چرا دولت‌ها نیازمند تکیه بر قرآن هستند + فیلم
کد خبر: 3975538
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
شاخص‌های دولت اسلامی در کلام حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم / 3

چرا دولت‌ها نیازمند تکیه بر قرآن هستند + فیلم

عضو مجلس خبرگان رهبری در سلسله درس گفتارهای خود با اشاره به اینکه علوم انسانیِ امروز مبتنی بر ظنون بی‌پایه غربی است، گفت: معلوم می‌شود اقتصاد، سیاست، فرهنگ، تربیت و سایر شاخه‌های علوم انسانیِ غربی نمی‌توانند در نظام اسلامی مبنا و ملاک عمل قرار بگیرند و حتماً نیاز به پالایش و بالاتر از آن نیاز به تحول بنیادین دارند.

چرا دولت‌ها در برنامه‌ریزی خود نیازمند تکیه بر قرآن هستند

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم‌، حافظ بین‌المللی قرآن و عضو مجلس خبرگان رهبری در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری طی سلسله درس‌گفتارهایی با عنوان «دعوت» به تبیین شاخص‌های دولت اسلامی پرداخته است. محور‌های این مباحث، شامل چارچوب‌ها و جهت‌گیری‌های کلان دولت اسلامی، برنامه‌های دولت اسلامی در حوزه‌های مختلف، ویژگی‌های کارگزار نظام اسلامی و اهمیت انتخابات و ضرورت حضور پرشور مردم در این عرصه سرنوشت‌ساز است. در ادامه متن و فیلم قسمت سوم این درس گفتارها را می بینید.

بسم الله الرحمن الرحیم

برنامه‌هایی که امروز در نظام غرب طراحی می‌شوند، متناسب با فرهنگ مادی و برخواسته از علوم انسانی غربی است، علومی که مبتنی بر ظنون و گمان‌های بشری و مبتنی بر نگاه محدود به انسان به عنوان یک موجود خاکی و دنیایی است. این دسته از گمان‌ها نمی‌توانند در مقابل قرآن و تعالیم وحیانی مورد توجه قرار بگیرند.

قرآن فرموده است «وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ؛ وَمَا كَانَ هَذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرَى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِی بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ الْكِتَابِ لَا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ» خداوند متعال مادی‌گرایان را پیرو گمان و ظنون بی‌پایه می‌داند و در نقطه مقابل قرآن را یک کتاب آسمانی و کتابی که از ناحیه خدا آمده است، معرفی می‌کند. با عنایت به این آیات می‌شود گفت دولت اسلامی باید جایگاه ویژه‌ای برای قرآن در برنامه‌ریزی خود قرار دهد.

بعد از رنسانس و با پیشرفت چشمگیر و روزافزون علوم غربی و بشری در همه حوزه‌ها، بشر کم کم تصور کرد نیازی به دین ندارد و می‌تواند با علم، تمام احتیاجات خود را برطرف کند، اما هرچه جلوتر رفت مشاهده کرد برخی نظریات که به طور جزم آنها را قبول داشت و گمان نمی‌کرد، ابطال شود، خلاف آن اثبات و از سوی دانشمندان دیگر نقض شد. این مطلب در خصوص علوم انسانی جدی‌تر است.

با عنایت به این نکات و با توجه به اینکه علوم انسانی امروز مبتنی بر ظنون بی‌پایه غربی است، معلوم می‌شود اقتصاد، سیاست، فرهنگ، تربیت و سایر شاخه‌های علوم انسانیِ غربی نمی‌توانند در نظام اسلامی مبنا و ملاک عمل قرار بگیرند و حتماً نیاز به پالایش و بالاتر از آن نیاز به تحول بنیادین دارند.

بر همین اساس دولت اسلامی بیش از هر چیزی در برنامه‌ریزی خود نیازمند تکیه بر قرآن و تعالیم حیات‌بخش اسلامی است.

انتهای پیام
captcha