ارائه نتایج پایش دستگاه‌های عضو ستاد طرح ملی حفظ قرآن به مراجع بالادستی
کد خبر: 3969371
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
محمدمهدی بحرالعلوم خبر داد:

ارائه نتایج پایش دستگاه‌های عضو ستاد طرح ملی حفظ قرآن به مراجع بالادستی

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ارائه نتایج پایش دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، گفت: دستگاه‌ها فعالیت‌هایی داشته‌اند، اما اکثر اقدامات ابلاغی انجام نشده است.

ارائه نتایج پایش دستگاه‌های عضو ستاد طرح ملی حفظ قرآن به مراجع بالادستی

محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اجرای پایش دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و پایان یافتن آن در اواخر سال گذشته، از ارائه نتایج این پایش به دستگاه‌های مربوطه طی روزهای اخیر خبر داد و گفت:‌ نتایجی که به دست آمد، قبل از ارائه، در یک کارگروه، که صاحبان تجربه حضور داشتند، به مشورت گذاشته شد. این کارگروه چند مصوبه داشت که یکی از آنها ارائه نتایج پایش‌ به مراجع بالادستی بود. برهمین اساس طی روزهای گذشته نتایج پایش به بالاترین مسئول دستگاه‌ها و همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های مربوط به آن، ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه نتایج پایش در سه بخش دسته‌بندی شده است، افزود: بخش اول نقاط قوت، بخش دوم نقاط قابل پیگیری و بخش سوم نیز راهکارهای پیشنهادی است. مقرر شده است تا نتایج به دست آمده از پایش در دستور جلسه آینده مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد بررسی قرار بگیرد.

بحرالعلوم تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده است در اولین هفته پس از ماه مبارک رمضان جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار و نتایج، یک بار دیگر به مشورت گذاشته شود.

وی در مورد فعالیت‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌ها و تحلیلی که در مورد این فعالیت‌ها وجود دارد، بیان کرد: دستگاه‌ها فعالیت‌هایی داشته‌اند، اما در زمینه اقدامات ابلاغی متاسفانه اکثر اقدامات انجام نشده است. البته دستگاه‌ها در این زمینه استدلال‌هایی داشته‌اند و به طور صادقانه مباحث را مطرح و به طرح مشکلات پرداخته‌اند.

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مرتبط با نتایج پایش نیز اظهار کرد: در مجموع به این نتیجه رسیده‌ایم که فعالیت‌های سال 1400 دستگاه‌ها را با نظر خودشان و در قالب دو بخش فعالیت‌های داخلی که نیازمند بودجه داخلی است و فعالیت‌های ابلاغی که نیازمند بودجه بیرونی است، تقسیم کنیم، تا کنون از بین 11 دستگاه عضو ستاد، 9 دستگاه جلسات خود را برگزار کرده‌اند.

بحرالعلوم با تأکید بر اینکه بعد از اجرای پایش اتفاقات خوبی رقم خورده است، بیان کرد: مطلع شدیم که در برخی دستگاه‌ها اقدامات، جدی‌تر پیگیری می‌شود، هر چند با مطلوب ما فاصله دارد، اما با اجرای پایش تحرک نسبی ایجاد شده است.

وی در مورد مهم‌ترین نقاط ضعف اشاره شده در نتایج پایش که بین اغلب دستگاه‌ها مشترک است، گفت: چیزی که مشترک است این است که واحدهای قرآنی زیرمجموعه واحدهای بزرگتر خوب کار کرده‌اند، به عنوان مثال، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، یا سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات و ... به تنهایی به موضوع حفظ توجه داشته‌اند و انگیزه این کار در بین این بخش‌ها هم وجود دارد، اما وقتی می‌خواهیم آن را به کل دستگاه تعمیم دهیم می‌بینیم که آنجا با توقع مد نظر ما فاصله ایجاد شده است. اگر می‌خواهیم در حفظ قرآن اتفاقی رخ دهد، دستگاه‌ها باید با تمام ظرفیت پای کار بیایند.

انتهای پیام
captcha