عظیمی: سریال مناسبتی نشان دادن سفره افطار نیست
کد خبر: 3971071
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
آسیب‌شناسی تولیدات رمضانی سیما / 9

عظیمی: سریال مناسبتی نشان دادن سفره افطار نیست

یک منتقد و کارشناس رسانه گفت: اشتباه رایج در تولیدات مناسبتی سیما این است که فکر کنیم، تولیدات این حوزه تنها با نشان دادن ظواهری چون سفر افطار معنا پیدا می‌کند.

شاپور عظیمی، منتقد و کارشناس سینما و رسانه در گفتگو با ایکنا پیرامون تولیدات مناسبتی سیما گفت: در ابتدای سخنانم باید مشخص کنم به شخصه تولیدات مناسبتی سیما را اقدامی مثبت ارزیابی می‌کنم، هرچند برای این گفته شرایطی نیز قائل هستم. نکته اول اینکه کار مناسبتی صرفا آثاری نیستند که در آن‌ها تنها سفره افطار نشان داده می‌شود، بدون اینکه معنا و مفهوم آن در خدمت رمضان باشد، بنابراین تا زمانی‌که استخوان‌بندی یک کار حول و محور ماه رمضان نباشد آن فیلم یا سریال را نمی‌توان کار مناسبتی قلمداد کرد.

وی مثال زد: برخی مواقعی می‌بینیم یک اثر پلیسی و اکشن به بهانه اینکه قهرمانش در پایان روز کنار خانواده دور سفره افطار می‌نشیند، در ماه مبارک روی آنتن می‌رود، اتفاقی‌که بار‌ها آزموده شده و هر بار نیز نتیجه معکوس به همراه داشته است، ولیکن باز هم همان رویه اشتباه ادامه پیدا می‌کند! البته این گفته به آن معنا نیست که سریال مناسبتی تنها در یک شکل خاص تصویر شود، بلکه حرفم این است اگر می‌خواهیم کاری مناسبتی در ژانر‌های مختلف روی آنتن بفرستیم آن اثر باید در چارچوب‌هایش فرهنگ رمضان دیده شود، نه اینکه تنها به کار‌های کلیشه‌ای اکتفا کنیم.

بیشتر بخوانید:

این مترجم اضافه کرد: درباره ضعف فیلمنامه‌ها دلایل مختلفی از سوی نویسندگان مطرح می‌شود از جمله اینکه سرمایه‌گذاری لازم روی این حوزه انجام نمی‌شود، البته این گفته شاید در جای خود تا حدی صحیح نیز باشد، اما با توجه به غنای دینی که داریم معتقدم می‌توان در هر شرایطی کار خوب تولید کرد، لیکن این اتفاق تا به امروز رخ نداده و بیش‌تر کار‌هایی پخش شده‌اند که هدف از تولید آن‌ها صرفاً پر کردن آنتن بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که نمونه‌های موفق در حوزه کار‌های مناسبتی از دید وی چه آثاری هستند؟ گفت: اجازه دهید مصداقی بحث نکنم، چون وقتی از اثر خاصی نام برده می‌شود، ممکن است دلخوری‌هایی پیش آید که چرا از دیگر آثار نام برده نشده است.

رعایت چارچوب‌ها در سریال‌سازی

عظیمی درباره چرایی بهره نبردن از کار‌های طنز در رمضان امسال چنین توضیح داد: مدیران تلویزیون اصولاً اهل واکنش هستند، پس کنشی هم از طرف آن‌ها رخ نمی‌دهد. برای مثال مدیران در انتظار هستند، برنامه‌ساز یا بازیگری خطایی کند تا وی را محروم کنند. این درحالیست که سریال آن فرد سال‌ها به صورت بازپخش از تلویزیون پخش می‌شود. با این توضیح من وجود سریال طنز را برای ماه رمضان ضروری می‌دانم، به شرطی‌که این اثر نیز در چارچوب‌های خود فرهنگ رمضان را مدنظر داشته باشد. درباره سریال طنز باید نکته‌ای را بیان کنم. آنهم اینکه این تولیدات به لحاظ جذابیت و تاثیرگذاری ظرفیت بالای برای جذب مخاطب دارند.

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی براینکه دیگر، مبنی بر اینکه برای ساخت کار مناسبتی آیا سازنده باید نسبت به موضوعات دینی اگاه باشد یا اینکه حرفه‌ای‌گری به تنهایی کفایت می‌کند؟ اظهار کرد: یک اثر موفق مناسبتی نباید تحت تاثیر زمان باشد. یعنی تاریخ مصرف نداشته باشد. برای رسیدن به این خواسته نیز لازم است تا سازنده جدا از داشته‌های حرفه‌ای نسبت به موضوعات مناسبتی نیز آگاهی لازم را داشته باشد.
انتهای پیام
captcha