رعایت پدر و مادر از نگاه قرآن کریم یک وظیفه انسانی است
کد خبر: 3969245
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
تفسیر آیات منتخب / ۱۷

رعایت پدر و مادر از نگاه قرآن کریم یک وظیفه انسانی است

حجت الاسلام حیدری با اشاره به آیه ۱۴ سوره لقمان که به انسان‌ها درباره رعایت پدر و مادر توصیه می‌کند، گفت: از این آیه پیداست این مسئولیت، قبل از اینکه یک مسئولیت دینی و اسلامی باشد، یک مسئولیت انسانی است‌.

رعایت پدر و مادر از نگاه قرآن کریم یک وظیفه انسانی استبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت الاسلام رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز امروز ۱۴ اردیبهشت در برنامه تفسیر آیات منتخب جزء بیست و یکم قرآن کریم گفت: سوره مبارکه لقمان در جزء ۲۱ قرآن کریم واقع است. خداوند در آیه شریفه ۱۴ این سوره فرمود: وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ: ما انسان را نسبت به پدر و مادرش وصیت کردیم. آیه فرمود: انسان را سفارش کردیم، نه مومنان را. درباره روزه فرمود: ای مومنان روزه بر شما واجب شد، اما درباره پدر و مادر می‌فرماید: ای انسان‌ها پدر و مادر خود را در یابید.

وی اظهار کرد: پیداست این مسئولیت، قبل از اینکه یک مسئولیت دینی و اسلامی باشد، ک مسئولیت انسانی است‌. در این آیه از مادر به طور ویژه یاد کرده است، مادر در دوران بارداری رنج ها و دردها را تحمل کرد و بعد از آن دو سال هم به شما شیر داد: وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ. بنابراین نسبت به این دو باید اهل دقت باشیم.

حیدری ادامه داد: خداوند این آیات را بیان می‌کند برای این‌که شفقت دلسوزی و مهربانی را در مخاطب به وجود بیاورد. بعد فرمود: انِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ: ما انسان را توصیه کردیم که شکرگزار من و پدر و مادرش باشد. من منعم اصلی هستم و پدر و مادر هم واسطه این انعام و عهده دار انتقال نعمت‌های من به تو هستند. پس آنها را هم دریاب.

این استاد حوزه گفت: خداوند در آیه آیه ۱۵ حدود این تبعیت و شکرگزاری را بیان می‌کند: وَإِن جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا: تنها در صورتی که پدر و مادر بخواهند تو را از دین خارج کنند، می‌توانید از آنها اطاعت نکنید، البته در این صورت هم حق ندارید مطلقاً رابطه خود را با پدر و مادر از بین ببرید و یا بی احترامی کنید، بلکه به شکل پسندیده با آنها مدارا کنید.


وی افزود: در ادامه بحث معاد را مطرح می‌کند. پیداست موضوع پدر و مادر موضوع مهمی است.

حیدری در پایان با اشاره به شب قدر گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: من و علی پدران این امت هستیم. امام معصوم و ولی خدا، مقام پدری بر سر انسان‌ها دارد. چه سری است که شب قدر که شب ولی زمان است متصل به علی علیه السلام است؟ باید به در خانه پدر رفت، باید به در خانه پیامبر(ص) رفت، باید به در خانه امام زمان(ع) رفت. باید در را زد و بگوییم ای پدر ما خطا کاریم، تو از خدا برای ما مغفرت بخواه. مانند جمله‌ای که برادران یوسف گفتند: يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ(یوسف، ٩٧). تا او هم ان شاءالله بگوید: قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ: ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

انتهای پیام
captcha