نرخ مشارکت اقتصادی 45 درصدی در خراسان شمالی
کد خبر: 3974908
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

نرخ مشارکت اقتصادی 45 درصدی در خراسان شمالی

مدیر هماهنگی امور شعب بانک‌های خراسان شمالی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان، 45.6 درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی 45 درصدی در خراسان شمالیعلی اصغر هدایتی، مدیر هماهنگی امور شعب بانک‌های خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه خراسان شمالی دارای ظرفیت‌های جمعیتی، قومیتی، جغرافیایی و مساحت فراوانی در حوزه‌‌های مختلف است، گفت: پیشرفت اقتصادی استان براساس صندوق توسعه و الویت‌های ابلاغی، کشاورزی، گردشگری و صنعت است و براساس آخرین آمار مشارکت اقتصادی که یکی از پارامترهای مهم و نشان دهنده پتانسیل مردم برای ورود به عرصه‌های مختلف اقتصادی است، نرخ مشارکت اقتصادی استان 45.6 درصد است که نرخ مشارکت اقتصادی کشور 40.9 درصد و در حال حاضر خراسان شمالی در این حوزه، رتبه چهارم کشوری را دارا است.

هدایتی تصریح کرد: سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 29.7 درصد و رتبه سه کشوری، دربخش صنعت 30.1 درصد رتبه ۲۲ و دربخش خدمات 40.1 درصد رتبه ۲۸کشوری است که این اعداد نشانگر این است که بخش کشاورزی  تابع فرمایشات مقام معظم رهبری، پیشران اقتصادی استان است.

وی افزود : نرخ بیکاری استان درسال 99،  12.2 درصد بوده است و دراین شاخص خراسان شمالی در رتبه ۲۳ کشور قرار گرفته است.

مدیر هماهنگی امور شعب بانک‌های خراسان شمالی با تأکید براینکه  درسال ۹۹ رشد منابع استانی 50 هزار میلیارد ریال بوده است، گفت:در حوزه بانکی کل منابع استان ۱۲۲ هزار میلیارد ریال و مصارف استان ۱۳۷هزار میلیارد ریال است که درسال 99 مبلغ 79 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد و این آمار نسبت به سال98، رشد ۷۵درصدی داشته است.

وی در خصوص میزان تسهیلات اهدایی به واحدهای تولیدی و خدماتی متاثر از ویروس کرونا، بیان کرد: به حدود 13 هزار و 83 واحد تولیدی، هزار و 512 میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

مدیر هماهنگی امور شعب بانک‌های خراسان شمالی با بیان اینکه وام ازدواج پرداخت شده از سال 99 به مبلغ شش هزار و 614 میلیارد ریال و به تعداد ۱۲هزار و 527 فقره بوده است، ادامه داد: رتبه استان در سال 96 و 97 در شاخص سهولت کسب و کار، رتبه 30 بوده است که در سال 99 این رتبه به 20 ارتقاء یافته است.

وی افزود: باپیگیری استاندار و مدیران ارشد استانی، 20 تفاهم نامه اقتصادی با سازمان‌ها، ارگان‌ها و بانک‌های عامل، در طرح‌های سرمایه گذاری و تامین مالی استان به مبلغ ۲۰۰هزار میلیارد (ریالی و ارزی) منعقد شده است که در حال اجرا است و تکمیل و بهره برداری از آن ها موجب ارتقا جایگاه اقتصادی استان به خصوص در شاخص‌های پولی و ناخالص داخلی و کاهش نرخ بیکاری خواهد شد.

هدایتی با بیان اینکه تهیه ۷۵ فرصت سرمایه گذاری مجوز بی‌نام در بخش‌های مختلف اقتصادی استان انجام شده است، اظهار کرد:  دربخش صنعت، هفت طرح و هشت سرمایه‌گذار با حجم اعتبار ۲۵ هزار و 70 میلیارد ریال و اشتغال هزار و 550 نفر، دربخش کشاورزی شش طرح سرمایه‌گذاری با حجم اعتبار سه هزار و 137 میلیارد ریال و اشتغال 255 نفر، در بخش گردشگری سه طرح با حجم اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۸۴ نفر است.

هدایتی گفت: درحال حاضر ۴۵۰ پروژه اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ با مجموع سرمایه ۵۲ هزار و 500 میلیارد ریال در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن از سوی بخش خصوصی، در دست اجراست.

انتهای پیام
captcha