چرا خداوند با گرسنگی از میهمانانش پذیرایی می‌کند؟
کد خبر: 3967497
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۸

چرا خداوند با گرسنگی از میهمانانش پذیرایی می‌کند؟

یک استاد اخلاق در دانشگاه بوعلی به تشریح این موضوع پرداخت که چرا خداوند در ماه میهمانی بندگانش آنها را گرسنه نگه می‌دارد.

چرا خداوند با گرسنگی از میهمانانش پذیرایی می‌کند؟علی‌اکبر عروتی موفق، استاد اخلاق و معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه خداوند حکیم است و لطف و رحمتش اقتضا می‌کند که به بهترین نحو از میهمانانش پذیرایی کند، اظهار کرد: خداوند می‌فرمایند اگر بهتر از گرسنگی چیز دیگری پیدا می‌کردم قطعا همان را برای بندگان فراهم می‌کردم.

وی تأکید کرد: گرسنگی زمینه سیر الی‌الله و کسب کمالات بیشتر را برای بندگان فراهم می‌کند، انسان با روزه‌داری باب‌های جدیدی از سیر و سلوک معنوی بر رویش باز خواهد شد، اگر انسان معنای حقیقی از روزه‌داری را درک کند همه اعضا و جوارحش روزه خواهد بود و با شب زنده‌داری و سایر اعمال ویژه ماه مبارک بهتر می‌تواند در مسیر الی‌الله گام بردارد.

عروتی ادامه داد: در روایات داریم که خداوند می‌فرماید «روزه برای من است و من به آن پاداش خواهم داد» و در نهایت می‌فرماید من پاداش روزه‌دار هستم که این اوج میهمان نوازی خداوند را در ماه رمضان می‌رساند.

این استاد اخلاق دانشگاه بوعلی اظهار کرد: گرسنگی بابی را بر روی انسان باز می‌کند که با این باب انسان آمادگی شب زنده‌داری و سایر اعمال واجب و مستحب را پیدا خواهد کرد به عبارتی در این ماه خداوند می‌خواهد با گرسنگی جلوی هیجانات قوای نفس انسان را گرفته و دل انسان را از مرگ معنوی نجات دهد.


بیشتر بخوانید:


معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: روزه‌داری فقط یک بخش از عبادت‌های ماه مبارک رمضان است، بنابراین اگر کسی نمی‌تواند به هر علت موجهی روزه‌دار باشد نباید سایر فضیلت‌های این ماه را از دست بدهد، در این ماه قرائت یک آیه از قرآن فضیلت یک ختم قرآن را دارد، قرار گرفتن لیالی قدر در این ماه، ماه نزول قرآن همگی نشان از خاص بودن ماه مبارک رمضان است که انسان می‌تواند در این ماه خود را به سیر الی‌الله برساند.

روزه‌داری یک همدری اجتماعی را در پی دارد

استاد اخلاق دانشگاه بوعلی سینا به فواید فردی و اجتماعی روزه‌داری پرداخت و گفت: تربیت نفس و در پی آن معرفت نفس و سپس معرفت پروردگار از جمله فواید جسمی روزه‌داری است که پس از آن نیز فرد گرسنه با روزه‌داری حال افراد کم برخوردار جامعه را درک و یک همدردی اجتماعی و هم‌نوایی اجتماعی را در پی خواهد داشت.

وی به راهکارهای درک بیشتر از ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در این ماه انسان با رعایت واجبات و همچنین مستحبات درک بیشتری از این ماه برده علاوه بر این با روزه‌داری تمام اعضا و جوارحش دهان را از غیبت، تهمت و عیب‌جویی باز می‌دارد، گوش را از شنیدن ناروا و چشم را از نگاه به حرام باز دارد در این صورت است که به درک حقیقی از این ماه دست یافته و برای ماه‌های دیگر سال خود را بیمه خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha