خدیجه(س)؛ بانوی اولین‌های اسلام/ بزرگترین درس زندگی ام‌الزهرا(س) چه بود؟
کد خبر: 3966552
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

خدیجه(س)؛ بانوی اولین‌های اسلام/ بزرگترین درس زندگی ام‌الزهرا(س) چه بود؟

حضرت خدیجه(س) نخستین همسر پیامبر(ص) و نخستین فردی كه به اسلام ایمان آورد و پشت سر همسرش نماز اقامه كرد. سراسر زندگی آن حضرت درس‌های نغز و ناب است كه جای دارد مسلمانان با این درس‌ها آشنا شوند.

به گزارش ایکنا از فارس، در روایت‌های اسلامی آمده است كه حضرت خدیجه سلام‌الله، همسر پیامبر مكرم اسلام صلی‌الله علیه و آله نخستین بانویی بوده است كه بعد از بعثت پیامبر(ص) به اسلام ایمان آورد و همراه با مولای متقیان، حضرت علی(ع) نمازهای یومیه خود را به همسر بزرگوار خود اقامه می‌كردند.

درباره نخستین بانوی بزرگواری كه به دین اسلام گروید، روایت‌های مختلفی وجود دارد اما هرآنچه كه هست و قطعیت دارد، آن است كه این بانوی بزرگوار تمام ثروت، مكنت، زندگی و هستی خویش را برای تبلیغ دین خدا صرف كرد.

آنچه كه در روایت‌ها آمده است این است كه حضرت خدیجه(س) نخستین بانویی است كه پیامبر(ص) با ایشان ازدواج كرد. همچنین آن حضرت نخستین بانوی نمازگزار دین اسلام است كه در كنار كعبه به پیامبر مكرم اسلام(ص) اقتدا می‌كردند.

علاوه بر این‌ها در روایت‌ها آمده است كه حضرت خدیجه(س) نخستین بانوی معتقد به ولایت امیرمؤمنان بوده است كه پیامبر(ص) در شب ارتحالش فرمودند «باید به ولایت علی بن ابی طالب شهادت دهی» و حضرت خدیجه(س) گفت: «به ولایت او ایمان آوردم و بیعت کردم».

در نهایت در كتاب مجمع الزوائد هیثمی نیز آمده است كه حضرت خدیجه(س) نخستین بانویی بود که از دست پیامبر اکرم(ص) از انگور بهشتی تناول فرمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، خطیب برجسته كشورمان در یكی از منابر خود درباره زندگی حضرت خدیجه(س)، گفت: درس بزرگ زندگی حضرت خدیجه كبری(س) برای مسلمانان یک درس است و آن اینكه اگر كسی با خدا معامله كند، خدا برای او چیزی كم نمی‌گذارد.

وی افزود: این بانوی با عظمت با خداوند چند مرتبه معامله عجیبی كرد، ثروتمندترین زن جزیرةالعرب بود، تمام ثروتش را داد، خداوند به او كوثر یعنی حضرت زهرا(س) كه ام‌الائمه است، اهدا كرده است. یعنی تمام ائمه معصومین از حضرت خدیجه(س) هستند و چه افتخاری بالاتر از این وجود دارد.

عالی با یادآوری اینكه امام سجاد(ع) و ائمه افتخار می‌كردند كه مادرشان حضرت خدیجه(س) است و در خطبه شام تأكید می‌كند كه پسر خدیجه كبری(س) است،‌ گفت: احدی با 14 معصوم قابل مقایسه نیستند و فاصله‌ زمانی‌شان با آن بانوی بزرگوار بسیار است اما با این وجود افتخارشان آن بوده است كه مادرشان حضرت خدیجه(س) است.

این پژوهشگر دینی بیان كرد: این بانوی با عظمت با آنكه ثروت زیادی داشت و می‌توانست هر‌گونه كه بخواهد كاسبی كند و ثروت، ثروت بیاورد و به‌همان شكلی كه بقیه كاسبی می‌كنند، اما این كار را نكرد، حلال و طیب كاسبی كرد و خداوند آن‌قدر به مال او بركت داد كه این مال مایه عظمت اسلام شد و توانست خرج اسلام شود كه حفظ شود. هر پولی لیاقت خرج شدن برای جای خاصی ندارد، پول خدیجه(س) است كه لیاقت دارد خرج شود تا دین خدا با آن بماند.

وی یادآور شد: پیامبر(ص) فرمود هیچ مالی به اندازه اموال خدیجه(س) به ما نفع نرساند. این به معنای آن است كه در كاسبی خود مراقب باشیم كه با خدا معامله كنیم. این بد است كه یک هیئتی بگوید تا زمانی كه در بازار دروغ نگویی، كارت انجام نمی‌شود. با خدا معامله كنیم آن هم خدایی كه حتی به حیوانات در بیابان هم رزق می‌دهد پس پای دین خود بایستیم.

انتهای پیام
captcha