بستری روزانه ۱۲۰ نفر در بخش‌های کرونایی چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3967113
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴

بستری روزانه ۱۲۰ نفر در بخش‌های کرونایی چهارمحال و بختیاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه روزانه به‌طور میانگین حدود ۱۲۰ نفر در بخش‌های کرونایی استان بستری می‌شوند، گفت: آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در چهارمحال و بختیاری به ۹۱۷ نفر رسیده است و تاکنون بیش از ۳۷ هزار نفر در این استان به کرونا مبتلا شده‌اند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد پنجم اردیبهشت‌ماه در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌چنان موارد بستری، سرپایی و فوتی ناشی از کرونا در پیک چهارم در استان بالا است، اظهار کرد: موارد بستری در پیک چهارم در مقایسه با پیک سوم حدود چهار برابر بیش‌تر است، اگر بخواهیم موارد ابتلا را همانند پیک سوم بستری کنیم تعداد بیماران بستری به بالای ۱۰۰۰ نفر خواهد رسید، اما تلاش می‌شود خدمات به‌صورت سرپایی به بیماران ارائه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: در پیک سوم کرونا در بحرانی‌ترین روزها تعداد بیماران بستری به حدود ۴۸۰ بیمار رسید، اما در حاضر تعداد موارد بستری در مراکز درمانی استان حدود ۶۰۰ بیمار است، تلاش می‌شود با تصمیم کمیته ترخیص، بیماران با وضعیت رو به بهبود را ترخیص کنیم و یا در کلینیک بیماران تنفسی به‌صورت ۲۴ ساعته به آن‌ها خدمات دهیم.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در درصد شیوع و بروز کرونا رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: در هفته گذشته رتبه اول و دوم کشور را در این خصوص داشتیم، خوشبختانه تا حدودی با افت مراجعات مواجه هستیم، اما شرایط بسیار شکننده است.

شیرانی با اشاره به اینکه روزانه به‌طور میانگین حدود ۱۲۰ نفر در بخش‌های کرونایی استان بستری می‌شوند، اظهار کرد: آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در چهارمحال و بختیاری به ۹۱۷ نفر رسیده است و تاکنون بیش از ۳۷ هزار نفر در این استان به کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه موارد سرپایی مبتلا به کرونا در برخی از شهرستان‌ها رو به کاهش است، یادآور شد: اما در همین شهرستان‌ها موارد بستری در حال افزایش است، این موضوع یعنی افرادی که به‌صورت سرپایی در هفته‌های گذشته در منزل قرنطینه بوده‌اند، روند بهبودی آن‌ها مطلوب نبوده و اکنون با حال عمومی بد در بیمارستان‌ها بستری می‌شود و قطعا روند درمان آن‌ها نیز طولانی‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان شهرکرد پایین است، گفت: در حال حاضر بزرگترین نقطه ضعف تیم‌های نظارتی در بحث مدیریت بیماری کرونا جلوگیری از تجمعات، دورهمی و مراسمات عزا و عروسی است، اکنون نگرانی بابت کرونای هندی نیز وجود دارد، این کرونا بسیار وحشی‌تر از کرونای انگلیسی است.

شیرانی تاکید کرد: نیروی انتظامی برای برخورد با مراسمات عزا و شادی وارد عمل شود و اجازه تشکیل این تجمعات را ندهند، مردم نیز گزارشات خود را با نیروی انتظامی در میان بگذارند، با محدودیت‌های نصفه و نیمه نمی‌توان جلوی این بیماری را گرفت، امکان دارد مجددا با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی با افزایش شیوع بیماری مواجه شویم، افزایش موارد ابتلا در اوج پیک بسیار خطرناک است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات مطلوب نیست و مدیران به مصوبه دورکاری بی اعتنایی می‌کنند، در بدو ورود به ادارات افراد مبتلا با سامانه مربوطه غربالگری نمی‌شود، درخواست دانشگاه تعطیلی ۱۰ روزه ادارات و بانک‌ها است.

وی گفت: برگزاری هرگونه مراسم تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود و دستگاه قضایی و انتظامی باید با این افراد برخورد کنند.

در ادامه جلسه سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به نظارت‌های انجام شده در راستای اعمال محدودیت‌های هوشمند تا تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، اظهار کرد: ۴۲۵۴ مورد بازرسی توسط تیم‌های اختصاصی بهداشت محیط انجام شده است و همچنین حدود ۳۳۰۳ مورد بازرسی نیز به‌صورت مشترک با سایر ادارات انجام شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا ۱۶۳ واحد صنفی پلمب و برای ۸۷۱ واحد صنفی نیز اخطاریه صادر شد، همچنین ۱۸۵ مورد نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

جزایری بیان کرد: درصد تعطیلی اصناف گروه شغلی دو، سه و چهار در شهرکرد و فارسان حدود ۹۰ درصد است، شهرستان اردل با ۸۱ درصد رتبه آخر را در عمل به مصوبه تعطیلی اصناف به خود اختصاص داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درخصوص روند واکسیناسیون، توضیح داد: مجموعا ۲۱ هزار و ۶۳۷ دوز واکسن در  استان دریافت شده که از این تعداد ۸۱۱۵ دوز در دوره اول و ۲۴۳۳ دوز نیز در دوره دوم تزریق شده است، مجموعا ۹۰۲۴ نفر از گروه‌های هدف در استان واکسینه شده‌اند.

وی افزود: تاکنون ۵۹.۷ درصد کارکنان حوزه بهداشت و ۷۷ درصد حوزه درمان واکسینه شده‌اند و فردا آخرین مهلت فاز اول واکسیناسیون است، افرادی که در شش ماه گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند نمی‌توانند واکسن تزریق کنند و برخی نیز تمایل به دریافت واکسن نداشتند.

جزایری با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری از ۸۵ درصد در آذرماه سال گذشته به ۵۸ درصد در فروردین ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: در طرح شهید سلیمانی حدود ۶۲ هزار و ۶۲۵ فرد در معرض تماس نزدیک با افراد مبتلا به کرونا رهگیری شدند که از این تعداد ۴۲۷ نفر برای انجام تست PCR  معرفی شدند، ۱۳۸۲ نفر به مراکز منخب کرونا ارجاع و از ۴۳ هزار ۵۳۸ نفر تست سریع انجام شد.

در پایان سعید لک ناظر وزارت بهداشت و درمان در این جلسه، اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته روند واکسیناسیون در فاز یک در چهارمحال و بختیاری رضایت‌بخش بود و این واکسیناسیون طبق پروتکل‌های ابلاغی انجام شده است، فردا فاز اول واکسیناسیون در کشور به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری ۲۳ مرکز برای تزریق واکسن در نظر گرفته شده بود، گفت: باید برای فازهای بعدی واکسیناسیون از تمامی ظرفیت‌های بخش دولتی، خصوصی، سپاه و هلال‌احمر استفاده شود.

لک در پایان گفت: چهارمحال و بختیاری در نرخ بروز بیماری کرونا و روند بستری رتبه چهار را به خود اختصاص داده بود که اکنون به رتبه هفت رسیده است، امید است با همکاری مردم نرخ شیوع بیماری کاهشی شود.

 

انتهای پیام
captcha