فقط ناشران درجه چندم تخفیف بالا می‌دهند/ دیجی‌کالا از کتاب حرفه‌ای خالی است
کد خبر: 3974891
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کتاب، مخاطب و تاثیر تخفیفات رایج/ ۲

فقط ناشران درجه چندم تخفیف بالا می‌دهند/ دیجی‌کالا از کتاب حرفه‌ای خالی است

مدیر انتشارات کتابستان گفت: غالباً ناشران درجه چهار و پنج هستند که کتاب‌ها را با قیمت بالا چاپ می‌کنند و تخفیف‌های بالایی هم ارائه می‌دهند. کتابفروشی‌های مجازی چون دیجی‌کالا هم از حضور ناشران حرفه‌ای خالی هستند.

تخفیف‌های فریبنده کتاب/ مخاطب باید آگاه باشدمحمد حقی؛ مدیر انتشارات کتابستان در گفت‌وگو با ایکنا درباره تخفیف‌های نامتعارف کتاب در فروشگاه‌های اینترنتی گفت: تخفیف‌ها و عدد و رقم‌های بالا اغلب مشمول کتاب‌هایی می‌شود که مرغوب نیستند. در واقع مخاطبی که با حوزه کتاب آشنا نیست و نشان‌های برتر حوزه کتاب را نمی‌شناسد، گول این تخفیف‌ها را می‌خورد.

وی افزود: وقتی از بین این کتاب‌ها، کتابی را تورق کنید، خواهید دید که ترجمه کتاب به شدت ضعیف و کتابسازی، کیفیت چاپ و کتاب‌آرایی آن بسیار نازل است. مخاطب با همان پولی که اگر به ناشر اصلی می‌داد کتابی باکیفیت می‌گرفت به خیال تخفیف بالا، کتابی را خریداری می‌کند که ارزش چندانی ندارد. زیرا متأسفانه اغلب مخاطبان با ناشر، مترجم و ترجمه خوب آشنا نیستند و فقط عنوان کتاب را شنیده‌اند و برایشان فرقی نمی‌کند چه کسی کتاب را ترجمه کرده است و این مسئله عملاً لطمه جدی به سلیقه مخاطب می‌زند. زیرا در همان ابتدای مطالعه کتاب مخاطب از آن دلزده خواهد شد.


بیشتر بخوانید


حقی با بیان اینکه این تخفیف‌ها توسط بدنه حرفه‌ای نشر ارائه نمی‌شود، بیان کرد: بدنه حرفه‌ای نشر نمی‌تواند چنین تخفیفی را ارائه دهد. غالباً ناشران درجه چهار و پنج هستند که کتاب‌ها را با قیمت بالا چاپ می‌کنند و تخفیف‌های بالایی هم ارائه می‌دهند. مخاطب هم متوجه نمی‌شود که چه کلاهی سرش رفته است.

نابودی مشاغل توسط فضای مجازی

وی ادامه داد: دیجی‌کالا دارای فروشگاه اینترنتی بزرگ کتاب است که با نگاهی به این کتابفروشی، ناشران حرفه‌ای را نخواهید دید. عملاً هم مخاطب حرفه‌ای کتاب چنین کتاب‌هایی را تهیه نمی‌کند. اساساً این کتاب‌های نازل هم در کتابفروشی‌ها پیدا نمی‌شوند و این کتاب‌ها در نمایشگاه‌های فصلی و سازمانی و ... فروخته می‌شوند.

این ناشر تصریح کرد: بخش دیگر ماجرا این است سایت فروش اینترنتی کتاب اساساً هزینه جاری زیادی ندارد. یعنی صفحه اینستاگرامی یا اینترنتی و ... نه اجاره مغازه و نه کارمندی دارد که حقوق آن‌ها را بدهد. سایت‌های کوچک با یک نفر و سایت‌های بزرگ با چهار، پنج نفر اداره می‌شوند. همان سایت اگر بخواهد همان سطح از فروش خود را در کتابفروشی محقق کند، حداقل نیاز به کتابفروشی ۳۰۰-۴۰۰ متری، اجاره مغازه و نیروی انسانی دارد و هزینه جاری که در کتابفروشی است، در سایت اینترنتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی بسیاری از مشاغل را از بین می‌برد و یکی از آن‌ها همین کتابفروشی‌هاست، گفت: بعضاً برخی ناشران نامدار هم وارد این بازی می‌شوند. البته این مسئله به این دلیل است که شرایط کرونایی و اتفاقاتی که در بازار نشر می‌افتد، باعث شده گردش مالی ناشران کاهش یابد. همچنین از قدیم سنت بوده که کتاب‌ها به صورت چکی به کتابفروش‌ها فروخته می‌شد. اکنون در این شرایط، ناشر برای جبران هزینه‌های خود به دلیل نداشتن نقدینگی، مجبور به ارائه تخفیف می‌شود.

فروش نقدی یا چکی کتاب

حقی افزود: ناشرانی را می‌شناسم که مخالف تخفیف ۱۰ درصدی در نمایشگاه کتاب تهران بودند و گاهی به خاطر این تخفیف‌ها در نمایشگاه شرکت نمی‌کردند. اما اکنون شرایط به گونه‌ای شده که همین ناشران تخفیف‌هایی را برای کتاب‌های خود ارائه دهند. بنابراین فروش نقدی و چکی کتاب باعث برونداد‌های این چنینی در رفتار‌های ناشران می‌شود. 

مدیر انتشارات کتابستان اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مخاطبان را راهکار این معضل خواند و گفت: ما باید در حوزه اطلاع‌رسانی اقدام کنیم، تا نسبت به محتوایی که خریداری می‌کند آگاه‌تر عمل کند. اهمیت ترجمه، نقد ترجمه و ... نیز می‌تواند اوضاع را سر و سامان دهد.

انتهای پیام
captcha