ضرورت توسعه نیت واقفان به شاخه‌های مختلف علمی / هدف متعالی جوایز علمی کشور چیست؟
کد خبر: 3964223
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
حجت‌الاسلام خاموشی بیان کرد:

ضرورت توسعه نیت واقفان به شاخه‌های مختلف علمی / هدف متعالی جوایز علمی کشور چیست؟

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تأکید بر توسعه نیت واقفان به شاخه‌های مختلف علمی، هدف مشترک تمامی جوایز علمی کشور را تقویت بنیه علمی ایران اسلامی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه ساختمان و موزه بنیاد فرهنگی البرز صبح امروز، 24 فروردین‌، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه؛ حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز؛ تورج فرهادی، شهردار منطقه 6 تهران و تنی چند از مسئولان در ساختمان جدید بنیاد البرز واقع در خیابان سمیه تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی حمید مجیدی‌مهر، قاری ممتاز قرآن کریم، ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز طی سخنانی اظهار کرد: همانگونه که مستحضرید بنياد فرهنگی البرز در سال 1342 و با هدف كمك به اشاعه فرهنگ كشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی، از طریق اعطای جایزه البرز به همت مردی خیراندیش و نیك‌سیرت، زنده‌یاد حسینعلی البرز تأسیس و وقف شد که طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را مورد حمایت و تشویق قرار داده و این مهم در سال‌های اخیر در قالب همایش‌های ملی با حضور مقامات علمی و مسؤولین كشوری محقق شده است.

ارشدی ادامه داد: بنا بر تأکید ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، تأمین فضایی متناسب با شأن علمی و فرهنگی این بنیاد در دستور کار قرار گرفت و سرانجام ملک حاضر از سوی این بنیاد خریداری شد تا با بازسازی و آماده‌سازی آن به عنوان بنایی فاخر و فرهنگی، به عنوان ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی البرز مورد بهره‌برداری مناسب و شایسته اهالی علم و فرهنگ قرار گیرد.

ضرورت توسعه نیت واقفان به شاخه‌های مختلف علمی / هدف مشترک جوایز علمی در تقویت بنیه علمی ایران اسلامی

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: امروز، همزمان با افتتاح این مکان، به فضل خدای متعال و با یاری شما عزیزان، شروع حرکتی را پایه‌ریزی می‌کنیم که می‌تواند در مسیر حرکت بنیاد فرهنگی البرز منشأ تحولات بزرگی باشد. یکی از تحولات مزبور، شناساندن بیش از پیش جایزه البرز در نزد مسئولان و اقشار مختلف جامعه است.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت منحصربه‌فرد فرهنگی و علمی این جایزه، به نظر می‌رسد به منظور ترویج فرهنگ وقف علمی در جامعه و توجه مردم به‌ویژه متمکّنین به عرصه‌های جدید وقف متناسب با نیازهای روز کشور (مطابق با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج علم و فن‌آوری و نخبه‌پروری) و همچنین، معرفی مرحوم حسینعلی البرز به عنوان چهره ماندگار وقف علمی (با هدف معرفی الگوهای موفقی از واقفان خیراندیش به جامعه) باید اقدامات مؤثری را در راستای آشنا کردن مردم با این جایزه انجام داد که خوشبختانه با تعامل خوبی که با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و اصحاب علم و فرهنگ داریم، با تمام توان در حال طی این مسیر هستیم.

ارشدی افزود: امروز بهترین روز کاری بنده در طول دو سال گذشته در بنیاد است. بنیاد فرهنگی البرز زمانی می‌تواند به تحقق آرمان‌های خود امیدوار باشد و همواره در مسیر پیشرفت و تعالی گام بردارد. ما باید با اجرای امینانه نیت واقف بنیاد، در پاسداشت مقام علم، تلاش کنیم و در این راه نورانی، خود را بیش از پیش نیازمند راهنمایی و حمایت تمامی عالمان و دست‌اندرکاران می‌دانم و امیدوارم که ان شاءالله با دستاوردهایی که این بنیاد خواهد داشت، به عنوان یک الگوی مؤثر در حوزه وقف علمی معرفی شود.

وی اظهار کرد: در پایان وظیفه خود می‌دانم که از تمامی بزرگوارانی که با حضور گرمشان در این ایام سخت کرونایی زینت‌بخش مراسم ما شدند تقدیر و تشکر ‌کنم، به ‌ویژه از نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونان و مدیران محترم سازمان اوقاف و امور خیریه، اعضای هیئت‌امنای بنیاد که در این مسیر تمام مساعی خویش را به کار گرفتند، اساتید دانشگاه‌ها، مدیران و مسئولان وزارتی، منتخبان جایزه البرز در سنوات قبل و کلیه دانش‌‌پژوهان و علاقه‌مندانی که با حضور خود این مراسم را مزین کرده‌اند و صحبت‌های خود را با جمله‌ای از زنده‌یاد حسینعلی البرز به پایان می‌رسانم: «این بنیاد برای یک، 10 و یا صد سال پایه‌ریزی نشده است؛ بلکه هدف مؤسس آن این است تا زمانی که ایران باقی است و دین و اخلاق در کشور ما مقام خود را دارند، این بنیاد در خدمت نسل جوان باشد».

ضرورت توسعه نیت واقفان به شاخه‌های مختلف علمی / هدف مشترک جوایز علمی در تقویت بنیه علمی ایران اسلامی

در ادامه این مراسم و پس از پخش کلیپی از آماده‌سازی ساختمان بنیاد فرهنگی البرز، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، نیز ضمن عرض خیرمقدم به حضار و تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان و با بیان اینکه نسل جوان باید این مکان را رونق و توسعه دهد و روزبه‌روز بر فروغ و تلألؤ آن بیفزایند، گفت: موقوفه البرز برای جایزه ملی وقف شده و جایزه علمی به گونه‌ای است که در ایران اسلامی سوابق زیادی دارد. به عنوان مثال ما جایزه المصطفی نیز داریم که قدیمی‌ترین و قوی‌ترین جوایز در جمهوری اسلامی ایران است. همچنین، جوایز ادبی و علمی فراوانی با نام‌های دیگر داریم که تمامی این جوایز جهت مشترکی با عنوان تقویت بنیه علمی در ایران اسلامی دارند.

وی افزود: هنگامی که سوابق موقوفه علمی را مطالعه کردم، متوجه شدم که این واقف خیراندیش پیشرفت و تعالی کشور را به صورت خیلی دقیقی در نیت وقفی خود هدف‌گیری کرده است. امام کاظم(ع) فرمودند: «يا هِشامُ، إنّ العَقلَ معَ العِلمِ فقالَ؛ ای هشام! خرد با دانایی همراه است»‌. خداوند متعال در قرآن کریم فرمود: «وَلا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ؛ تفکر با علم رشد پیدا می‌کند».

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: هر فردی که بخواهد در شاخه‌های مختلف علمی فکری بازتر و تعقلی عمیق‌تر داشته باشد، باید عالم و آگاه و با مقدمات آشنا باشد و علاوه بر اینکه مؤلفه‌های علم را دقیقا به یاد داشته و موضوعات را با هم مخدوش نکند، دقت نظر نیز داشته باشد. پس هدفی که مرحوم البرز در نظر گرفته، تعالی کشور، جمهوری اسلامی و مردم در جهان معاصر و جهان پیش روست.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: اگر ما گرفتار تحریم‌ها هستیم، به این دلیل است که علم در هیچ کشوری انحصار ندارد و ما با علم می‌توانیم از تحریم‌ها خارج شویم. مخترعان، مکتشفان، دانشمندان و جوانان ما و کسانی که به واسطه آن‌ها در قبال نظام استکباری غرب دست‌پر می‌شویم، همین نسل جوان پراستعداد و دارای اندیشه‌ای هستند که ما را به اهداف خود نزدیک می‌کنند. امیدواریم موقوفه البرز بتواند سرآمد این جوایز باشد؛ ‌چراکه نیت واقف آن نیز چنین بوده است. امروز در حال افتتاح فضای کالبدی بنیاد فرهنگی البرز هستیم اما بارگذاری این فضای کالبدی باید تعریف خود را پیدا کند. بنده در سال گذشته مطرح کردم که جایزه منحصر به یک نقدینگی در جلسه تعیین نفرات برتر نیست و ما می‌توانیم کمک دیگری کنیم و جایزه را استمرار بخشیم؛ به این جهت که فردی که به اختراعی دست یافته، اندک اندک رونق اقتصادی پیدا کند و از زندگی علمی خود لذت ببرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان تصریح کرد: موقوفه البرز ما را بر این داشته که برای وقف‌های جدیدی که به سراغ می‌آیند، وقف علمی و شاخه‌های جدید را پیشنهاد دهیم. طبق همین برنامه، طی چند روز گذشته موقوفه‌ای در تهران، وقف علمی شد. ما باید سعی کنیم که جریان علم‌آموزی را منحصر به مدرسه نکنیم و ضمن تعالی‌بخشی به این جریان، نیت واقفان را به شاخه‌های مختلف علمی توسعه دهیم که خوشبختانه امروز این مسئله از استقبال بسیار خوبی برخوردار است.

ضرورت توسعه نیت واقفان به شاخه‌های مختلف علمی / هدف مشترک جوایز علمی در تقویت بنیه علمی ایران اسلامی

در ادامه این مراسم، پروفسور ناصر سیم‌فروش، که خود از برگزیدگان جایزه البرز است، طی سخنانی با بیان اینکه در گذشته هیچ اطلاعی از بنیاد فرهنگی البرز و جایزه آن نداشتم، اظهار کرد: تنها زمانی با این بنیاد و فعالیت آن آشنا شدم که به عنوان برگزیده جایزه فرهنگی البرز انتخاب و تجلیل شدم. زمانی که شرح حل زندگی مرحوم البرز را مطالعه کردم، به خود بالیدم که یک ایرانی مسلمان هستم. آن مرحوم دارایی خود را وقف تعیین جایزه برای دانشمندان و مبتکران علمی کردند که این مسئله، موضوعی بسیار مهم و بزرگ است؛ چراکه با وجود اینکه خیّران زیادی در کشور وجود دارند، اما خیّران علمی اندکی وجود دارند که اموال خود را در این راه وقف می‌کنند.

سیم‌فروش بیان کرد: افتخار می‌کنم که جایزه بنیاد البرز نصیب اینجانب شد و بنده نیز تمامی 25 سکه‌ای که به عنوان جایزه دریافت کردم را برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه به رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان تقدیم کردم. علم چراغی است که راه ما را به سمت قله‌های توسعه روشن می‌کند. البته علم نیز خود به دو گونه نافع و مضر تقسیم می‌شود که باید همگان به سمت بهره‌گیری از علم برای رفع آلام مردم و نیازهای ایشان استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: به یاد دارم که زمانی در پیش از انقلاب اسلامی جهت علمی کشور به سمت خدمت به مردم نبود. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور به خارج از کشور می‌رفتند و از ابتدای تحصیل تقریبا برای جذب در کشورهای غربی تربیت می‌شدند و شاید در سال فقط در حدود 300 تا 400 دانشجوی پزشکی در کشور تربیت می‌شد. اما با پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت آن پزشکان و دانشجویان متخلقی تربیت شدند که ثمره آن را امروز در مواجهه با سختی‌هایی همچون مبارزه با بیماری کرونا مشاهده می‌کنیم. با پیروزی انقلاب اسلامی یک نوع انقلاب علمی در کشو رخ داد و امروز اغلب شهرهای کوچک و بزرگ کشور از نعمت وجود پزشکان و متخصصان در زمینه‌های مختلف علمی بهره‌ می‌برند.

انتهای پیام
captcha