دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل شدند / تأکید بر برگزاری حضوری مسابقات در سال 1400
کد خبر: 3972107
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸

دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل شدند / تأکید بر برگزاری حضوری مسابقات در سال 1400

مراسم تجلیل از دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد و طی آن رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تلاش برای برگزاری حضوری این مسابقات در سال 1400 خبر داد.

به گزارش ایکنا، مراسم تجلیل از دستگاه‌های همکار در برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، ‌صبح امروز 27 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والملسمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن در سال 1399 پرداخت و گفت: سال گذشته به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا، سال خاصی بود؛ این شرایط خاص ما را نیز همچون بسیاری از دستگاه‌ها متحیر کرد و عملاً در نیم سال اول امکان اجرای برنامه وجود نداشت. در نهایت با مشورتی که با کارشناسان و صاحب‌نظران داشتم و همچنین با تأیید ریاست محترم سازمان، مسابقات را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردیم.

قره‌شیخلو افزود: مسابقات ایران در شرایطی برگزار شد که سال گذشته تمامی مسابقات قرآن کریم در کشورهای مختلف و حتی رقابت‌هایی که سابقه بیشتری از ایران داشتند، تعطیل شد، اما با کمک خدا و کلام‌الله مجید، جمهوری اسلامی ایران توانست مسابقات بین‌المللی را برگزار کند.

ارسالی ///// دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل شدند / تأکید بر برگزاری حضور مسابقات در سال 1400

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: تجربه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن به شیوه مجازی تجربه خوبی بود و به ما کمک خواهد کرد تا بعد از پایان یافتن ویروس کرونا هم از ظرفیت فضای مجازی برای برگزاری برنامه‌های قرآنی استفاده کنیم.

نقطه قوت مسابقات سی و هفتم

وی یکی از نکات مثبت برگزاری مسابقات قرآن کریم در دوره سی و هفتم را هماهنگی مطلوب بین دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: برنامه شرکت‌کننده‌ها در ۲۶ کشور دنیا با هماهنگی وزارت امور خارجه و جامعةالمصطفی ضبط شد و ضبط تلاوت در خارج از کشور سختی‌های خاص خود را دارد که به خوبی محقق شد؛ نکته مثبت دیگر این بود که برگزاری مسابقات به این روش، باعث شد تا کیفیت تلاوت‌ها ارتقاء یابد و هر ۵۷ شرکت‌کننده مرحله نهایی برنامه قابل قبولی را ارائه دادند.

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ظرفیت قرآنی جمهوری اسلامی ایران را به دنیا نشان دادیم، تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد ۹ میلیون نفر از طریق رسانه و فضای مجازی مسابقات بین‌المللی را دنبال کردند.

برگزاری حضوری مسابقات در سال 1400

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به کاهش قابل ملاحظه در هزینه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سال ۱۳۹۹، از احتمال برگزاری مسابقات در سال 1400 به روش حضوری خبر داد و در ادامه بیان کرد: برآورد ما این است که بتوانیم مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را با توجه به تولید واکسن کرونا به‌صورت حضوری برگزار کنیم.

قره‌شیخلو در پایان از تمامی دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که نمایندگانشان هم در این مراسم حضور داشتند، تشکر کرد.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم برخی از نمایندگان دستگاه‌ها به بیان نکات کوتاهی در مورد مسابقات پرداختند.

ارسالی ///// دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل شدند / تأکید بر برگزاری حضور مسابقات در سال 1400

خوشدل، نماینده وزارت امور خارجه: رابطه بین سیاست خارجی و قرآن کریم و ترویج آن در مقطع فعلی و تحولات بین‌المللی جاری بیشتر خود را نشان می‌دهد. جهان کنونی تشنه پیام‌های آسمانی قرآن است و جهان اسلام بیش از هر روز و هر سال، محتاج پیام‌های وحدت‌بخش، عزت‌مدار و رهایی‌بخش قرآن کریم است.

وزارت امور خارجه با افتخار و با شکرگذاری از این توفیقی که روزی ما شده است، پیوسته در خدمت فعالیت‌های قرآنی بوده و خواهد بود و از اینکه دوستان برخی از کارهای مربوط به پیگیری مسابقات را به ما محول می‌کنند، ‌باعث توفیق است.

محدود نکردن تعاملات سازمانی به ایام مسابقات 

منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن: آخرین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به رغم رعایت مسائل کرونایی و ... به بهترین شکل ممکن برگزار شد. ما نیز به حسب وظیفه که ترویج فرهنگ قرآنی است، وقتی احساس کنیم یک مجموعه کار قرآنی انجام می‌دهد، قاعدتاً نباید کم‌کاری کنیم و به همین جهت تمام امکانات را به کار می‌گیریم.

یکی از کارهای مهمی که در ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن انجام شد، هماهنگی‌های خوب بین سازمان اوقاف و رادیو قرآن بود. از سوی دیگر برای اینکه مسابقات را به روز‌تر کنیم، از کارشناسان برای تبیین و تحلیل مسابقات دعوت کردیم. کار جدید ما در این بخش این بود که سعی کردیم از اساتید جوان‌تر و کمتر شناخته شده استفاده کنیم. رویکرد خوبی بود که مورد استقبال قرار گرفت. اگر ما بتوانیم هماهنگی‌های مربوط به این مسابقات که رفته رفته وارد دهه پنجم برگزاری خود می‌شود،‌ را در طول سال ادامه دهیم، خروجی خیلی بهتر خواهد شد.

ما آماده هستیم در قالب برنامه‌سازی و مباحث تدارکاتی و پشتیبانی کارهایی انجام دهیم. ارتباط تنگاتنگی بین رادیو قرآن و سازمان اوقاف شکل گرفته است که بسیار دوستانه و عمیق است. یکی از موضوعاتی که نیاز هست این است که قاریان خوب مسابقات معرفی شوند و همین افراد بیشتر با رادیو تعامل پیدا کنند و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.

ارسالی ///// دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل شدند / تأکید بر برگزاری حضور مسابقات در سال 1400

تعمیم‌بخشی قرآن به سطح جامعه یکی از سیاست‌های رادیو قرآن است. وقتی از تلاوت سخن به میان می‌آید، ذهن افراد به سمت قرائت تخصصی سوق پیدا می‌کند. ما دامنه این کار را تعریف کرده‌ایم و گفته‌ایم هر کسی با قرآن انس داشته باشد و در تلاوت حداقل غلط اعرابی نداشته باشد، قاری قرآن است. یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم این است که افراد شاخص و تأثیرگذاری که قرائت قرآن داشته‌‌اند را معرفی می‌کنیم.

این قرائت‌ها شاید به لحاظ فنی بسیار سطح بالایی نداشته است، اما همین تلاوت‌ها بسیار اثرگذارتر بوده‌اند و هدف غایی تلاوت در وجود اینها متجلی بوده است. همچنین توجه به معارف و علوم قرآن و مواردی که می‌تواند جامعه را قرآن محور کند، در دستور کار قرار گرفته است.

تربیت قرآنی در فضای حقیقی شکل می‌گیرد 

محمدحسین مسیب‌زاده، مدیر کل قرآن،‌ عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش: خوشحال هستیم که مسابقات با نظم خاصی برگزار شد و ما نیز خوشحال هستیم که هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام را در سال 1400 در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار خواهیم کرد.

در دوره سی و ششم مسابقات بین‌المللی قرآن که به صورت حضوری برگزار شد، حدود 10 هزار دانش‌آموز در فضای مصلی حضور یافتند، اما در سی و هفتمین دوره حدود پنج میلیون نفر با استفاده از فضای شبکه شاد از مسابقات بازدید داشتند و این رقم در مراسم اختتامیه به تنهایی یک میلیون نفر بود. کرونا انتخاب کسی نبوده و برگزاری مسابقات در این فضا به شکل مجازی ناگزیر بوده است، حتماً تربیت در فضای حقیقی انجام می‌شود و همه خواهان اجرای حضوری مسابقات هستیم.

ارسالی ///// دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل شدند / تأکید بر برگزاری حضور مسابقات در سال 1400

اتفاقی که به نام ایران رقم خورد

محمدرضا خالقی، ‌مدیرگروه محافل و مسابقات شبکه قرآن و معارف سیما: برگزاری مسابقات در دوران کرونایی یک اتفاق مبارک بود،‌ اتفاقی که کشورهای با سابقه‌تر از ایران نیز نتوانستند رقم بزنند تا این اتفاق به نام جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در همکاری با سازمان صدا و سیما و شبکه قرآن سنگ تمام گذاشت و هیچ دوگانگی وجود نداشت. این همکاری یکی از افتخارات منحصر به این دوره بود. اگر این تعامل وجود نداشت، مسابقات با این کیفیت اجرایی نمی‌شد. قبل از مسابقات بین‌المللی تجربه برگزاری مسابقات مجازی قرآن را در سازمان صدا و سیما داشتیم که جمع‌بندی آن مسابقات منجر به برگزاری مطلوب مسابقات بین‌المللی شد. امیدوارم این حس همدلی و همراهی همیشه وجود داشته باشد.

لزوم توسعه اهداف مسابقات / گسترش اهداف مسابقات به نفع عامه مردم

مجتبی ایزدی، رئیس مرکز طرح و برنامه و ارزیابی معاونت سیما: حضور «مهدی قره‌شیخلو» و تیم خوبی که در مرکز مستقر شده،‌ فرصتی برای برگزاری مسابقات قرآن در سازمان اوقاف است. برگزاری مسابقات در این دوره، به خوبی نشان داد که تیم مستقر شده یک فرصت است.

سازمان‌ها و نهادها در دوره‌هایی فرصت پیدا می‌کنند تا تغییرات بنیادین در فعالیت‌های خود لحاظ کنند، خیلی کم این فرصت برای تحول به وجود می‌آید. همه ما می‌دانیم مسابقات بین‌المللی وارد دهه پنجم برگزاری خود می‌شود، ‌وقت آن است که این مسابقات به نفع توسعه اهداف مورد بازنگری قرار بگیرد. 

ارسالی ///// دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل شدند / تأکید بر برگزاری حضور مسابقات در سال 1400

وقتی در ریل‌ها تنوع ایجاد می‌شود، حتماً توسعه اهداف صورت می‌گیرد. ظرفیتی که در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف وجود دارد و تأکیدی که این ظرفیت بر استفاده از قابلیت‌های جامعه قرآنی دارد، فرصت خوبی ایجاد کرده است تا در برخی سیاستگذاری‌ها بازنگری کنیم. شاید گسترش اهداف مسابقات به نفع عامه مردم یکی از این مسائل باشد که البته سازوکارهای خاص خود را می‌طلبد. صدا و سیما آمادگی دارد مجموعه اوقاف را همراهی کند تا به این اهداف برسیم.

شرایط سخت برگزاری مسابقات به شیوه مجازی 

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع،‌ مدیرکل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: در بحث فضای بین‌المللی مقداری وضعیت متفاوت تر از بحث داخلی است و می‌طلبد برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود. در این برنامه‌ریزی‌ها باید ارتباطات و شرایط ویژه منطقه را مورد لحاظ قرار داد. شرایط مقداری سخت‌تر شده و حتی در حالتی که مسابقات مجازی شده است، باز هم این سختی برقرار است. لذا برای امسال یک برنامه‌ریزی ویژه مورد نیاز است.

نقطه ضعفی که مسابقات در سال 1399 داشت، مربوط به بحث فضای مجازی بود. مجموعه‌ای مانند صدا و سیما در کشور وجود دارد که بسیار زیاد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اینکه گفته می‌شود مسابقات بین‌المللی شش میلیون بازدید داشته است، شاید در بحث داخل خوب باشد، اما وقتی به عرصه بین‌المللی می‌رسیم، این رقم بسیار اندک است.

تأکید بر افزایش تعامل با دستگاه‌ها 

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی،‌ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی از دستگاه‌هایی که در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه را یاری کرده‌اند، قدردانی کرد و گفت: جایگاه قرآن صدر است و این در صدر قرار گرفتن فقط برای احترام نیست، بلکه مضامین آن نیز باید در صدر قرار بگیرد. امروز افتخار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشتن شبکه قرآن و رادیو قرآن است و در سایر دستگاه‌ها هم همینطور است.

خاموشی با اشاره به اینکه اگر تربیت قرآنی توسعه پیدا کند، همه معضلات برطرف می‌شود،‌ گفت: ما در تربیت قرآنی فاصله معناداری داریم. اگر آمار طلاق بالا و اعتیاد زیاد شده است و اگر در جامعه ظلمی وجود دارد، همه به خاطر دوری از قرآن است و باید تربیت قرآنی در جامعه بیشتر شود تا این اتفاقات کمتر رقم بخورد.

وی به برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره و بیان کرد: برگزاری مسابقات به شکل مجازی تجربه بسیار خوبی بود و مقاطعی از آن در آینده قابل استفاده خواهد بود، گرچه فضا و آرایش صحنه‌ای در مرحله نیمه‌نهایی و نهایی بسیار مهم است. تجربه به دست آمده قابلیت این را دارد که به سایر کشورها نیز ارائه شود. ما آماده هستیم این را به سایر کشورها و سایر نهادها ارائه دهیم.

ارسالی ///// دستگاه‌های همکار در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل شدند / تأکید بر برگزاری حضور مسابقات در سال 1400

در ادامه این مراسم از نمایندگان دستگاه‌هایی همچون سازمان شبکه قرآن، رادیو قرآن، معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما، مجموعه هتل ارم، سازمان فرهنگ و ارتباطات، ‌سازمان قرآنی دانشگاهیان، وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه به خاطر همکاری در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha