روایت قاری پزشک از شفا بودن قرآن
کد خبر: 3970163
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با هیئت‌آنلاین /

روایت قاری پزشک از شفا بودن قرآن

قاسم رضیعی در گفت‌وگو با هئیت‌آنلاین از منظری قرآنی به مسائلی چون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پاسخگویی مسئولان پرداخت.

روایت قاری پزشک از شفا بودن قرآنبه گزارش ایکنا به نقل از هیئت آنلاین، مهمان هجدهمین برنامه هیئت‌ آنلاین با اجرای مصطفی صابرخراسانی، قاری بین‌المللی قرآن کریم قاسم رضیعی بود. وی که پزشک و متخصص در پزشکی هسته‌ای است دارای مقالات متعددی در حوزه صوت، تجوید و لحن است.

رضیعی در این گفت‌و‌گو اظهار کرد: من پیش از تحصیلات پزشکی، قاری بودم. وقتی دانشگاه قبول شدم خیلی جدی امر آموزش قرآن را پیگیری کردم. سال 1368 که برای دانشگاه به تهران آمدم آرزویم دیدن اساتید قرآن در این شهر بود. دوران دانشجویی، فرصت خوبی برای آشنایی با مرحوم حاج‌علی اربابی، استاد سیدمحسن موسوی‌بلده و استاد سیدمحسن خدام‌حسینی و اساتید دیگر شد.

این قاری بین‌المللی افزود: این‌که قرآن می‌تواند شفا باشد یا خیر را با رجوع به متن قرآن می‌توان جواب داد. قرآن خودش را این‌طور معرفی کرده‌ است: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» حالا شفا ممکن است شفای جسمی یا روحی باشد. ولی آنچه مد نظر خداوند در این آیه بوده‌ است شفای روحی است که امروزه به آن سلامت معنوی می‌گویند. سازمان بهداشت جهانی قبلاً فقط سلامت جسم، روح و اجتماع را مطرح می‌کرد، اما امروز بر بعد چهارم سلامت با عنوان «سلامت معنوی» نیز تأکید دارد. یعنی هر چقدر ارتباط انسان با خدا نزدیک‌تر باشد، راحت‌تر بیماری را پذیرا می‌شود و بهبودی پیدا می‌کند. این توصیه سازمان بهداشت جهانی است که در کنار دارودرمانی، باید معنویت بیمار را هم ارتقا داد.

این قاری قرآن در پاسخ به این‌که جامعه امروز ما به ابن‌سینا بیشتر نیاز دارد یا آیت‌الله بهجت، بیان کرد: این‌ها با هم مغایرتی ندارند. نمی‌شود گفت جامعه ما به کدامیک از این‌ها نیاز دارد. شما باید سالم باشید و دین ما در این باره دستوراتی دارد که در قرآن هم آمده است. خداوندی که برای طعام انسان دستور می‌دهد که مراقب باشید چه می‌خورید و نسبت ‌به سلامت جسم انسان حساس است، همین اندازه برای روح انسان هم حساس است. هر دوی این‌ها باید با هم باشد. ما مرتاض نیستیم که جسم را رها کنیم. در قرآن آمده با دست خودتان، خودتان را به هلاکت نیندازید.

وی افزود: در شرایط فعلی و شیوع کرونا، اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم و به صورت خودخواسته در معرض بیماری قرار بگیریم، بگوییم که مثلاً به ماسک اعتقادی ندارم، اگر بیمار شویم دستور خدا را نقض کردیم چون خدا در قرآن فرموده خودتان را به دست خودتان به هلاکت نیاندازید.

رضیعی گفت: یکی از کارهای قاری قرآن، تبلیغ و ترویج است. من نمی‌توانم بگویم کسی به‌خاطر من، قاری شده است، ولی ممکن است کسی به‌خاطر شنیدن قرآن جذب شده‌ باشد. مگر می‌شود انسان صدای قرائت سوره حمد عبدالباسط را بشنود و جذب نشود؟ مهم مأنوس شدن با قرآن است. حدیثی هست که می‌فرماید کسی که قرآن را می‌خواند و کسی که گوش می‌دهد هر دو ثواب یکسانی می‌برند.

این قاری بین‌المللی با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست‌ جمهوری و سخت بودن مسئولیت در قابل مردم تأکید کرد: ای‌ کاش ما به آن درجه از بلوغ می‌رسیدیم که می‌فهمیدیم مسئولیت یک تقسیم کار است. این مسئولیت، یک جایگاه رفیع نیست. در هر جامعه‌ای باید این تقسیم کار صورت بگیرد. اگر دیدید مسئولی خودش را خیلی می‌گیرد و در دل مردم جایی ندارد او به بلوغ نرسیده‌است.

وی اضافه کرد: در آیه‌ 24 سوره صافات در قرآن کریم آمده که :«وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» روز قیامت وقتی‌که هرکس گرفتار خودش است و حتی از فرزند خود می‌گریزد خدا می‌فرماید آن‌ها را نگه دارید، چون آن‌ها مسئول بودند. مسئولیت داشتن، راحت نیست. در ایام انتخابات که همه برای ریاست‌جمهوری سر و دست می‌شکنند و با وعده‌های دروغ یا صادق در پی جذب رأی هستند، فکر نکنند حلوا پخش می‌کنند. مسئولیت داشتن، بار خیلی سنگینی است و به این راحتی زیر بار این مسئولیت نباید رفت.

ویژه‌برنامه 30 قسمتی تهیه‌ شده در پلتفرم هیئت‌آنلاین به نویسندگی حامد عسگری، اجرای صابر خراسانی و کارگردانی امیر تاجیک است. این مجموعه در شب‌های ماه رمضان از وبسايت و اپلیکیشن هیئت‌آنلاین و سامانه‌های دیگر در فضای مجازی برای مخاطبان منتشر  می‌شود.

قسمت‌های مختلف این مجموعه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ پخش می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha