احمدلو: اکران می‌تواند در خدمت مناسبت‌های مذهبی باشد
کد خبر: 3970632
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
سینما و اکران رمضان/ 6

احمدلو: اکران می‌تواند در خدمت مناسبت‌های مذهبی باشد

یک کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون گفت: اگر نحوه چینش فیلم‌های سینمایی در مناسبت‌های مذهبی کارشناسی شده باشد، این حوزه می‌تواند یاری‌رسان اکران باشد.

شاهد احمدلو؛ کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون بحث اکران و مطابقت آن با مناسبت‌ها اظهار کرد: در ابتدا باید تاکید کنم سخنانم مربوط به زمانی است که جامعه شرایط عادی دارد، وگرنه در وضعیت کرونایی که سینمایی باز نیست تا بخواهیم درباره آن حرف بزنیم. البته در برخی از ایام به صورت پراکنده سینما‌ها باز بوده، اما به دلیل مطلع نبودن مردم، مخاطبان سینما تعدادشان کم است. وضعیت موجود درحالیست که تلویزیون می‌توانست با حمایت‌هایی که به عمل می‌آورد یاری‌رسان هنر هفتم باشد، اما انگار سیاستی وجود دارد تا سینما‌ها خالی از تماشاگر شود.

وی با بیان اینکه هیچ اتفاقی نمی‌تواند سینما را از بین برد، گفت: شاید شرایطی که برای سینما به وجود آمده، به ویژه نحوه اکران فیلم‌ها این تصور را به وجود آورد که دیگر ما سینمایی نظیر گذشته نخواهیم داشت، چون با وجود فراگیر شدن پلتفرم‌ها شاید دیگر کمتر فردی دوست داشته باشد برای سینما رفتن هزینه کند. این فکر صحیح نیست، چون تجربه یک قرن سینما نشان داده، هنر هفتم در بدترین شرایط هم توانسته، مجدد روی پای خود بایستد.

کارگردان فیلم «چند می‌گیری گریه کنی» تاکید کرد: سینما رفتن تنها یک فیلم دیدن ساده نیست، بلکه به نظرم شرکت در آئینی جمعی است که تجربه آن به صورت فردی امکان‌پذیر نیست. برای همین هم اگر از هر کسی بپرسید آیا فیلم دیدن در سالن سینما را دوست دارد یا در خانه، مطمئنا جواب، سینما خواهد بود. لازم به ذکر است وقتی از لذت فیلم دیدن در سینما حرف می‌زنیم باید شرایط نمایش فیلم را هم استاندارد کنیم. یعنی سینماهایمان به کیفیت صدا و تصویر خوب مجهز شوند تا مردم لذت فیلم دیدن را فراموش نکنند.

استفاده از فیلم‌های دینی برای مناسبت‌های مذهبی

این کارگردان با اشاره به اینکه ما از مناسبت‌های مذهبی در اکران بهره مناسب را نبرده‌ایم، بیان کرد: در برخی از ایام مذهبی یا سینما‌ها تعطیل هستند یا اینکه میزان مخاطب به شدت پایین می‌آید. این اتفاق می‌تواند رخ ندهد، چون اگر برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد، معتقدم می‌توان در این مناسبت‌ها نیز سالن‌های نمایش را رونق داد. برای مثال در ماه محرم عموماً بیشتر تمرکز مردم روی عزاداری است، پس اگر فیلم‌هایی ساخته شود که در آن موضوعات عاشورایی مد نظر باشد مطمئناً مردم تشویق به سینما رفتن می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

ماه مبارک فرصت مناسبی برای رونق اکران است

آینده اکران سینمایی نامطلوب است


وی افزود: کار‌هایی که در این رابطه انتخاب می‌شوند، حتماً باید استاندارد‌های لازم را دارا باشند، وگرنه یک کار ضعیف قادر نیست مخاطب را به سینما رفتن تشویق کند. در این راستا اگر می‌گوییم کار عاشورایی، منظور آثاری با بالاترین کیفیت تولید است. این اتفاق، رویکردی خارج از عرف نیست، بلکه در تلویزیون تجربه شده و اتفاقاً نتیجه مثبت نیز به همراه داشته است. برای مثال وقتی سریال «شب دهم» در ایام محرم روی آنتن رفت، مردم از آن استقبال کردند. این ویژگی را در رابطه سریال‌های رمضانی هم می‌توان تعریف کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «اگه می‌تونی منو بگیر» تاکید کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا طرح اکران «افطار تا سحر» شکل گرفت. این اتفاق شاید دارای ایراداتی بود، همانگونه که هر قدم جدیدی خالی از اشکال نیست، ولی به نظرم هر اتفاقی که بتواند منجر به رونق سینما‌ها شود کار خوبیست که باید از آن حمایت کرد. در این راستا توصیه می‌کنم به محض رونق گرفتن مجدد سینما این طرح در اولویت برنامه‌ریزی‌ها برای اکران ماه رمضان باشد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌ پلتفرم‌ها

وی با بیان اینکه از پلتفرم‌ها نیز می‌شود، برای اکران فیلم‌های رمضانی بهره برد، گفت: همانگونه که گفتم باید از تمام امکانات موجود برای بالا رفتن مخاطب استفاده کرد، برای همین از پلتفرم‌ها نیز انتظار می‌رود یاری‌رسان سینماها باشند. با این توضیح که نباید سینما را مقابل پلتفرم‌ها قرار داد، بلکه این دو حوزه قادرند مکمل یکدیگر باشند، به‌شرطی‌‌که نحوه استفاده از آن را به درستی فرا گیریم.

وی در انتهای این گفت‌وگو تصریح کرد: در ابتدای سخنانم اشاره کردم که تلویزیون قادر است مشوق خوبی برای حضور مجدد مردم به سینما‌ها باشند. این اتفاق ان‌شالله بعد از واکسیناسیون عمومی رخ خواهد داد. لازم به ذکر است یاری‌رسانی سیما، تنها به پخش تیزر خلاصه نمی‌شود، بلکه رسانه ملی باید به مردم این نکته را گوشزد کند که سینما قادر است، محل امنی برای خانواده‌ها شود.
انتهای پیام
captcha