مبنای تقویم کشور، فتاوای رهبر انقلاب است / ارتباط دفاتر مراجع با ستاد استهلال
کد خبر: 3964030
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
دبیر علمی ستاد استهلال کشور مطرح کرد:

مبنای تقویم کشور، فتاوای رهبر انقلاب است / ارتباط دفاتر مراجع با ستاد استهلال

دبیر علمی ستاد استهلال کشور با بیان اینکه بر خلاف برخی تصورات، دفاتر مراجع با ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در بحث رؤیت هلال ماه مبارک رمضان ارتباط می‌گیرند، گفت: البته مبنای تقویم کشور در تعیین اوقات مناسبت‌های دینی، نظر ولی فقیه است.

موحدنژادبه گزارش ایکنا، نشست تخصصی «بررسی رؤیت‌پذیری هلال ماه رمضان» 23 فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده، رئیس هیئت امنای مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی، حجت‌الاسلام والمسلمین موحدنژاد، دبیر علمی ستاد استهلال کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

حجت‌الاسلام موحدنژاد در این نشست گفت: دو مرکز در کشور در زمینه تقویم و اول ماه‌های قمری فعال هستند؛ یکی شورای تقویم در دانشگاه تهران و دیگری ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری که بر اساس گزارشات گروه‌های رصدی، استهلال ماه‌های مختلف را بیان می‌کنند.

وی افزود: در گذشته استخراج تقویم به صورت فردی بود، ولی براساس مصوبه هیئت دولت، این کار بر عهده مؤسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران قرار گرفت و شورایی در این زمینه تشکیل شد و افراد شورا همگی اطلاعات نجومی دارند یا متخصص نجوم هستند.

موحدنژاد تصریح کرد: اولین سؤال در شورای تقویم برای استخراج تقویم، این بود که ملاک در این کار، نظر چه مرجعی است، چون برخی رؤیت با ابزار را حجت می‌دانند و برخی نمی‌دانند یا مثلاً اگر به ما خبر دهند در ونزوئلا هلال دیده شده است، برخی فقها مانند آیت‌لله خویی و صافی و نوری همدانی قابل قبول می‌دانند.

تدوین تقویم بر مبنای نظر رهبری

وی ادامه داد: ما این موضوع را خدمت مقام معظم رهبری مطرح و بیان کردیم که تقویم هم جنبه دینی و هم حکومتی دارد و نمی‌توان مثلاً در عید قربان، غدیر و فطر، دو روز را تعطیل کرد و میان نظرات مراجع جمع کنیم. لذا تقویم بر مبنای نظر مقام معظم رهبری نوشته می‌شود.

موحدنژاد با بیان اینکه اگر دو روز به عنوان یک مناسبت مذهبی در تقویم بیاید، آثار بسیار بدی دارد، اظهار کرد: مثلاً اگر عاشورا دو روز در تقویم باشد، باعث افول شکوه مناسبت‌های مذهبی و اختلاف و سردرگمی می‌شود.

دبیر علمی ستاد استهلال کشور اضافه کرد: ما لیست مفصلی از هلال‌های ثبت شده در صد سال قبل را داریم و شرایط کنونی را با آنها مقایسه می‌کنیم، در این صورت احتمال وقوع برخی هلال‌ها مانند امروز (23 فروردین 1400) سابقه تاریخی ندارد، به همین دلیل فردا ماه روزه نیست؛ حال در اینجا این سؤال مطرح است که با این آگاهی، چرا باز استهلال می‌کنیم؟ و به همان مسئله اطمینان نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: جواب این است که برخی هلال‌ها مورد اختلاف حتی میان کارشناسان است، مانند هلال رمضان سال قبل که اعضای شورای تقویم بنا را بر رؤیت گذاشتند، ولی گزارشی از رؤیت نیامد. 

دبیر علمی ستاد استهلال کشور با بیان اینکه شورای تقویم یک مسئله و ستاد استهلال مسئله دیگری است، افزود: در ستاد استهلال، ما به گزارشات گروه‌های رصدگر و افراد توجه داریم. در ستاد استهلال، اظهار نظر هم نمی‌کنیم، بلکه تمامی گزارشات را با جزئیات خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌دهیم و بعد نظر ایشان از رسانه اعلام می‌شود. البته این گزارشات در سایت leader.ir همراه با جزئیات، همان شب یا صبح فردای آن بارگزاری می‌شود.

ارتباط دفاتر مراجع با ستاد استهلال

موحدنژاد بیان کرد: مسئله دیگر قابل ذکر اینکه ارتباط ستاد استهلال رهبری با دفاتر مراجع تقلید وجود دارد و حتی گاهی خود مراجع تقلید با ستاد تماس گرفته و از جزئیات استهلال می‌پرسند، گرچه اختلافات فقهی بر سر جای خود پابرجاست.

موحدنژاد تصریح کرد: حتی یکی از سال‌ها خدمت مقام معظم رهبری گفتند در این مسئله حکم کنید، ایشان گفتند اشکالی ندارد، ولی باز آیت‌الله مکارم آن را نپذیرفتند و وقتی از ایشان سؤال شد که شما حکم فقیه را در این مسئله نافذ می‌دانید، پس چرا نپذیرفتید، آیت‌الله مکارم فرمودند من اگر در مبنای فقهی با رهبری یکی بودم، حرفی نداشتم و تبعیت می‌کردم.

انتهای پیام
captcha