برکات خواندن دعای افتتاح و ابوحمزه ثمالی در ماه رمضان
کد خبر: 3964921
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷

برکات خواندن دعای افتتاح و ابوحمزه ثمالی در ماه رمضان

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از دعاهای سفارش شده در این ماه خواندن دعای افتتاح و ابوحمزه ثمالی است، گفت: دعای افتتاح که با حمد و ثنای الهی آغاز می‌شود، شامل مضامین مختلف در ابعاد فردی، اجتماعی، اعتقادی و توحیدی است، از طرفی مناجاتی عاشقانه با خداوند از طریق دعای ابوحمزه ثمالی اتفاق می‌افتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حجت‌پناه، دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: دعا بهترین راه برای ارتباط با خداوند متعال است که آثار روحی و روانی بسیاری برای انسان به همراه دارد، زیرا انسان با دعا به یک منبع غنی معرفت دست می‌یابد که همه کمالات از او سرچشمه می‌گیرد و منشأ لطف و مغفرت است.

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه خودسازی بندگان خداست، افزود: رمضان ماه پر خیر و برکت الهی است و نسبت به دیگر ماه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین نباید از اعمال و برکات آن بی‌بهره ماند، از طرفی برای خودسازی در این ماه باید به تلاوت قرآن کریم و دعاهای این ایام توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری گفت: انسان به واسطه ماه رمضان بزرگ می‌شود و از این طریق می‌تواند آرزوهای بزرگی داشته باشد، بنابراین لازم است این ماه را دریابیم.

حجت‌پناه با اشاره به اینکه با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان فرصت حرکت در مسیر تعالی فراهم‌ می‌شود، بیان کرد: لحظات این ماه مبارک از بهترین اوقات است و رحمت الهی به طور وسیع‌تری شامل حال بندگان می‌شود.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دعا کردن به ویژه در ایام ماه رمضان امری ضروری است، بیان کرد: طبق سیره ائمه اطهار(ع) بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان دعا به درگاه حق تعالی است، اگر دقت کنیم تمامی دعاها و به‌ویژه آن دسته از دعاهایی که نسبت به خواندن آن‌ها در ماه مبارک رمضان بیشتر تأکید شده منبع غنی و سرشار از آموزه‌های اخلاقی، دینی و اجتماعی هستند، بنابراین انسان از فرصتی که در اختیارش قرار گرفته نباید غافل شود.

حجت‌پناه با بیان اینکه در کنار اعمال واجب ماه مبارک رمضان، اعمال مستحبی زیادی برای این ماه بیان شده است، گفت: چه خوب است هر فرد به اندازه وقت و توان خود در انجام اعمال و خواندن ادعیه این ماه اهتمام داشته باشد، هرچند در انجام فرایض دینی کیفیت بسیار مهم‌تر از کمیت است.

وی با بیان اینکه از دعاهای سفارش شده در این ماه خواندن دعای افتتاح و ابوحمزه ثمالی است، تصریح کرد: دعای افتتاح که با حمد و ثنای الهی آغاز می‌شود، شامل مضامین مختلف در ابعاد فردی، اجتماعی، اعتقادی و توحیدی است، از طرفی مناجاتی عاشقانه با خداوند از طریق دعای ابوحمزه ثمالی اتفاق می‌افتد.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری گفت: بحث اعتقادی و جایگاه ولایت و امامت از دیگر موضوعاتی است که  در دعای افتتاح بیان شده است، از طرفی بحث مهدویت و انتظار از مهم‌ترین بخش‌های دعای افتتاح است که قطعاً خواندن این دعا در خودسازی انسان به‌منظور زمینه‌سازی برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه با خواندن دعای افتتاح، انسان برای ظهور امام زمان(عج) و تحقق عدلش آماده می‌شود و از خدا می‌خواهد که زمینه ظهور را فراهم سازد تا با ظهورش عدالت، ارزش‌های الهی و سنت نبوی را در همه جهان بگستراند، بیان کرد: در این دعا انسان می‌آموزد که اگر بخواهد به تقرب الهی برسد باید علاوه بر دعا کردن، تلاش نیز داشته باشد.

حجت‌پناه در ادامه افزود: دعای ابوحمزه ثمالی ویژگی‌های خاصی دارد که آن را در زمره دعاهایی قرار می‌دهد که می‌تواند به خوبی تصویر درست از آموزه‌های توحیدی ارائه دهد و رابطه انسان با خدا را به بهترین شکل ممکن، نمایان کند.

وی با اشاره به اینکه دعای ابوحمزه ثمالی هم از نظر سند تام و صحیح است و هم از نظر محتوا و دلالت عمیق و لطیف، تأکید کرد: این دعا دربردارنده سپاس و ستایش خداوند متعال و شناساندن مبدأ هستی است.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری گفت: در این دعا به موضوعات دینی و مسائل دنیوی پرداخته شده و به دلیل جامعیت این امر، برای همگان قابل استفاده است.

وی بیان کرد: در ادعیه زمان خواندن هر دعا مشخص شده است، اما افراد بنا به فراهم بودن شرایط می‌توانند دعا بخوانند، از طرفی دعا کردن کار مستحبی است که لازمه آن داشتن حضور قلب است، بنابراین بهترین زمان برای خواندن دعا و سخن گفتن بنده با معبود خود، هنگام شب و سحر است.

انتهای پیام
captcha