امتیازات جامعه روزه‌دار
کد خبر: 3966538
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴

امتیازات جامعه روزه‌دار

رعایت فضیلت‌های اخلاقی در ماه مبارک رمضان یکی از موضوعاتی است که در احادیث دینی ائمه اطهار بر آن تأکید بسیاری شده است، تقویت اخلاق خوب و هر آنچه که در رفتار فرد روزه دار دیده می‌شود مصداق بارز اخلاق خوب و پسندیده یا اخلاق زشت و ناپسند است.

امتیازات جامعه روزه‌دار

رعایت فضیلتهای اخلاقی در ماه مبارک رمضان یکی از موضوعاتی است که در احادیث دینی ائمه اطهار بر آن تأکید بسیاری شده است، تقویت اخلاق خوب و هر آنچه که در رفتار فرد روزه دار دیده میشود مصداق بارز اخلاق خوب و پسندیده یا اخلاق زشت و ناپسند است.

خداوند مهربان با آراستن این ماه مبارک با عناصری مانند رحمت، مغفرت، دعا و نیایش انسانها را برای برداشت توشه معنوی سفارش میکند و داشتن اخلاق خوب و ارزشهای اخلاقی باعث می‌شود انسان‌ها در راه نیک قدم بردارند. تقویت فضایل اخلاقی و تداوم آن در سایر ماه‌های سال از جمله نکاتی است که ائمه اطهار بر آن تأکید دارند.

در ماه مبارک رمضان ساعت‌ها و لحظه‌ها ارزشمند هستند، حتی خواب و استراحت کردن یک فرد روزه‌دار در نزد خدای متعال عبادت محسوب می‌شود. وقتی خدای مهربان در این ماه به بنده‌اش این قدر لطف و مهربانی ارزانی می‌کند که خواب او نیز عبادت است پس اگر روزه داری در این ماه همراه با خوش اخلاقی و رفتار نیک باشد طراوت و تازگی بیشتری نیز نصیب فرد روزه‌دار و ثواب کارها و اقدامات او چند برابر می‌شود. چرایی مساوات در ماه رمضان اهمیت و جایگاه والاى عدالت در اسلام از یک طرف و وابستگى تحقق آن به ابزارهاى حکومتى و قدرت از طرف دیگر نشانگر آن است که حکومت دینى ناگزیر است که عدالت را به ‌عنوان یکى از اهداف اساسى خود برگزیند تا از مسیر دینى خود خارج نشود. آیات بسیارى در قرآن در باب لزوم توجه به تأمین و برقرارى قسط و عدل در قرآن وجود دارد. عدل به مفهوم اجتماعى، هدف نبوت و به مفهوم فلسفى، مبناى معاد است.

احمد خرسندی، مربی قرآن و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه رمضان ماه بندگی و نیایش‌های صادقه است، گفت: روزهای ماه مبارک رمضان برگزیده ترین روزها و ساعت‌ها و لحظه‌های آن نیز خاص‌ترین لحظه‌ها هستند که خداوند متعال مسلمانان را برای استفاده هر چه بیشتر از فیوضات این ماه و رعایت اخلاق مداری سفارش کرده است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در مورد احکام اخلاقی که روزه داران هم باید به آن پایبند باشند، گفت: امام صادق(ع) فرموده است «هر گاه روزه گرفتید، پس حفظ و کنترل کنید زبانتان را از دروغ و چشمانتان را از (هر چه دیدنش بر او حرام است) بپوشانید، (و در حال روزه) منازعه و دعوا (که لازمه‏‌اش بدگویى و فحاشى است) نکنید و به همدیگر حسادت نورزید و غیبت نکنید و ترشرو و غضبناک نباشید و با یکدیگر دشمنى نکنید و دروغ نگویید، مخالفت همدیگر نکنید (آنجا که مخالفت جائز نیست) و نسبت‏ به همدیگر خشم و غضب نداشته باشید و همدیگر را لعن و ناسزا نگویید و شماتت و ملامت نکنید، (و در کارهاى خیر مثل قرائت قرآن و نماز و ذکر) سستى و بی‌حالى به خود راه ندهید و مجادله نکنید، اذیت و ظلم (به زیر دستان و خدمتگزاران و افراد تحت‏ سرپرستى) نکنید و سفاهت و خود را به حماقت زدن به خود راه ندهید (حلیم و با وقار باشید) کسى را زجر و شکنجه ندهید و از یاد خدا غافل نشوید و نماز را فراموش نکنید.

وی ادامه داد: فرد روزه دار ممکن است در اثر تشنگی و گرسنگی نتواند کنترلی بر رفتار خود داشته باشد، می‌دانیم زندگی در شرایط فعلی خیلی سخت شده است، زندگی همراه با مشکلات اقتصادی و بدهکاری را متوجه افراد کرده است و همه این مسائل باعث می‌شود انسان کنترل کمتری بر رفتار خود داشته و رفتاری ناشی از عصبانیت بروز دهد، ولی بهتر است با رعایت دستورات دینی در زمینه خویشتن داری و تمرین صبر بر خشم و رفتارهای خود کنترل داشته و آثار و نتایج آن را در زندگی خود مشاهده کند.

حضرت رسول اکرم در خطبه‌ای که توسط حضرت علی(ع) در کتاب‌های دینی روایت شده است فرموده‌اند: ای مردم بزرگان خود را گرامی بداريد و به کوچکتران خود محبت كنيد و به خويشان خود مهر بورزيد. زبان‌های خود را از آنچه نبايد گفت نگاه داريد و چشمان خود را بر حرام بپوشانيد و گوش‌های خود را از شنيدن ناشنيدنی‌ها حفظ كنيد. با يتيمان مردم محبت بورزيد تا بعد از شما به يتيمان شما محبت كنند. از گناهان خود به سوی خدا توبه كنيد. هنگام نماز دست‌هايتان را به دعا بلند كنيد‏؛ زيراكه وقت نماز بهترين وقت‌هاست. در اين اوقات خداوند با رحمت به بندگان خود نظر می‌كند و هرگاه با او مناجات كنند‌‏ جوابشان می‌دهد و هرگاه او را ندا دهند به آنان لبيک می‌گويد و اگر او را بخوانند (دعايشان را) مستجاب می‌كند.

خرسندی تأکید کرد: این ماه پرفضیلت، بهترین فرصت برای رسیدن به کمالات انسانی است. خداوند متعال نیز دارای فضائل و فیض سرشاری است که در ماه مبارک رمضان دوست دارد بندگانش نیز در این فضائل با او شریک شوند. وجود انسان‌ها از حسن فیض پروردگار سرشار است که با تقویت اخلاق خوب می‌توانند به کمالات برسند. انسان می‌تواند در این ماه با تقویت کردن و کمک گرفتن از نماز، روزه و نیایش خالصانه به خدا نزدیک شود.

انتهای پیام
captcha