تشریح فعالیت‌های اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش مازندران در ماه رمضان
کد خبر: 3971528
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲

تشریح فعالیت‌های اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش مازندران در ماه رمضان

رئیس اداره قرآن، عترت آموزش و پرورش مازندران با تشریح فعالیت‌های این اداره در ماه مبارک رمضان از همراهی ۱۱۵ هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز مازندرانی با طرح ضیافت الهی (ترتیل‌خوانی دانش‌آموزی) در استان خبر داد.

1محمود تنها، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش مازندران، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، ماه انس با قرآن، ماه بهار قرآن و ماه شناخت و بهره‌بردارى فکرى و عملى از قرآن به انتها رسید و طرح ضیافت الهی با مشارکت دارالقرآن‌های آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق به زیبایی در بستر شبکه شاد اجرا شد که طی آن ۱۱۵ هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز مازندرانی این برنامه معنوی را به صورت آنلاین و آفلاین همراهی کردند.

وی افزود: طرح ضیافت الهی یک فعالیت جریان‌ساز در آموزش و پرورش استان است که موجب انس بیشتر دانش‌آموزان با این مائده الهی می‌شود؛ چرا که امام صادق(ع) فرمود: «هر جوان مؤمنى که در جوانى قرآن تلاوت کند، قرآن با گوشت و خونش مى‌آمیزد و خداوند عزوجل او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار مى‌دهد و قرآن نگهبان او در روز قیامت خواهد بود».

تنها با اشاره به اجرای زنده دانش‌آموزان و فرهنگیان در برنامه قرآنی ماه بهشت (ویژه برنامه افطار) سیمای تبرستان، تصریح کرد: با توجه به پتانسیل موجود در آموزش و پرورش استان مازندران در زمینه قرآن، عترت و نماز، همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان، روزه‌داران دیار علویان روزه خود را با نوای ملکوتی دانش‌آموزان و فرهنگیان این دیار افطار کردند که شامل قرائت قرآن، اجرای ربنا و اذان به صورت زنده بوده است.

وی افزود: همزمان با ایام ماه مبارک رمضان مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقه مجازی دانش‌آموزی قرآن، عترت و نماز با مشارکت ۴ هزار دانش‌آموز آغاز شد و این بزرگترین رویداد قرآنی در استان است که در دو بخش آوایی و پژوهشی به میزبانی دارالقرآن امام خمینی(ره) ناحیه یک ساری و صاحب‌الزمان محمودآباد و در بستر برنامه شاد، در ۱۴ رشته برگزار می‌شود.

رئیس اداره قرآن، عترت آموزش و پرورش مازندران بخش آوایی این دوره از مسابقات را شامل قرائت، تحقیق و ترتیل، حفظ کل، حفظ اجزای ۵، ۱۰، ۲۰ و حفظ عمومی قرآن و «مداحی و اذان» (ویژه آقایان) دانست افزود: در بخش پژوهشی نیز دانش‌آموزان در رشته‌های تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و نوشتن انشا درباره نماز و احکام نماز با هم به رقابت می‌پردازند. نفرات برتر این مسابقات به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند که احتمال می‌رود در اواخر تیرماه یا اوایل مردادماه سال آینده برگزار شود.

تنها گفت: کمیسیون آموزش عمومی قرآن آموزش و پرورش مازندران با همکاری معاونت فضای مجازی صدا و سیمای مرکز مازندران و دیگر دستگاه‌های اجرایی جهت اشاعه فرهنگ غنی قرآنی، جشنواره بزرگ قرآنی «تربیت حکیمانه ۵» را با هدف نگاهی جامع به مفاهیم تربیتی قرآن کریم با محوریت سوره مبارکه اسراء که مملو از نکات ظریف و تعلیمات اخلاقی چون: حق‌شناسی درباره خویشان و به‌ویژه پدر و مادر؛ تأثیر قرآن برای درمان بیماری‌های اخلاقی و اجتماعی، فراز‌هایی از تاریخ پیامبران به‌عنوان درس‌های عبرت برای همه انسان‌ها است، برگزار می‌کند.

وی افزود: این برنامه که حاصل همکاری آموزش و پرورش استان مازندران، آستان قدس رضوی و صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی و صدا و سیمای استان بوده در روز چهارشنبه اول اردیبهشت از ساعت ۱۰ لغایت ۱۱ صبح از حرم مطهر رضوی برای دانش آموزان سراسر کشور اجرا و پخش شد. تمام محتوای این ویژه برنامه با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی شهرستان‌های استان و برخی آثار با گویش محلی تدوین و در کنار آن سخنرانی مدیر کل آموزش و پرورش استان به سمع و نظر مخاطبان رسید. هدف اصلی از این کار ایجاد زمینه معنوی در روحیه دانش آموزان عزیز و فرهنگیان بزرگوار و اولیای آنان و همه بینندگان این برنامه در زیست بوم جدید است که به علت محدودیت‌های ایجاد شده در زمینه زیارت حضوری اجرا می‌شود.

تنها اظهار کرد: در ویژه برنامه ماه برکت با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان و فرهنگیان استان مازندران، ویژه برنامه فرهنگی از سوی اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش مازندران برای کلیه دانش‌آموزان و فرهنگیان کشور در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان به اجرا و نمایش در آمد.

یادآور می‌شود که طرح بزرگ قرآنی احسن‌الحدیث ۲ با موضوع بیان معجزات قرآن کریم به زبان ساده و با اجرای محمدباقر فروغی حافظ کل قرآن کریم در ماه رمضان برگزار شد که با اجرای این طرح، دانش‌آموزان و خانواده‌های محترم آنان با مفاهیم بلند این کتاب آسمانی به شکلی جذاب در بستر شبکه‌های مجازی بیشتر آشنا شدند.

از سوی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش مازندران، محافل انس با قرآن با عنوان «زیبایی‌های بی‌پایان» در روز‌های ماه مبارک رمضان در بستر شبکه شاد برگزار شد. در این محافل معنوی و نورانی که با هدف انس با قرآن و آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان با کلام الهی و ترویج فرهنگ قرآنی برگزار شد، منتخبین قرآنی شهرستان‌ها و مناطق آیاتی چند از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند و پس از آن حافظان بین‌المللی همچون؛ سیدجواد حسینی، حامد شاکرنژاد، حاج حبیب صداقت، محمد لایینی، سیدصادق مسلمی، پارسا انگشتان، خانلرزاده و ... در دارالقرآن‌ها به تلاوت قرآن پرداختند که همزمان از طریق بستر شبکه شاد برای کلیه دانش‌آموزان و فرهنگیان کل کشور پخش شد.

انتهای پیام
captcha