وقتی محبت معلم، دانش‌آموزان را قرآنی می‌کند
کد خبر: 3968526
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

وقتی محبت معلم، دانش‌آموزان را قرآنی می‌کند

معلم و حافظ کل قرآن در چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توان دانش‌آموزان را به سمت حفظ، روخوانی و انس با قرآن جذب کرد، محبت کردن و دوست داشتن دانش‌آموزان است.

معصومه یوسفی اهل وردنجان دبیر آموزش و پرورش در مقطع متوسطه اول و دوم درس معارف و حافظ قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری می‌گوید: ۱۱ سال است که دروس معارف تدریس می‌کنم، از دوره کودکی پدرم در خانه قرآن می‌خواند و این امر موجب شد به سمت قرآن رهنمون شوم، البته پدرم تابستان‌ها برای بچه‌های روستا کلاس قرآن برگزار می‌کرد که مشوقی برای حرکت به سمت حفظ بود، از طرفی در مقطع دبستان و حتی راهنمایی در مدرسه و در برنامه صبحگاه قرآن می‌خواندم.

ایکنا- شوق شما در حفظ قرآن چه کسی بود و چند سال طول کشید تا حافظ کل قرآن شوید؟

در سن ۱۵ سالگی پدرم پیشنهاد کردند که به سمت حفظ قرآن بروم و از اوایل سن ۱۶ سالگی حفظ قرآن را آغاز کردم و در اوایل سن ۱۸ سالگی حافظ قرآن شدم، البته حفظ قرآن را با سه خواهر دیگرم آغاز کردیم که من از آن‌ها حفظ را زودتر به اتمام رساندم.

بعد از اینکه حافظ قرآن شدم، پدرم نیز به حفظ قرآن پرداخت و اوایل چند جزء ابتدای قرآن را حفظ کرد و پس از دوران بازنشستگی حفظ قرآن را با قوت ادامه داد و اکنون حافظ قرآن کریم شده است.

حدود ۲۰ سال است که حافظ قرآن هستم و در این سال‌ها تلاش کردم همیشه با قرآن انس بگیرم، حتی زمانی که در خانه مشغول به کار هستم ضبط یا تلفن همراهم را روشن می‌کنم و همزمان قرآن را دوره می‌کنم یا در راه رفت و آمد به مدرسه اکثر اوقات قرآن می‌خواندم، یعنی جزو برنامه‌های روزانه‌ام شده بود.

ایکنا- آیا فرزندانتان در زمینه قرآن فعالیت دارند؟

دو فرزند پسر دارم که از زمان بارداری و بعد از متولد شدن فرزندانم قرآن را تلاوت می‌کردم، اکنون پسر بزرگم ۱۷ سال سن دارد و در زمینه قرائت قرآن و اذان فعالیت دارد که در این زمینه رتبه‌های استانی را کسب کرده و به مراحل کشوری راه یافته است.

پسر کوچکم که چهار ساله است حدود ۲۰ سوره از سوره‌های جزء ۳۰ را حفظ کرده که این کار با بازی، تشویق و جایزه بدست آمده است، البته فرزندان خواهرانم نیز قرآنی هستند که یکی از آن‌ها پیش از دبستان به طور کامل روخوانی را یاد گرفت و حافظ جزء ۳۰ قرآن است، تلاش می‌کنیم فرزندانمان مثل خودمان شوند و در این مسیر قرار بگیرند.

تا پیش از متولد شدن فرزند کوچکترم، در موسسات قرآنی کلاس حفظ قرآن برگزار می‌کردم، اما در این چهار سال به دلیل مشغله کاری و زندگی نتوانستم کلاسی برگزار کنم.

ایکنا- در این سال‌ها که حافظ قرآن بودید چه مقام‌هایی را کسب کردید؟

از همان زمانی که حفظ قرآن را شروع کردم در مسابقات مختلف شرکت می‌کردم، چون پدرم جانباز بود در مسابقاتی که از سوی بنیاد جانبازان برگزار می‌شد شرکت می‌کردم، البته زمانی که ۱۷ ساله بودم و جزء یک را تمام کردم در این مسابقات شرکت کردم که موفق به رتبه اول استانی شدم و به مرحله کشوری راه یافتم، خوشبختانه در مرحله کشوری نیز موفق به کسب رتبه اول شدم، در حقیقت آنچه موجب شد حفظ قرآن را به صورت جدی ادامه دهم، همین امر بود.

با توجه به حضور در مسابقات مختلف، تقریبا ۱۰ رتبه کشوری از رتبه اول تا سوم و حتی پنجم کسب کردم، هر ساله که مسابقات حفظ قرآن برگزار می‌شود شرکت می‌کنم که این امر، از برکات قرآن است و موجب انس با این کتاب آسمانی می‌شد، البته شرکت در مسابقات موجب مرور آیات می‌شد که آن‌ها را فراموش نکنم.

ایکنا- آیا دانش‌آموزان کلاس خود را به حرکت به سمت حفظ، قرائت و ... قرآن هدایت می‌کنید؟

از نظر من، یکی از راه‌هایی که می‌توان دانش‌آموزان را به سمت حفظ، روخوانی و انس با قرآن جذب کرد، محبت کردن و دوست داشتن دانش‌آموزان است.

سه سال گذشته در مدرسه ابتدایی پایه پنجم قرآن تدریس می‌کردم، همان سال آموزش و پرورش طرح ملی حفظ جزء ۳۰ را در مدرسه اجرا می‌کرد که با آن‌ها تمرین می‌کردم و این کار موجب شد نیمی از دانش‌آموزان به طوری جدی ورود کنند و موفق به حفظ این جزء از قرآن شدند.

البته نتیجه این کار ناشی از تشویق‌ها و تعریف خاطراتم برای دانش‌آموزان و همچنین برقراری ارتباط کلامی، دیداری و شنیداری بود که نتیجه مثبتی بدست آمد و آن‌ها به سمت قرآن گام برداشتند.

چندین سالی که در مقطع متوسطه اول قرآن تدریس می‌کنم فایل‌ها و محتواهایی که برای دانش‌آموزان آماده می‌کنم، صوت خودم است که موجب می‌شود آن‌ها از کلاس قرآن لذت ببرند، به طوری که همه دانش‌آموزانم همیشه سر کلاس حاضرند.

ایکنا- ارزیابی شما از وضعیت آموزش قرآن در مدارس چگونه است؟

در حال حاضر وضعیت آموزش بسیار مطلوب است، مثلا در سال‌های ابتدای تدریس و حتی در دوران تحصیلم، کتاب مجزایی به نام قرآن وجود نداشت، اما اکنون برای مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و بخش‌هایی از متوسطه دوم آیات قرآن اختصاص داده شده و با توجه به اینکه از دوران ابتدایی، دانش‌آموزان شروع به روخوانی قرآن می‌کنند، در این زمینه مشکلات آنچنانی ندارند.

در هر کلاسی که برای تدریس وارد می‌شوم از جلسه اول متوجه استعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف قرآن می‌شوم که تلاش می‌کنم آن‌ها را برای شرکت در مسابقات، تشویق کنم، حتی در دوران کرونا صوت‌هایی که ارسال می‌کنند اگر استعدادی در آن‌ها وجود داشته باشد به شرکت در مسابقات قرآنی تشویق می‌کنم، البته سال گذشته دانش‌آموزانی بودند که در مسابقات قرآن شرکت کردند و موفق به کسب رتبه اول استانی شدند.

ایکنا- چه راه‌حل‌هایی برای انس بیشتر دانش‌آموزان با قرآن پیشنهاد می‌کنید؟

یکی از آن‌ها، معرفی دانش‌آموزان موفق در زمینه حفظ یا قرائت قرآن در مدارس است، البته در شبکه شاد این کار از سوی آموزش و پرورش مخصوصا در ماه رمضان در حال انجام است، به طوری که روزانه سه نفر از دانش‌آموزان سنین پایین که حافظ کل قرآن هستند، معرفی می‌شوند و این امر موجب می‌شود دانش‌آموزان دیگر به این سمت حرکت کنند.

ایکنا- بهترین خاطرات در دوران ۱۱ سال تدریس در آموزش و پرورش؟

سیستم آموزش و پرورش به گونه‌ای است که پایان هر سال کلاس‌ها را از لحاظ رتبه‌بندی بررسی می‌کنند که سه سال گذشته که با دانش‌آموزان قرآن کار می‌کردم، از بین حدودا ۱۵۰ مدرسه در سطح کشور و با بررسی دانش‌آموزان، کلاسی که در آن تدریس می‌کردم رتبه اول را کسب کرد که موجب موفقیت خودم، دانش‌آموزان مدرسه و حتی مدرسه شد.

خاطره دیگر مربوط به سه سال گذشته است، زمانی که با یکی از دانش‌آموزان حفظ قرآن کار می‌کردم اشتیاق بسیاری در این زمینه داشت، از طرفی تمایل بسیاری به گوش دادن موسیقی که افراد غیرقرآنی گوش می‌دهند، داشت، اما چنان به سمت قرآن کشیده شد که حجاب خود را از قبل بیستر رعایت می‌کرد و حتی تلاش کرد چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب کند، همین اشتیاق زیاد موجب حفظ قرآن شد، خدا را شکر می‌کنم که حفظ قرآن موجب قرار گرفتن یک نفر در این مسیر شد که این امر می‌تواند افتخار هر شخص را به دنبال داشته باشد.

ایکنا- چرا جمله معلمی شغل انبیاست، جنبه قرآنی دارد؟

یکی از رسالت‌های اصلی انبیا دعوت مردم به توحید و یکتاپرستی بود که تلاش می‌کردند عدالت، مباحث اسلامی و احکام دین را میان مردم ترویج کنند، از طرفی معلمان هم تقریبا در همین راستا قرار دارند، البته من به عنوان معلم قرآن وظیفه دارم دانش‌آموزان را نه با زبان نمره، بلکه با رفتار و گفتار به سمت قرآن سوق دهم.

بسیاری از احکام و مبانی اسلامی را می‌توانیم همانگونه که انبیای الهی به مردم نشان می‌دادند، ما نیز با رفتار و گفتار خود به دانش‌آموزان نشان دهیم.

ایکنا- و سخن پایانی...

به نظر من، یکی از تاثیراتی که قرآن می‌تواند در زندگی حافظ قرآن داشته باشد این است که برای مرور آیات باید مرتبا آن‌ها را تکرار کند که این امر موجب انس همیشگی با قرآن خواهد شد و طبق آیه قرآن که می‌فرماید «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یکی از اثرگذارترین آیات قرآن در زندگی من همین آیه است که موجب آرامش در زندگی انسان در تمامی مباحث، می‌شود.

سعی کنیم برای تلاوت روزانه آیات، آن را به ساحت مقدس امام زمان(عج) هدیه کنیم، همچنین همزمان با قرائت قرآن، نیت‌هایی برای ثواب بقیه کارها، در ذهن خود داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha