آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن / تجربه‌ای که زیست کرونایی تحمیل کرد
کد خبر: 3968481
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰

آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن / تجربه‌ای که زیست کرونایی تحمیل کرد

مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن کریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا، به صورت مجازی برپا شده است، صبح امروز یازدهم اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه در سالن جلسات وزارت ارشاد برگزار شد. ‌

آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن / تجربه‌ای که زیست کرونایی تحمیل کرد

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، صبح امروز یازدهم اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با تلاوت مهدی غلام‌نژاد، قاری‌ بین‌المللی کشور همراه بود، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن‌ و‌ عترت وزیر ارشاد به بیان سخنانی کوتاهی پرداخت و‌ گفت: امیدوارم‌ خداوند بر توشه و‌ توان ما در توسعه فرهنگ و زیست اخلاقی جامعه بیفزاید.

وی افزود: بر این مبنا، در اقدامات خرد و‌ کلان به دنبال توسعه بینش صحیح قرآن در جامعه هستیم. همچنین در صدد توسعه اخلاق و‌ پایداری و الزامات اخلاقی مبتنی بر آخرین وحی نامه الهی هستیم.

معاون قرآن و‌ عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بیان جزئیاتی از نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم پرداخت و تصریح کرد: نمایشگاه مجازی قرآن در دو بخش دایر است، بخش فروشگاهی که در سه حیطه قرآن و‌ عترت، دین و‌ دفاع مقدس کتب و نرم‌افزارهایی را عرضه می‌کند.

برگزاری نشست‌های وبیناری با شرکت اندیشمندان بین‌المللی 

فقهی‌زاده اظهار کرد: در بخش محتوایی نیز سمینارهای متعددی پیش‌بینی شده است که به شکل وبینارهایی با حضور اندیشمندان داخلی و‌ خارجی برگزار می‌شود. بخش محتوایی در حوزه‌هایی همچون آموزش‌های مجازی، پژوهش‌های مجازی و‌ کودک و‌ نوجوان رقم خواهد خورد.

آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن / تجربه‌ای که زیست کرونایی تحمیل کرد

وی‌ در بخش پایانی سخنان خود در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، بیان کرد: امیدوارم تعداد ادوار این‌ نمایشگاه به ده‌ها دوره برسد و در سال‌های آینده نیز شاهد برگزاری آن باشیم.

بر اساس گزارش ایکنا؛ در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد نیز به بیان سخنان کوتاهی پرداخت.

نمایشگاه مجازی قرآن، خوانشی متناسب با شرایط روز 

وی گفت: در شرایط چالش‌های امروز باید به دنبال راه‌حل‌های عبور از مهجوریت قرآن بود. پایان مهجوریت قرآن از مسیر کاربست معارف و مفاهیم قرآنی در زندگی بشر رخ خواهد داد. کاربست معارف قرآن در زندگی نیازمند یک خوانش متناسب با شرایط پیش رو و تحول‌گرایانه زندگی بشر است. این نوع از خوانش قرآن باید از یک سو نگاه به مسائل زیست انسانی در شرایط امروز و آینده جوامع بشری داشته باشد و از سوی دیگر نیازمند اتخاذ رویکرد نوین به استنطاق قرآن است.

آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن / تجربه‌ای که زیست کرونایی تحمیل کرد

بهمنی در ادامه به ویژگی‌های این رویکرد نوین پرداخت و افزود: اولین ویژگی‌ این است که رویکرد نوین باید قابلیت دستیابی به نظام‌وارگی و جامع‌نگری قرآن را داشته باشد، همچنین باید برای مسئله پیشرفت و تحول زیست انسانی راه‌حل جویی نماید و در ادامه از فنون و روش‌های دستیابی به دلالت‌های قرآنی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد بیان کرد: چنین رویکردی را می‌توانیم تحت عنوان رویکرد تمدنی خوانش قرآن بنامیم، اما تحقق خوانش تمدنی قرآن کریم الزاماتی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توانم به این موارد اشاره کنم. مورد اول شبکه‌سازی اندیشمندان، قرآن پژوهان و مفسران قرآن است. ‌دومین مورد کاربست فراوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی برای توسعه قرآن‌پژوهی و هم‌افزایی آن با دانش بشری و سومین مورد نیز توسه دیپلماسی قرآنی به ویژه در جهان اسلام است.

بهمنی در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم،‌ تصریح کرد: ‌این نمایشگاه را می‌توان آغازی بر این راه نورانی تعریف کرد.

چرا دنیای اسلام از انقلاب اسلامی انتظارات قرآنی دارد؟

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه که به صورت وبیناری در مراسم حضور یافته بود، به بیان دلایل انتظارات قرآنی جهان اسلام از انقلاب اسلامی پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود به بیان دلایلی که باعث شده از انتظارهای قرآنیِ جهان اسلام از انقلاب اسلامی سخن گفته شود، اشاره کرد و گفت: دلیل اول این است که انقلاب اسلامی ما پدیده‌ای جهانی است (‌جهان اسلامی و جهانی) و چالش‌ها و تهدیدها و فرصت‌های آن هم رهیافت جهانی دارد. بدون عبور از چالش‌ها و تهدیدهای جهانی و بهره‌گیری از فرصت‌های جهانی، فرصت بقا و ماندگاری نخواهد داشت.

آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن / تجربه‌ای که زیست کرونایی تحمیل کرد

میرزایی دومین دلیل را مرجعیت و حاکمیت علمی و عملی قرآن کریم بیان کرد و افزود: مرجعیت و حاکمیت علمی و عملی قرآن کریم، عامل نظری و عملی منحصر به فرد و بی‌جایگزین انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف خود و حتی بقای خود است. تمسک ثقلینی به قرآن، تنها راه بهره‌گیری درست از تجربه‌های معصوم در تاریخ است. سنت و عترت و حتی خود پیامبر محکوم مرجعیت قرآنی بوده‌اند، در نتیجه قرآن کریم همواره مرجعیت فهم و تفسیر و بهره‌برداری از سنت خواهد بود.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه تصریح کرد: جهان اسلام در عرصۀ قرآنی دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای است. این ظرفیت‌ها کاملاً فرامذهبی است. با رهیافت مذهبی شبکه‌های قرآنی در جهان اسلام به مرکزیت انقلاب و جمهوری اسلامی قابل ساماندهی و بازتولید نیستند ... برای نمونه، ظرفیت‌های جهان اسلام در فعال‌سازی نقش‌های قرآنی در اسلامی‌سازی علوم انسانی بسیار قابل استفاده است.

امام علی(ع) ارتباط با قرآن را به ما می‌آموزد

در ادامه این مراسم نیز سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی پرداخت. صالحی با اشاره به اینکه امام علی(ع) به ما می‌آموزاند چگونه با قرآن ارتباط برقرار کنیم، ‌گفت:‌ محور نخست برای برقرای این ارتباط، محبت به قرآن است. این نکته کمتر در عرف دینی و مذهبی ما مطرح می‌شود. در کلام امیر(ع) آمده است که اگر می‌خواهید به خدا برسید، محبت قرآن داشته باشید. نکته دیگر برای ارتباط با قرآن به تعبیر امام، تلاوت احسن قرآن است، اما تلاوت احسن چیست؟ امام در نهج‌البلاغه آن را به شکلی جذاب توضیح داده است. این توضیح جذاب از نکات دسترس‌پذیرتر و عمومی‌تر تا نکته‌ای که در خطبه متقین مطرح شده است،‌ ادامه می‌یابد؛ تلاوت احسن تلاوتی است که تنها به زبان و ذهن نمی‌زند، بلکه به جان می‌زند و می‌سوزاند.

آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن / تجربه‌ای که زیست کرونایی تحمیل کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سومین نکته برای ارتباط به قرآن کریم در کلام حضرت امیر(ع) را تعلم و تفقه در قرآن کریم برشمرد و گفت: اینکه فرق تعلم و تفقه چیست، مفصل است، اما اجمالاً به این معنی است که ذهن انسان به طرف فضای معرفتی قرآن در سطح و عمق برود. چهارمین نکته برای ارتباط با قرآن نیز این است که مشکلات فکری، روحی و اخلاقی و عملی خودمان را به قرآن عرضه کنیم و از آن پاسخ دریافت کنیم. امام(ع) می‌فرمایند: «اگر دردی دارید، به قرآن عرضه کنید و از قرآن شفا بگیرید».

وی در بخش پایانی سخنان خود به عمل به قرآن که در فرمایشات حضرت علی(ع) به عنوان راه ارتباط با قرآن معرفی شده، اشاره کرد و افزود: در این زمینه تعبیر معروفی از امام وجود دارد. امام در این تعبیر هشدار می‌دهند مبادا دیگران زودتر از مسلمانان مفاهیم و معارف قرآن را اقتباس کرده و به آن عمل کنند. امام(ع) قرآن را با این نگاه می‌نگرد و به ما توصیه می‌کند چگونه با این نگاه خودمان را به قرآن نزدیک کنیم.

صالحی با تأکید بر اینکه کارهایی که در فضای فعالیت‌های قرآنی اتفاق می‌افتد باید در مسیر نگاه امام علی(ع) حرکت کند، تصریح کرد: این فعالیت‌ها باید تصویر قرآن را به خوبی به جامعه منتقل کند و نوع ارتباط ما با قرآن را با محبت‌افزایی،‌ فهم‌افزایی، تلاوت احسن، حل مسئله با معارف قرآنی و عمل به معارف قرآنی نهادینه کند و ما را در این مسیر به پیش ببرد.

آغاز به کار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن / تجربه‌ای که زیست کرونایی تحمیل کرد

در پایان این مراسم، سامانه نمایشگاه مجازی قرآن کریم به نشانی iqfa.ir فعال شد تا مخاطبان نمایشگاه قرآن از امروز به مدت 10 روز به بازدید مجازی از نمایشگاه قرآن بپردازند. از جمله نکات قابل توجه در این مراسم، اعلام بیش از 150 هزار بازدید در چند دقیقه ابتدایی فعال شدن سامانه نمایشگاه قرآن بود. همچنین این مراسم به صورت محدود و بدون حضور مدیران مجموعه‌های قرآنی کشور برگزار شد که به نظر می‌رسد بیشتر به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده باشد.

صالحی: فضای مجازی بستری برای تحولِ انس، محبت، معرفت و عمل به قرآن

گزارش ایکنا حاکی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز حاشیه مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم و در جمع خبرنگاران در مورد دستاوردهای مورد انتظار این نمایشگاه گفت: امیدوارم این گام نخست نقطه عطفی باشد برای اینکه بتوانیم از فضای مجازی به عنوان بستری برای تحول انس، محبت، معرفت و عمل به قرآن کریم پیدا کنیم. کاملاً مشخص است این شرایط نویی است و فرصت هایی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: در سال‌‎های گذشته نمایشگاه قرآن در مصلای امام خمینی(ره) با حضور فیزیکی مولدان عرصه قرآنی و کسانی که بازدید می‌کردند، مواجه می‌شد و همین محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کرد، امسال به اعتبار شرایط کرونایی اتفاق خاصی را شاهد هستیم تا نمایشگاه قرآن تحولی در شیوه و روش داشته باشد. در بخش فروشگاهی این نمایشگاه ناشران و کسانی که به عرضه نرم‌افزار قرآنی می‌پردازند، حضور خوبی دارند، به تبع این شرایط فضایی را آماده می‌کند تا مجموعه وسیع‌تری از مولدان حضور داشته باشند.

صالحی تصریح کرد: اگر در سال‌های قبل در مصلای ناشران و مولدان نرم‌افزاری محدودی به واسطه فیزیکی بودن حضور داشتند، در این دوره مجموعه وسیعی از مولدان قرآنی سراسر کشور حضور دارند. طبعاً از لحاظ فضای حضور، یک فضای وسیع‌تری را شاهد هستیم. همچنین از لحاظ حضور ذی نفعان و کسانی که از نمایشگاه بهره‌برداری می‌کنند، در نمایشگاه حضوری با توجه به اینکه در ماه رمضان برگزار می‌شد، تنها کسانی که در تهران حضور داشتند، می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند، اما فضای نمایشگاه مجازی قرآن کریم برای کل کشور فراهم شده و این محدودیت از بین رفته است. همه اینها نشان می‌دهد که می‌توانیم شرایط متفاوتی را در ارتباط با بخش فروشگاهی نمایشگاه قرآن داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در بخش محتوایی نیز مجموعه‌های مختلفی از مولدان معارف قرآنی را در سطوح مختلف از تلاوت و حفظ تا معرفت و آموزش و ... را داریم که حضور یافته‌اند. موسسات مختلف قرآنی در سال‌های قبل به صورت محدود فرصت حضور برای نمایشگاه فیزیکی داشتند، اما امسال حجم قابل توجهی از موسسات و مولدان قرآنی به اعتبار اینکه نیازی به حضور فیزیکی نیست، مشارکت دارند. طبعاً طریق ارتباط با مخاطبان خود را از این طریق پیدا می‌کنند و خط اتصال روشن‌تری را با مخاطبان خود خواهند داشت.

وی بیان کرد: مجموعه‌های مختلفی که می‌خواهند از معارف قرآنی، مشاوره‌ها و آموزش‌های قرآنی استفاده کنند خط‌های تماس خود با این مجموعه‌ها آن هم در سطح گسترده جامعه ایرانی و ان شاءالله به زودی جامعه جهانی پیدا می‌کنند. در حوزه بین الملل امسال به عنوان نخستین گام متفکران و اندیشمندان قرآنی جهان اسلام در وبینارها و فضاهای گفت‌وگوی فرهنگی حضور دارند. این یک فرصت گفت‌وگوی قرآنی را در بستر فضای مجازی ایجاد کرده و خواهد کرد.

صالحی با تأکید بر اینکه نخستین گام همواره با ایرادات و نواقصی همراه است، گفت: همین الان که تازه شرایط افتتاح سپری شده است اعلام شد 135 هزار نفر به سایت مراجعه داشته‌اند. این نشان‌دهنده این است که می توانیم فرصت خاصی برای این بستر داشته باشیم تا ارتباط مردم ایران، جهان اسلام و حتی بشریت در تعامل با قرآن را بیش از پیش به جلو ببریم.

انتهای پیام
captcha