گذری بر زندگی آیت‌الله جواد فومنی حائری / تأسیس تشكل مذهبی و نخستین كودكستان تربيت دینى
کد خبر: 3969031
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
به بهانه سالروز درگذشت عالمی مجاهد و معلم قرآن و اخلاق /

گذری بر زندگی آیت‌الله جواد فومنی حائری / تأسیس تشكل مذهبی و نخستین كودكستان تربيت دینى

مرحوم آيت‏‌اللّه‏ حاج شيخ جواد فومنى حائری در سال 1343 پس از مدتی بیماری، دار فانی را وداع گفت. ایشان در دوران عمر شریفشان برای آگاه ساختن مردم از مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی بسیار کوشیدند و دست به افشاگری‌هایی زدند، به طوری که چهار بار از سوی ساواک دستگیر و هر بار با اعتراضات علمای بزرگ و عموم مردم آزاد شدند.

به گزارش ایکنا، شامگاه ششم بهمن 1343 مصادف با بیست‌وسومین شب از ماه مبارک رمضان 1374 عالمی مجاهد، آيت‏‌اللّه‏ حاج شيخ جواد فومنى حائری پس از سپری کردن مدتی بیماری، دار فانی را وداع گفت. به انگیزه پنجاه‌وهفتمین سال درگذشت ایشان، نگاهی اجمالی به زندگی این عالم ربانی خواهیم انداخت.

آیت‌الله جواد فومنی حائری 22 خرداد 1291 برابر با 27 جمادى‌‏الثانى 1330 در كربلاى معلى، محله باب‏ النجف در يك خانواده روحانى متولد شد. پدر بزرگوار ایشان، مرحوم آيت‏‌اللّه‏ حاج شيخ جعفر فومنى حائرى بود که از مجتهدين و مدرسين برجسته كربلا به شمار مى‌رفت و عمر خود را برای تربیت طلاب علوم اسلامی سپری کرد و مادر گرامی‌اش سیده بانو دختر عبدالکریم مرحوم بود.

وی در سنین کودکی و به اصرار پدر نزد مرحوم حاج شيخ على‌‏اكبر نائينى رفت و آداب نماز، تلاوت قرآن، سواد خواندن و نوشتن، آشنايى با لغات و هنر خط و كتابت را فراگرفت و هنگامی که فقط 10 سال داشت، ملبس به لباس روحانیت شد و سپس صرف و نحو و ادبيات عرب را محضر پدر بزرگوارش تلمذ کرد و سطح را نزد اساتيد كربلا از جمله مرحوم حاج شيخ جعفر رشتى در مدرسه بادكوبه آموخت.

مرحوم آیت‌الله جواد فومنی حائری با عزيمت به نجف اشرف در دروس خارج آيات عظام و اساتيد بزرگوار چون مرحوم آيت‌اللّه‏ حاج ‏آقا ضياء‌الدين عراقى و مرحوم آيت‏‌اللّه‏ سيدابوالحسن اصفهانى شركت کرد و در 25 سالگى به درجه اجتهاد رسید و از علمای بزرگى چون آيت‌اللّه‏ عراقى اجازه اجتهاد دريافت كرد.

ایشان پس از فوت پدر بزرگوارش در سال 1357 برابر با 1317 در حالی که 27 سال سن داشت(همزمان با آغاز جنگ جهانی دوم و اواخر حکومت پهلوی اول)، براى نشر احكام اسلام به تهران آمد و پس از سکونت در منزل یکی از بستگان، ضمن اقامه نماز جماعت، به دلیل مشاهده نابسامانی‌های دینی و فرهنگی اقدام به سخنرانى و نشر احكام و هدايت مردم کرد. بيان گیرا و رفتار و كردار جاذب ایشان طوری بود که مردم را جذب کرد. سپس اقدامات اوليه براى بنا و ساخت مسجدى براى ايشان صورت گرفت.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله فومنی از بدو ورود به تهران برای آگاه ساختن مردم از مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تلاش و به طور عملی با برنامه‌های ضد دینی رژیم پهلوی مبارزه کردند و دست به افشاگری‌های صریح و شفاف زدند. به مرور اين انتقادات و اعتراضات رنگ و بوى سياسى به خود ‏گرفت و ساواك نيز با مرحوم فومنى شديدتر برخورد مى‌كرد، به طورى كه از اواسط دهه 30 تا زمان فوت ايشان در سال 43 حدود چهار بار(در سال‌های 38 و 39 و دو بار در سال 42) از سوی ساواك دستگير شد و هر بار به واسطه نفوذ و اعتراض علمای بزرگى چون آيت‏‌اللّه‏ بروجردى، آيت‏‌اللّه‏ بهبهانى و آيت‌اللّه‏ محمدتقى آملى رژيم، مجبور به آزادى ايشان مى‌شد.

ایشان توانستند مساجد و مراكز بسيارى را تأسيس كنند كه برخى از آنها عبارت اند از:

1 ـ تشكيل اتحاديه دينى 

2 ـ بناى مسجد نو 

3 ـ دبستان نو (دخترانه) 

4 ـ تأسيس اولين كودكستان تربيت دینى 

5 ـ تأسيس شركت تعاونى «روزى دهشاهى»

6 ـ تأسيس دبستان نو ويژه پسران 

7 ـ احداث مسجد نو شماره 2 

مرحوم آیت الله فومنی در حدود سال ۱۳۲۶ ه ش در زمانی که به دنبال سیاست‌های آموزشی رژیم، دبستان‌های دولتی با شیوه و برنامه‌های غربی وجود داشت، اقدام به تاسیس دبستان نو دخترانه کرد. این حرکت از سوی برخی عناصر متعصب و منفی‌باف مذهبی مورد اعتراض واقع شد. در شرایطی که بسیاری از متدینین به خاطر وجود بدآموزی‌های مدارس دولتی، دختران خود را از تحصیل محروم کرده بودند و جز این راهی نمی‌دیدند. مرحوم فومنی اقدام به تأسیس چنین مدرسه‌ای در خیابان خراسان تهران کرد، این اقدام شجاعانه ایشان بسیار چشمگیر و مورد توجه قرار گرفت، آن مرحوم با استقامت و ثبات قدمی که در اقدامات خود داشت از موضع و دیدگاهش صرف نظر نکرده و با قدرت و قوت استحکام پایه‌های مدرسه دخترانه همت گمارد و با همکاری همسرشان، که مسئولیت مدرسه را به دوش گرفته بود، توانست در طول فعالیت خود هزاران و دختر و مادر مسلمان تحویل جامعه دهد.

از جمله دانش‌آموختگان درس ایشان مرحوم آيت‌اللّه‏ بهجت(ره) بود.

مرحوم فومنی شش فرزند (چهار پسر و دو دختر) داشت که اسامی فرزندان ذکور ایشان عبارت‌اند از:
۱. حاج شیخ حسین فومنی حائری: متولد ۱۳۲۰ که چند بار در طول مبارزه دستگیر شد. او در سمت‌های مختلف فعالیت کرده است.
۲. حاج شیخ مرتضی فومنی حائری: موقع رحلت پدر شش‌ساله بود و هم‌اکنون بعد از اتمام تحصیلات، در جایگاه پدر در مسجد آیت‌الله فومنی مشغول اقامه جماعت و ارشاد و هدایت مردم است.
۳. حاج شیخ مصطفی فومنی حائری: در زمان رحلت پدر سه‌ساله بود و بعدها نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شد و تأسیس مؤسسه مهد قرآن را که به صورت ویژه به تربیت حافظان کل قرآن کریم می‌پردازد در کارنامه فعالیت خود دارد و اکنون ضمن اقامه نماز جماعت مسجد آیت الله فومنی، مسئولیت مؤسسه مهد قرآن کشور را نیز برعهده دارد.

پیکر آیت‌الله جواد فومنی حائری در روز بيست و سوم ماه مبارك رمضان از تهران به سمت حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع) به دست چندين هزار جمعيت روزه‌دار در مسیری 12 کیلومتری تشییع شد و به گفته شاهدان جمعیت زیادی در این مراسم حضور داشتند و طبق وصيتشان در شب بيست و چهارم ماه مبارك رمضان در مقبره‌اى كه در سمت شرقى صحن مطهر قرار دارد، به خاك سپرده شد.

انتهای پیام
captcha