سه پیام عملیات خرابکارانه اسرائیل در تأسیسات هسته‌ای نطنز
کد خبر: 3964160
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
بیگدلی تشریح کرد:

سه پیام عملیات خرابکارانه اسرائیل در تأسیسات هسته‌ای نطنز

کارشناس مسائل بین‌المللی عملیات خرابکاری اسرائیل در تأسیسات هسته‌ای نطنز را حاوی سه پیام به آمریکا، ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دانست و گفت: پیام اسرائیل از چنین اقدامی به آمریکا و ایران هشداری و در راستای جلوگیری از توافق یا وادار کردن ایران به کاستن از سطح مطالبات برجامی و از طرفی اعلام حمایت از کشورهای عربی در مقابل ایران است.

علی بیگدلی

علی بیگدلی، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پیام اسرائیل با خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز در حین برگزاری مذاکرات برجامی وین گفت: پیام اول این اقدام هشداری به آمریکاست که اگر توافقی بین ایران و آمریکا انجام بگیرد به تنهایی از ایران انتقام می‌گیرد و مانع هرگونه توافق می‌شود. پیام دوم اعلام حمایت از کشورهای عربی است. زیرا اسرائیل با ورود بیشتر به منطقه به ویژه پس از عادی‌سازی روابط با اعراب، احساس مسئولیت مضاعفی پیدا کرده و می‌خواهد از منافع کشورهای عرب منطقه، هرچند غیر آشکار، حمایت کند.

وی افزود: از آنجا که اسرائیل معتقد است با توافق ایران و آمریکا، منافع خودش و کشورهای عربی خلیج فارس به خطر می‌افتد لذا اسرائیل با این اقدام خرابکارانه این پیام حمایتی را نیز به اعراب ارسال کرد. البته سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به اسرائیل نیز مؤید همین نظر است که آمریکا، اسرائیل و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس را در این توافق فراموش نمی‌کند.

چراغ سبز احتمالی آمریکا به اسرائیل

بیگدلی ادامه داد: این سفر نشان داد که آمریکا در دوران بایدن به هیچ وجه حمایت خود را از اسرائیل کاهش نداده و به نوعی تأییدی بر اقدام خرابکارانه اسرائیل در سایت نطنز است، به ویژه اینکه خبر این اقدام اولین بار در نیویورک تایمز منتشر شد که شاید بیانگر چراغ سبز احتمالی آمریکا به اسرائیل برای این اقدام خرابکارانه باشد.

این کارشناس مسائل بین المللی اظهار کرد: پیام سوم اسرائیل به ایران بود که اگر ایران سطح توقعات و مطالبات را در ارتباط با برجام و تحریم‌ها کاهش ندهد پیوند اسرائیل و اعراب با آمریکا تقویت می‌شود و این همان سیاست آمریکا در دوران ترامپ است. به همین دلیل برخی معتقدند ایران نباید این موقعیت را از دست دهد و هرچه سریعتر مسئله برجام را حل و فصل کند.

سطح امنیت سایت‌های هسته‌ای ایران غیرقابل قبول است

وی یادآور شد: اگرچه بایدن در مبارزات انتخاباتی اعلام کرد برای رفع اختلافات و بازگشت به برجام آماده است اما شاید انتظار نداشت با سرسختی و موضع قاطع ایران مواجه شود. اگر توافقی در مذاکرات حاصل نشود موعد قانونی مصوبه مجلس به پایان می‌رسد و ایران باید سطح فعالیت‌های هسته‌ای خود را طبق مصوبه مجلس افزایش دهد و از طرفی ممکن است در سال 2024 ترامپ یا فردی از همفکران او در آمریکا به قدرت برسد و لذا از دست دادن این فرصت به راحتی قابل جبران نیست.

بیگدلی بیان کرد:‌ به اعتقاد من شرایط هر روز در حال تغییر است و اگر قرار بر حل مسئله برجام است باید سطح انتظارات را تعدیل کرد. از طرفی این حمله نشان داد سطح امنیت سایت‌های هسته‌ای کشور چندان قابل قبول نیست و آسیب‌پذیری ایران در این حوزه بالاست که باید برای آن هم فکری کرد.

بیگدلی درباره تأثیر اقداماتی مانند توافق همکاری 25 ساله ایران و چپین در تحریک اسرائیل برای این خرابکاری‌ها در جهت تضعیف این توافقات راهبردی ایران گفت: چین بدون موافقت آمریکا جرئت نمی‌کند وارد بازار ایران شود زیرا نمی‌خواهد بازار 750 میلیارد دلاری آمریکا را از دست بدهد و اتحادیه اروپا نیز چین را تحت فشارمی‌گذارد. حتی کشورهای منطقه مانند عربستان و مصر که اخیرا با چین قراردادهایی امضا کردند به چین پیام داده‌اند در صورت عملی شدن قرارداد 25 ساله همکاری با ایران سطح مراودات خود را با چین کاهش می‌دهند لذا به اعتقاد من توافق ایران و چین چندان جدی و عملی به نظر نمی‌رسد و نمی‌تواند به منزله عاملی برای خرابکاری اسرائیل تلقی شود.

این استاد پیشین دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: به نظر من مشکل در جای دیگری است و عملی شدن موضع سخت ایران در لغو همه تحریم‌ها از سوی آمریکا تا حدی شدنی نیست و باید برای جلوگیری از شکل نگرفتن فشارهای جدید در اطراف ایران که امنیت کشور را تهدید می‌کند، به سمت راهکارهایی در جهت حل مسئله برجام حرکت کرد.

مسئله برجام را باید در دولت فعلی حل کرد

بیگدلی در پاسخ به این سؤال که بهتر است مسئله برجام و تحریم‌ها در دولت فعلی حل شود یا دولت آینده پیگیر آن باشد، گفت: برای آمریکایی‌ها تفاوتی نمی‌کند که چه دولتی در ایران بر سر کار باشد. مردم اکنون در تنگنای شدید معیشتی در کنار وضعیت نامطلوب کرونایی قرار دارند و لذا بسیار غیر عاقلانه است که مقامات تصمیم‌گیر بخواهند حل این مسئله را به پس از انتخابات و دولت آینده موکول کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای آمریکایی‌ها مهم نیست که دولت ایران اصولگرا یا اصلاح‌طلب، گفت: آمریکایی‌ها فشارها و تحریم‌های خود را در هر صورت اعمال می‌کنند و این ما هستیم که باید برای کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم که ممکن است با این وضعیت به طغیان‌های اجتماعی بینجامد، تلاش کنیم در همین فرصت دولت فعلی این مسئله را حل کنیم. کانون‌های تصمیم‌گیر کشور باید این نکته را مدنظر قرار دهند تا این فرصت از دست نرود.

انتهای پیام
captcha