داوری را یکی از مباحث مهم و مورد توجه در مسابقات مختلف قرآن دانست و با اشاره به اینکه نداشتن وحدت رویه در امر داوری یکی از معضلات این حوزه است، بیان کرد: خوشبختانه اداره امور قرآنی سازمان اوقاف در اقدامی اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن را در برنامه قرار داد و با انجام این اقدام امید است مشکلات این حوزه برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه داوران استان در سطح خوبی قرار دارند، اما برای توانمندسازی هرچه بهتر آنان باید برنامه‌ریزی دقیق‌تر، کارشناسی‌تر و با خروجی بهتر صورت گیرد، اظهار کرد: جوانان قرآنی و علاقه‌مند به رشته داوری نباید به حال خود رها شوند زیرا جوانان استان دارای ظرفیت‌های خوبی هستند که با تربیت حرفه‌ای می‌توانند در سطح کشور مطرح شوند.

عین‌القضاتی با بیان اینکه برای خروجی بهتر طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن اجرای این طرح در دوره‌های مختلف باید مورد بازبینی و ارزیابی قرار گیرد تا نقاط ضعف آن برطرف و نقاط قوت تقویت شود، اضافه کرد: با اجرای طرح نیاز استان‌ها به داوران غیربومی کاسته می‌شود، اما باید دقت کرد، داوران استانی و شهرستانی را تنها در همین سطح نگه نداشته و زمینه ارتقای آنان برای مراحل بالاتر داوری فراهم شود تا افراد مستعد به پیشرفت بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

این مقام مسئول ضرورت برنامه‌ریزی برای داوران حرفه‌ای در سطوح مختلف را مورد تأکید قرار داد و افزود: متولی تربیت داوران در کشور مشخص نیست، سازمان اوقاف و امور خیریه مورد تأیید همگان است و به نظر می‌رسد می‌تواند به عنوان مرجع تربیت داور وارد میدان شود، استقرار فعالیت‌های داوری در یک سازمان مورد تأیید از تکثر در مرجعیت تربیت داور، رشد و تأیید آنان جلوگیری می‌کند. داوری مقوله ساده‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد و تعدد مراجع تأیید صدور داوری داشته باشیم.

عین‌القضاتی استقبال جامعه قرآنی از طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن گلایه کرد و افزود: ثبت‌نام تنها 40 نفر تعجب‌آور بود و قطعاً دلایل عدم استقبال باید مورد واکاوی کارشناسی قرار گیرد، توقع ما این بود که حداقل یک تیم هیئات داوران کامل از شهر اراک داشته باشیم که بتوانیم مرکز استان را پوشش دهیم اگر مرکز استان تقویت شود بدون شک استان نیز رشد می‌یابد.

وی با بیان این نکته که برخورد محکم در داوری و اجرای طرح‌ها در این رشته جایز است، اما برخورد سخت‌گیرانه، نه، ادامه داد: در اجرای طرح ساماندهی داوران نباید نگاه سخت‌گیرانه داشت. چراکه برنامه‌ها در حال طی کردن مسیر است و تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله داریم. تقاضای ما این است که در بحث تأیید داوران حتما برای استان‌ها حداقلی در نظر گرفته شود اینطور نباشد که استان از بهره‌مندی داوران بومی محروم باشد، اگر بومی‌سازی داوران با دقت انجام شود معضلات مسابقات قرآن در آینده کاهش خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha